I åtta år har vi tålmodigt fått vänta på uppföljaren till “Mafia: The City of Lost Heaven,” den mer sofistikerade versionen utav Grand Theft Auto serien. Fokus låg på storyn och att återskapa 30-talets gangstermiljö till skillnad från GTA där fokusen istället låg på frihet och kaos. Den största skillnaden mellan dessa spel är dock att medan GTA serien har fortsatts att uppdateras genom åren så har Mafia sopats under mattan. Ända fram tills nu.

I Mafia II får vi följa Vito Scaletta, en man fast besluten att inte gå i sin fars fotspår. Han är trött på att slåss men vill bli respekterad och tjäna stora pengar snabbt och till vilket pris som helst. Så trots två års krigande i “The Old Country” så börjar Vito begå brott igen. Vid sin sida har han sin barndomsvän Joe och tillsammans så börjar de jobba åt familjen Clemente. På lite mer än tre månader har Vito lyckats tjäna mer pengar än vad hans pappa någonsin gjort, men brottets bana kan endast leda till åt ett håll.

ps3_mafia_10

Karaktärerna i Mafia II är extremt välskapade. Vito är varken hjälte eller skurk, han är endast mänsklig och det är det som gör att hans karaktär fungerar så bra. Han vill skapa ett bättre liv för sig själv och hans familj, även om det betyder att han måste mörda, misshandla och stjäla för att uppnå det. Det märks att 2K Czech valt att göra uppföljaren lite mer mörkare och verkligare än vad föregångaren var som ibland kändes som en hyllning till gangsterfilmer. Trots detta underliggande mörker så målas en idyllisk version utav 50-talet upp på ytan med allt från Buddy Holly till glassiga vrålåk. Här finns även gott om referenser till det första spelet, ni som spelat det första spelet kommer känna igen er.

Både grafik och ljud är riktigt välgjort. Röstskådespeleriet sitter precis som det ska, miljön påminner om 50-tals idyllen och soundtracket är helt underbart. Grafiken överlag ser riktigt bra ut, tråkigt nog så händer det ofta att mellansekvenserna hackar när det börjar hända för mycket på skärmen, vilket är väldigt synd.

Mafia_2_screenshot_02

Något annat som är ännu mer synd att när det relativt korta äventyret är slut (Speltid på ca 12-14 timmar) så är spelet över. Till skillnad från föregångaren som hade det extremt underhållande “Freeride extreme” läget så inkluderas inte något sandbox läge alls utan vill man bara lattja runt så får man ladda upp något utav spelets kapitel. Vad 2K Czech tänkte här har jag ingen aning om. Uppföljare brukar oftast lägga till nya spelmoment, inte ta bort dem. Jag har dock hört att detta finns i spelets DLC, vilket får mig att höja ögonbrynen ännu mera.

För att summera så är Mafia II ett riktigt grymt spel med den absolut bästa mafia-relaterade story någonsin, men efter att spelet är över finns det tyvärr inte mycket kvar att hämta. Bra så länge det varar helt enkelt, capiche?

Mafia II

Mafia II
8