Jag ska vara ärlig och säga att jag själv inte är så duktig på RTS spel men jag älskar dom och har spelat dom sen jag för första gången fick pröva Warcraft hos en god vän. Känslan av att få bygga upp en enorm armé som är tio gånger större än vad som krävs för att klara uppdraget är helt underbar. Det är troligtvis p.g.a detta som denna recension har dröjt ut på tiden lite. Mycket för att jag själv vill ge detta spel all kärlek det förtjänar men också för att jag inte kan låta bli att ha så många fler units än vad som krävs.

När det gäller kampanj läget så har Blizzard lyckats bra. Det är inte många uppdrag som är dom andra lika och ofta när jag spelar så känner jag mig indragen i spelet. Detta kan såklart bero på att det är just Blizzard som skrivit handlingen och dom är väldigt duktiga på detta. I och med installationen av spelet så får vi också en berättarröst som förklarar lite utav vad som hänt från Starcraft fram till Starcraft II vilket jag såg som en bra idé då det för mig var sju år sedan jag spelade Starcraft. Det är otroligt mycket variation på uppdragen som utnyttjar hela miljön. Ett exempel är ett uppdrag där du måste genomföra vissa saker under dagen och andra under natten. Emellan varje uppdrag så hamnar vi i Jim Raynor’s skepp. Här har du möjligheterna att lära känna ditt crew, uppgradera dina units, baser m.m, forska fram Zerg respektive Protoss teknologi, införskaffa nya mercenaries eller kanske spela ett arkadspel som Blizzard fyndigt nog döpt till ”The Lost Viking”. Jag ska vara ärlig och säga att jag fastnade vid detta i tre timmar. Mycket beroendeframkallande.

terran_marine_003-full

Jag har alltid varit den där som ofta känt sig skakis när det varit dags att testa multiplayer i spel. Dock inte när det gällde Starcraft II. Om detta beror på att jag la ner en hel del tid på betan eller om det beror på Blizzard’s nya rankingsystem vet jag inte men det var definitivt roligt att få börja möta andra spelare där ute. Dina första fem matcher är vad som placerar dig inför din ”stege” som du sedan kan klättra upp för. Och den mängd trevliga spelare jag stött på gör mig bara mer sugen på att fortsätta spela multiplayer. Det är väldigt enkelt att hålla koll på hur du, dina vänner eller proffs ligger till och att du även kan ta dig en titt på matcher gör bara saker ännu roligare.

Grafiskt sett så är spelet snyggt åtminstone såpass snyggt som ett RTS spel ska vara. Menyer när du befinner dig på skeppet känns riktigt bra och det är ingenting som känns kladdigt på något sätt. Mellansekvenserna är också välgjorda och många av dom visas med spelgrafik vilket inte gör någonting då den ser såpass bra ut. Detta är såklart en inställningsfråga och dom screens du ser nedan är tagna med grafiken på Medium. Detta då min dator behöver uppgraderas. Även utanför spelet så är det grafiskt snyggt med achivements, ladders, friends list med mera.

swarm-screenshot27-full

Ljudmässigt så kan jag inte klaga på någonting. Jag har alltid älskat ljudet av machineguns som dundrar. Eller kanske ljudet av dina tio Thor units som stampar fram för att förstöra en byggnad. Härlig musik är det även när du sitter i Cantinan och pratar med dina kompanjoner där du via en Jukebox kan växla mellan ett par låtar. Sen har vi såklart Starcraft II soundtracket. Den underbara musik som spelas under uppdragen. Om ni inte vet vad jag talar om så kan ni titta på videon från Starcraft II eventet där ett liveband spelade en av dom härliga låtar som finns med i spelet.

När det gäller hållbarheten på detta spel så kan jag inte spå framtiden över hur Starcraft II kommer hålla sig på E-sport scenen, om folk fortfarande kommer spela Starcraft eller gå över till Starcraft II får tiden avgöra. Det känns dock som att spelet kommer hålla länge, även för oss som bara spelar singleplayer eller några enstaka multiplayer matcher. Med tanke på att det finns en mängd achivements att plocka, återspelsvärde då du ibland bara kan välja ett av två uppdrag och möjligheten till en ruskigt bra multiplayer värld så får jag bara hålla tummarna för att Starcraft II håller måttet. Jag själv har redan i och med detta spel öppnat upp ögonen mer för E-sport världen då jag gärna tar mig en titt på matcher för att ta till mig diverse tips om vad som bör byggas först o.s.v.

swarm-screenshot30-full

Spelbarheten då? Jo det är inget fel på den heller. Vare sig du är helt ny inom RTS genren eller om du är en veteran så tror jag att du kommer att trivas med kontrollen. Inte nog med detta så är det väldigt bra tutorials i spelet som du kan ta del av som en ny spelare. Något som jag själv har märkt är att ju mer jag spelade kampanjen desto enklare blev det att få koordinationen till att bygga snabbare och smartare i multiplayer. Detta då du under kampanjen sällan kan ta det lugnt och vänta, det är alltid någon eller något som ser till att hålla dig på tårna.

Så nu har vi alltså väntat i 12 år på en uppföljare till Starcraft. Var det värt det? Det skulle jag vilja påstå att det var. Och att vi sedan får ha i åtanke att Zerg och Protoss kampanjen är på väg gör inte saken sämre. Blizzard har gjort det ännu en gång och ser fram emot att få sätta tänderna i Protoss kampanjen.

terran_hellbat_04-full

Har du köpt spelet ännu? Om inte så håll ögonen öppna framöver. Om du har spelet, skriv en kommentar och ta en match med mig vet jag. Jag kanske kan lära mig något.

Starcraft II: Wings of Liberty