Det första intrycket man får av inledningen ger spelet en lika episk känsla som man kommit att förvänta sig utav denna serie. När man väl kommer ut i fältet faller man ihop som en säck efterblivna potatisar då Bungie har ändrat kontrollerna på vissa funktioner. Men detta är ett mindre problem då man snappar upp kontrollerna ganska fort. Det man märker tidigt är att vissa vapen och fiender fått sig en uppdatering utseendemässigt, detta är ett välkommet fenomen då allt känns mycket nyare och fräschare.

Du axlar rollen som Noble Six. Det nyaste tillskottet i Noble Team, man kastas snabbt in i action med heta eldstrider och en enligt mig förbättrad AI på fienderna. Det märks då man kör på legendary, kort sagt man blir inte besviken på hur svårt det är. Det är mer sannolikt att man blir överraskad då Elites faktiskt blir jäkligt svåra att ta kål på, då de hoppar runt och undviker ens attacker som barn på en sockerrush. Det ända säkra sättet mot seger är att pricka huvudena och man blir riktigt bra på det efter ett tag och får stor nytta av detta i MP senare.

Gameplayen känns utvecklad som så att man måste hålla sig i rörelse konstant utan att lämna sig själv vidöppen för anfall. Ungefär som multiplayer vilket är riktigt bra då man slipper den vanliga historien ”Man äger sönder på SP bara för att bli sönder hackad på MP senare”.

Men vad är det för stora förändringar i spelet än så länge?

Det har tillkommit Health Packs så din HP laddas inte automatiskt upp längre, ungefär som ODST. Vilket skapar ett krav på mer strategiskt tänkande, då man inte bara kan rusha fram som en levande tank och sen ta skydd och göra om det igen.  Jag själv tog för vanan att försöka flanka fienden genom att använda de andra i Noble Team som levande bete, funkade bra eftersom de inte kan dö oavsett hur mycket stryk de får. AIn har fått sig en trevlig boost i Reach, i alla fall så har Covenants AI fått det. Ens polare människorna siktar och kör fortfarande som halvblinda ekorrar, för jäkligt och överallt.

Noble Teams AI är inte så imponerande då det slutar med att man måste slå ut de flesta fienderna själv i alla fall. Men lite sällskap genom spelet är inte helt ovälkommet då man för det mesta i Halo serien springer runt ensam med sitt maskingevär.

Banorna är mer upplagda så det finns mycket skydd att gömma sig bakom när ens sköld fått för mycket stryk. Att kunna sprinta om man har den poweruppen är ett bra tillägg samt så är jetpacks awesome!! Något jag kände var att Warthogen har fått en tendens att välta mycket lättare nu än tidigare, det tar en liten stund innan man vant sig vid den nya känslan med körningen.

Ett stort nytt plus är att man får väldigt fria händer i hur man vill att ens Spartan ska se ut. Man får bestämma hur de olika delarna av ens rustning ska se ut. Man får välja mellan många olika hjälmar och andra delar av ens rustning. Man måste få ett visst antal cR för att köpa nya delar och ranka upp genom att samla på sig poäng genom SP och MP för att låsa upp vissa.

Men inte kan vi skriva om Reach utan att ta upp minst två nya vapen utan att spoila för mycket för er som än inte hoppat på ”The Reach Train Whohoo!! ” Mina två nya favoriter är det underbara Needler rifle, DMR. Ja du hörde rätt, Needler rifle! Med denna raring kan du fylla en Elite full och sen skratta när du ser hur han förtvivlat sprängs i luften på säkert avstånd. En ny vän är DMR. M392 Designat Marksman Rifle. Med denna raring kan du skjuta ner nästan alla fiender med ett enda skott mot huvudet, efter att man fått ner skölden på dem så klart. Dess kikarsikte är underbart då man kan kalla detta för snipern för han som vill meja ner Covenants med lite Black Ops stil. Men självklart måste det mest enligt mig traditionella Halo vapnet vara med, Assault rifle, denna gamla raring har fått sig en snygg makeover och det förbättrade siktet på skärmen gör att man kan träffa ganska bra på långt håll om man skjuter i kortare bursts.

Multiplayern känns väldigt fräsch och rolig då att tackla singleplayer på Legendary Co-Op är riktigt skoj (plus att du kan skylla alla missöden på dina lagkamrater.) Låt oss snabbt gå igenom några av multiplayerformerna eller ”Playlist´s”.

• Rumble Pit är ett slags Free For All fast med ett sidouppdrag. Riktigt skoj om man bara känner för att skjuta vilt omkring sig som en dåre och njuta av underbara strider.
  • Team Slayer är vad det låter som två lag möts i en kamp till döden 4 mot 4. Det finns en större version som heter ”Big Team Battle” då är det 8 mot 8 och det kan bli riktigt skoj om man får in lite laganda i sitt lag så man samarbetar lite mot fienden!
  • Team Swat är för mig något nytt och riktigt skoj. Man får använda det nya vapnet DMR.

Det finns inga sköldar eller sensorer, bara du och din lojala DMR. Man lär sig snabbt att fixa snygga headshots då det är bästa sättet att snabbt klättra upp i poänglistan och få all respekt det innebär. Man märker vilka som lirat igenom spelet på Legendary och kan ta headshot utan problem och inte. (Tack singleplayer Legendary!!)

Men självklart så kan inte Halo multiplayer finnas utan Capture The Flag! CTF är som det alltid varit. Hektiskt och adrenalinpumpande när man möter ett fientligt lag av ungefär samma färdigheter som en själv. Det tog några gastkramande minuter innan man lärde sig banorna tillräckligt för att planera och utföra ett bakhåll.

Banorna jag spelat på multiplayer har känts välgjord och balanserade. Det är alltid lika roligt att smyga upp på någon sniper och tackla han bakifrån ner från avsatsen. När man ser i slutet av matchen att man klättrat upp i top 3 så ropar man ”Jaahhh!!” med armarna i luften. Kort och gott så har Reach sjukt skön MP känsla.

Condemned_Action 8_1280

Alla gamla Halo fans kommer garanterat inte bli besvikna av Reach då det erbjuder massor av härligheter. Handlingen i reach är gripande och utan att spoila för mycket kan jag säga att handlingen är lika episk som hela spelet är. Ett perfekt farväl till Halo från Bungie då Halo i fortsättningen kommer skapas av 343 Industries. Så vi Halo fans får lägga förband på våra hjärtan. Jag väntar på det nya Halo spelet, men med viss skepticism då inte alla från Bungie är med längre.

Halo Reach

9

9/10