Det har gått hela fyra år sedan Frank West tog oss igenom Willamettes köpcentrum på den ultimata zombie-upplevelsen (Left 4 Dead kan känna sig besegrad med marginal). Nu är det knappa månaden till Chuck Greene ska fortsätta handlingen i Dead Rising 2, och inför detta har Capcom släppt det nedladdningsbara spelet Dead Rising 2: Case Zero.

Dead Rising 2: Caser Zero är ganska svårt att kategorisera utan att betänka situationen en aning först. Det är exklusivt till Xbox 360 och tar mindre än två timmar att klara om man spelar igenom den fem korta handlingsrelaterade uppdragen som inkluderas. Istället för de stora grandiösa hotellen som Dead Rising 2 utlovar får vi istället stifta bekantskap med det lilla ökensamhället Still Creek, och med det ett begränsat antal föremål från det stora utlovade biblioteket av vapen från det fullständiga spelet.

Young_Chuck

Handlingen utspelar sig innan den i Dead Rising 2 och agerar som en introduktion till Chuck Greene där vi får möta honom under några desperata timmar i hans numera vardagliga liv. Med dottern Katey är Chuck på väg till Las Vegas av än så länge okända anledningar. Tyvärr blir Chucks bil stulen medan han och dottern stannar till vid en övergiven bensinmack och Chuck finner sig tvungen att hitta ett nytt transportmedel för att fortsätta resan till storstaden. Snart uppenbarar det dig att det lättaste sättet är att bygga en motorcykel av vrakdelar som är spridda över det lilla samhället.

Precis som med Dead Rising och Dead Rising 2 agerar man under en tidsbegränsning, vilket gör att man måste begränsa tiden man använder till att bara springa omkring och slakta de odöda. Detta är till skillnad från hur det låter en av de viktigaste momenten med Dead Rising-serien då ett spel där man kontrollöst kan springa omkring och mörda zombies tills det att man tröttnar förmodligen skulle resultera i att många aldrig skulle försöka fullfölja handlingen.

Truck_top

Spelmässigt har väldigt lite förändrats från det första spelet och att kontrollera Chuck känns i princip precis likadant som att styra den potatisnäsade fotojournalisten Frank West. Vapnen har till stor del samma tyngd till sig som de i originalet och de få förändringarna som har gjorts till de bekanta objekten är förbättringar.

Chuck Green har inte mycket till kameraöga jämfört med Frank West, men har istället sitt enorma mekaniker-sinne till användning. Därför kan man numera använda sig av arbetsbänkar som finns utspridda över kartan för att kombinera olika föremål till betydligt dödligare vapen. Dessa vapen kan sen utnyttjas inte bara för att tillintetgöra fiender, utan även för att tjäna fler erfarenhetspoäng som hjälper Chuck att uppgradera sitt utrymme, hälsa och attacker.

DR2_Case0_GC_06

Förutom att hitta cykeldelarna kan Chuck även rädda ett fåtal strandsatta människor som behöver hjälp till en säker plats fri från de odödas besmittade händer. Dock var detta en av originalets svagheter då den artificiella intelligensen hos människorna man träffade på var nästan lika usel som den hos de odöda bestarna man skulle rädda dem från. Detta verkar vara åtgärdat inte genom att förbättra AI:n utan att göra zombierna dummare runt människorna. Efter minst tre genomspelningar och runt cirka 20 räddade civila blev bara runt en till två attackerade av zombies och det är faktiskt ingenting jag känner agg emot. Det är uppenbarligen en lättare lösning på ett problem som hade kunnat få en bättre modifikation, men jag lämnar fullständig bedömning tills dess att jag sätts under sann press .

Dead Rising 2: Case Zero är svårt att ens kalla ett riktigt spel. Det är kort, enformigt och erbjuder ingenting som jag inte är övertygad att Dead Rising 2 kommer leverera i större och bättre volymer. Dock måste det påpekas att Case Zero är väldigt billigt med sina 400 Microsoft-poäng, och det kan ge mycket glädje till de som inte kan bärja sig för att få slakta mer döda människor.

Chuck_mechanic

Jag måste erkänna att jag stod skeptisk till Dead Rising 2, saknaden av Frank West gör mig fortfarande smått orolig. Dock har Case Zero till stora delar lyckats med vad det uppenbarligen existerar för att göra; bygga upp stämning och iver för att få ännu mer. Mina första intryck av Chuck och hans lilla dotter Katey är väldigt positiva och jag längtar efter mer. Därför måste jag trots diverse brister i nytänkande och begränsningar i vapen och AI säga till varenda människa som har någorlunda intresse i Dead Rising 2 att köpa detta, för de 45 kronorna som det kostar är definitivt värda det nöjet man får!

 

Dead Rising 2: Case Zero

8

Grafik

8/10

Ljud

9/10

Spelbarhet

7/10

Hållbarhet

7/10