I ett privat mötesrum avskärmat från Gamescoms sorl sitter Alex Evans, en av personerna bakom LittleBigPlanet 1 och 2. Med fötterna på sätet och hukad över en handkontroll får man direkt intrycket av en kreativ själ snarare än en kall affärsman och den ivriga och bitvis ofokuserade intervjun stärker intrycket. Istället för att ge en typisk ”sales pitch” frågar Alex direkt om jag kan något om musik. Jag förklarar snabbt att jag tidigare har studerat musikproduktion varpå Alex direkt öppnar upp den nya sequencern i spelet.

Alex: Vi har lagt in en komplett sequencer, så att folk kan skapa helt egen musik. Vi har en pianovy för att sätta ut noter, kompletta trumset, synthar, pianon och effekter. Men vi måste inte göra musik, vi kan lägga in vad som helst här: föremål som ska dyka upp, animationer, ändra saker i banan, byta kameravinkel. Man kan skapa hela cutscenes på samma ställe som man skapar musiken.

Han slänger snabbt in ett eld-objekt i sequencern som i takt till bastrumman börjar tutta eld på ett föremål i spelet. Det hela verkar väldigt enkelt och kräver bara några knapptryckningar. Jag frågar om det naturliga men väldigt stora hoppet från att låta spelare skapa banor till att låta dom göra helt egna spel. Alex börjar förklarar hur de har förenklat verktygen samtidigt som dom lagt till nya, då han plötsligt kommer på att han måste visa mig hur cool den nya änterhaken i spelet är.

Alex: Du måste prova det här. Änterhaken kan bara ta tag i mjuka föremål i banan, inklusive andra sackboys. Och dom här mjuka föremålen på banan kan så klart snurra och röra på sig. Prova!

Han ger mig en handkontroll och vi spelar en bana där änterhaken ligger i fokus. Vi skjuter tag i föremål, svingar oss, studsar på plattor i väggar och snurrar runt. Det känns som LittleBigPlanet 1 med ett helt nytt föremål.

Alex: Vi har gjort alla banor i spelet, alla mellansekvenser, alla händelser och fiendebeteenden med spelets egna verktyg. Ingen egen editor på datorn, vi har gjort det direkt på konsollen, med samma verktyg som spelaren har tillgång till.

Jag nämner dom över en miljon banor som har skapats av spelare till första spelet, och allt som kommer skapas till nästa. Det kommer bli väldigt rörigt att hitta, förutspår jag. Alex nickar förstående och drar upp en webbläsare på sin laptop. Han surfar snabbt in på spelets hemsida och visar hur alla spelare automatiskt får en egen hemsida.

Alex: Här kan spelarna direkt visa upp sina egna banor för andra, med bilder och allt. Alla spelare får en egen hemsida, och alla banor får en unik och kort URL. Man kan lätt hitta och dela med sig av banor även utanför spelet.

En av Sonys arrangörer meddelar att vi har två minuter kvar på intervjun. Jag letar igenom frågorna jag förberett och väljer ut två som borde bli en bra avslutning. Den första frågan är om EA’s Create och hur EA verkar ligga efter.

Alex: Vi är väldigt smickrade över Create. Det visar igen hur stort LittleBigPlanet är, när någon annan vill göra samma sak.

Jag frågar om Sony känner sig hotade av Create.

Alex: Inte direkt. Det verkar likt det första LittleBigPlanet, men vi har tagit ett så stort steg med tvåan.

En sista fråga innan tiden är slut. På ett personligt plan, vad hoppas du få se någon spelare skapa i LittleBigPlanet 2? Han blir tyst en lång stund innan han svarar.

Alex: En väldigt svår fråga. Jag hoppas att någon använder LittleBigPlanet2 i något slags liveframträdande. Våra verktyg tillåter att fyra personer står på scen med varsin kontroll och skapar musik och visualiseringar med bara knapparna. Det skulle vara riktigt häftigt.

Jag kan inte annat än hålla med. Jag tackar för intervjun och han i princip tvingade mig till att ta med den där sista frågan när jag väl började fixa texten. Detta så att någon där ute kanske läser hans önskemål och blir inspirerad till att förverkliga hans förhoppningar. Så det gjorde jag. LittleBigPlanet2 verkar bli allt det vi hoppas på. Det är inte omöjligt att vi ser helt nya spelgenrer dyka upp ur spelarnas skapelser, precis som spelgenren ”tower defense” en gång började som en modification till Starcraft och Warcraft III.

 

LittleBigPlanet2 släpps i November 2010 till Playstation 3.