Bland dom moderna actionspelen i förstaperson är multiplayer kung, och vill man ge sig in i leken gäller det att leverera ett välpolerat yttre och en genomarbetad onlineupplevelse.

Med det här i åtanke är det smart av EA att låta svenska DICE göra multiplayerdelen. Deras Battlefield: Bad Company 2 kan ändå ses som den största konkurrenten till regerande mästaren Modern Warfare 2, och att dela upp singleplayer och multiplayer mellan två spelstudios gör att båda grupperna kan ha full fokus på sin egen del. Under Gamescom fick vi möjligheten att prova på vad DICE kommer att erbjuda, i form av en multiplayermatch mot andra spelskribenter.

Vi delades upp i två lag, där vårat lag fick i uppdrag att ta över ett antal kontrollpunkter i en viss ordning, som det andra laget skulle försvara. Matchen utspelar sig bland bergsruinerna och de böljande kullarna och dalarna skapar naturliga fokuspunkter för striderna. Jag väljer en av tre klasser (en krypskytt och två nästan identiska varianter på standardsoldaten) och beger mig mot fienden.

Kontrollen känns inte helt rätt, som om den medvetet saknar precision. Siktet glider lätt bort från sitt mål och skotten hamnar inte alltid där dom borde. Det kanske låter som skit bakom spakarna, men det känns helt enkelt som en aningen segare version av Modern Warfare 2 snarare än den mer precisa kontrollen som Bad Company 2 erbjuder.

Likheterna med Modern Warfare 2 slutar inte där. Grafiken påminner ofta lite väl mycket om spelets största konkurrent, och det är inte till Medal of Honors fördel. Soldaterna, dom vindpinade stenlandskapen och husruinerna hade passat precis lika bra i MW2 och uppvisar inget som får det att sticka ut. DICE utlovar multiplayerbanor med fordon vilket förhoppningsvis får spelet att kännas som mer än en kopia av genrekungen Modern Warfare 2.

Medal of Honor släpps till Windows, XBox 360 och PS3 den 15e oktober.