När du startar din första match i Fifa märker du att spelarna har fått ett mer personligt sätt att agera på. Spelare som inte är särskilt bra spelare kan inte hantera bollen på samma sätt som en bra spelare från ett lag i Champions League. Passningarna måste vara mer genomtänkta innan man bara skjuter iväg. Så det går inte att göra den gamla klassiska arkad passningen, även om man tyckte de var riktigt härliga i de gamla spelen så är det en ändring mot det bättre. Man märker väldigt snabbt att man inte kommer fram till mål lika snabbt och att det blir mer bollande mellan lagen på plan som ger spelet en mer levande känsla.

Dom har även lagt krut i att se till så att alla inte är lika duktiga på att plocka ner bollen och ta emot inlägg. Det gör det mer spännande när du jobbat dig upp mot mål och när du väl gör mål vill du gärna ställa dig upp och skrika ut ett YES! Det som var det mest förvirrande var straffarna, först hade de infört en mätare som har ett litet grönt sträck i mitten sen består resten av rött. Ett vitt sträck pendlar fram och tillbaka så det gäller att tajma så man hamnar på det gröna och det är en så kallad nervositets mätare som avgör om du kommer få till ett bra eller dåligt skott. Man ska känna stressen påverkar koncentrationen och hur pressad spelaren känner sig vid just dom sekunderna han står mot mål öga mot öga med målvakten och hela läktaren är tyst. Det är just den känslan som de vill ge den personen som spelar, som dom har lyckats riktigt bra med och gjort det hela riktigt verklighetstroget.

Om du är ny vad det gäller Fifa så kan det vara lite förvirrande om man inte heller är insatt i fotboll och inte känner till alla uttryck. Tränings typerna kan vara lite kryptiska och inte helt självklara för en ny spelare som vill lära sig kontrollerna.

Tränare är ett karriärval som troligen kommer spelas av de mest engagerade Fotbollsfans då själva matchen inte påverkas så mycket ifrån standarden då man kan styra alla i laget som vanligt under en match. Det som är annorlunda är att man kan handla och sälja spelare och helt och hållet kontrollera sitt lags uppbyggnad, budget mm. Men dessa system är nog lite invecklade för den som bara vill lira och njuta av fotboll lite lätt på eftermiddagarna. Den som älskar statistik och vill bygga sitt drömlag med alla sina favoritspelare kommer att älska detta karriärsval. Det är också ett bra sätt att lära sig namn på olika fotbollsspelare och få en insikt i hur det är för en professionell fotbollstränare.

Det som vi har märkt mest med Fifa 11 är så klart att man nu kan spela som målvakt, vilket i Fifa serien är helt nytt. Men målvakt kunde de redan ha lagt till i Fifa 10 och ska man verkligen ha behövt vänta så här länge för att få spela som alla spelarna/positionerna i laget? Vi har varmt välkomnat målvakten och haft väldigt roliga stunder när vi råkat göra så att stjärnlaget Barcelona förlorar mot ett lag i allsvenskan, då vi inte hade kommit in i målvaktens roll ännu.

Att få stå där och veta att man är lagets sista försvar mot det andra laget. Seger eller förlust, när försvaret är borta så hänger allt på dig. Dom har lyckats bra med att fånga upp känslan av att vara målvakt. Man känner nästan hur publiken jublar för en då man räddar ett snyggt skott och självklart hör man hur motståndarklacken ropar i förtvivlan när man har stoppat deras förhoppningar om seger! Det kan bli lite långdraget att vänta på att bollen skall komma till ens del av fotbollsplanen. Men det du kan göra för att fördriva tiden när du står still som en målvakt är att du kan bossa lite över de andra spelarna. Du kan se till så att de passar till varandra och skrika åt dom att skjuta. Så att du inte bara ska få stå där nere och rulla tummarna.

Om du väljer karriärläge och sedan spelare så får du uppleva Fifa 11 ur en fotbollsspelares vinkel, du har bara kontroll över den spelare du valt och får kämpa lite hårdare för att kompensera för polarnas AI.

I karriärläget som spelare är det bäst att starta som back då det är svårare att vara mittfältare eller i anfallet.  Kontrollerna är väll balanserade och flyter på bra med spelet, den nya 360 graders kontrollen på bollen märks då man kan efter lite träning finta och passa riktigt smidigt på plan med bollen.

ol

När man tittar närmare på spelarmodellerna märker man framförallt på ansiktena att det har spenderats mer tid och arbete på stjärnspelare än på mindre berömda. Detta kan skapa en viss känsla av ”plastighet” då det är ojämn kvalité på karaktärerna. Som i de flesta sportspel är karaktärerna på läktarna av låg kvalitet i jämförelse med sportdeltagarna. När det kommer till animationerna så springer alla och passar alla identiskt, i alla fall för det otränade ögat, man kan inte förvänta sig unika rörelser från alla spelare så klart, men viss variation skulle vara bra. Men det som jag gillar mest är att det lagts ner så mycket tid med att göra ljudet så bra som det är, man kan höra vissa personer skrika från läktaren på det språket laget kommer ifrån. Alla ljud i Fifa är verkligen perfekta, jag kan inte klaga på något och på tal om musiken. Musiken i menyerna passar så perfekt till spelet, i ljud finns det inga brister.

Fifa har också gått från att kunna spela 10 vs. 10 online till att nu kunna spela 11 vs. 11 online. Tack vare att det lagts in så att man kan spela som målvakt så blir det grymt kul om man har elva kompisar online som vill spela tillsamman. Eller om man känner för att bara haka på några andra på nätet och spela. Annars finns de klassiska lägena från Fifa 10 kvar att spela om man känner för det, men jag själv tycker jag att det är riktigt kul att spela 11 vs 11.

Fifa 11 är en stark uppföljare till Fifa 10 som kommer uppskattas av alla som gillar fotboll. Med den härliga musiken och spelkänslan så kan även de som inte ens är insatta i fotboll ha riktigt skoj med det här spelet då de lärt sig kontrollerna.

FIFA11

8

8/10