När jag hörde att ett nytt Castlevania spel (förutom Lords of Shadows) skulle komma blev jag som ett litet barn och hoppade upp och ner klappandes med mina händer. Jag och Hamsternator samt några fler vänner spelade över Xboxlive och alla hade olika förväntningar. Att spelet skulle vara så skoj trodde nog ingen av oss.

Castlevania krävs mer än bara hack n slash. Här krävs en hel del tänkande och spelar man fem.sex stycken måste man lösa pussel tillsammans. Det kan vara allt från att ställ sig på en switch för att en annan ska kunna komma förbi eld, till att trycka på rätt knappar för att komma fram till sitt mål.

Och målet på varje bana är en boss som ska besegras, även här måste man använda dom små grå. På en bana måste en trycka på en spak så en köttkrok åker ner på bossen medan en annan spelare måste veva tillbaka kroken på plats för att sedan repetera. Och repetitivt blir det tyvärr, trots en hel del roliga pussel känns spelet ganska enformigt och priset tycker jag borde gått på 800 Microsoft Points och inte 1200. Med det sagt är inte spelet dåligt, men vill du avnjuta det till fullo rekommenderas fem stycken polare.

Blade

Du kan välja mellan fem olika karaktärer: Soma, Jonathan, Charlotte, Alucard, Shanoa plus en hemlig karaktär du kan låsa upp. Spelet består av 6 stycken banor och efter dessa 6 kan du spela om spelet på HARD (Och lita på oss, det är SvårtKontrollen fungerar bra även om man kan störa sig på att man inte timar hopp precis till högre plattformar.

Medan vissa karaktärer har vapen man kan köpa så har andra det inte, Jonathan te x har sin piska men för att den ska bli kraftigare måste du använda dom sekundära vapnen som kniv, yxa, bumerang mm. En ganska trist sak och det stör lite när Alucard kan köpa flera olika svärd och annat att utrusta sig med.

Musiken i detta spel är dock helt fantastiskt vilket det (enligt mig) allt har varit i Castlevania serien sedan debuten 1986. Tyvärr så är det just musiken som imponerar mest i detta spel, trots att grafiken mäter sig upp till full HD så känns det inte så snyggt som t ex. Super Street Fighter II HD gör. Det är inte fult men långt ifrån imponerande.

image_11_used

Hamsterns_nuna

En 2ndra åsikt:

Ett Castlevaniaspel med multiplayer låter inte helt fel och det är det inte heller. Förvänta er dock ingen spännande berättelse eller liknande utan nu gäller det bara ren plattformsaction där flera favoriter från föregående spel  har möjligheten att samarbeta med varandra. Det gameplay som finns är väldigt enkelt dvs spring till bossen och besegra denna för att ta sig till nästa bana. En stor del av upptäcktsglädjen som vi förknippar med Castlevania försvinner eftersom man kan se hela kartan på en gång när man startar en bana vilket är väldigt synd, men personligen är jag inte intresserad av att gå på en upptäcktsfärd när jag spelar med vänner utan då vill jag tävla. Efter varje bana är avklarad blir spelarna rankade beroende på sin prestation och även om det inte ger mer än möjligheten att ha en etta framför mitt nick så räcker det för mig för att ge det där lilla extra under en bana. Musiken är underbar och det är den grafiska designen också men jag ändå besviken på att så mycket sprites har återanvänts från GBA och DS spelen.Kort och gott kan jag säga att jag fick vad jag förväntade mig. plattformsaction och multiplayer med Castlevaniakostym. Det är inte det bästa Castlevania som vi kan hitta på Xbox Live Arcade men det kommer underhålla mig tillräckligt länge för att ge valuta för mina 1200msp. 7/10 – Hamsternator

Castlevania: Harmony Of Despair

Castlevania: Harmony Of Despair
7