När Crackdown släpptes fick man även tillgång till Halo 3 betan som då var på väg vilket hjälpte försäljningssiffrorna en hel del. Dock var det några av oss som inte brydde sig ett dugg om betan efter att vi hade spelat Crackdown i många timmar och älskade varje minut. Nu är uppföljaren här men är nyheterna tillräckliga för att vi ska vilja röja upp i Pacific City ännu en gång?

Spelaren tar rollen som en agent av den nya kullen som har odlats fram av ”The Agency” och det är ditt och dina bröders jobb att ta hand om de nya problemen som har uppstått i Pacific City. Förra gången var det gängkrig men det var inte häftigt nog vilket ledde till att vi nu har ett virus som gör människor till blodtörstiga mutanter men det är förstås inte allt. Vi har även en motståndsrörelse som gör allt för att hindra spelaren från att döda mutanterna eftersom de är övertygade att viruset går att bota. Grundberättelsen kommer inte vinna någon Oscar men vi spelar förvisso inte Crackdown för en grym story utan för maffiga eldstrider, galna biljakter, stora explosioner och självfallet orb letandet på hustaken.

Att styra sin agent är nästan identiskt från föregångaren förutom att några egenskaper har tillkommit. Styrningen är fortfarande lite seg men har man fått upp farten är det överraskande lätt att göra precisionshopp och landa på minimala plattformar. Dock är det fortfarande väldigt lätt hänt att man råkar springa in i en liten kant med ena foten och plötsligt försvinner all fart man hade innan vilket är väldigt irriterande när man försöker göra de olika ”rooftop races” som finns. På det stora är detta ett minimalt problem och det är väldigt sällan som spelet känns svårkontrollerat eller oresponsivt. Detta visar sig speciellt i eldstrider som det finns det gott om i Crackdown 2. Att skjuta och slå ner sina fiender är inte bara kul utan det finns väldigt många sätt att göra det på. Förutom att det finns många vapen att välja på (vilket inkluderar både maskingevär, hagelbrakare, granater och självklart ett flertal explosiva vapen) kan man även lyfta bilar, lyktstolpar och döda kroppar för att använda som tillhyggen och slå på sina fiender eller kasta mot de om man föredrar det. För den som vill vara dramatisk kan man självklart hoppa från ett hustak och landa med en shockvåg eller varför inte rusa in bland fienderna med en sportbil. För den som är kreativ blir det sällan tråkigt att storma motståndsrörelsens högkvarter men var beredd på att återupprepa dina taktiker för det finns många högkvarter att storma.

crackdown-2-screens-6

Det finns flera uppdragstyper att underhålla sig med under spelets gång men tyvärr är variationen ganska dålig även om det har förbättrats från förra spelet. Istället för att mörda gängledare ska man den här gången med hjälp av speciella UV-bomber utplåna alla mutanter som finns i Pacific City och detta gör man genom att först starta upp tre signalljus som visar var man ska placera bomben och sedan skydda denna tills dess att den aktiveras. Låter det kul? Det är det också till en början men när man har letat upp ett gäng signalljus och sett bombens ljusexplosioner flera gånger så försvinner nyhetens behag och det blir att man gör det bara för att klara spelet snarare än att man vill göra uppdragen. Men förutom huvuduppdraget finns det en hel del annat att göra som t.ex. att attackera motståndsrörelsens högkvarter som jag nämnde innan och det finns ett antal race att ta sig an både i bil och springandes på hustaken. Det finns även stuntringar som man kan försöka hoppa igenom med sin bil och även flygringar för den som låst upp flygdräkten. Det finns dock en sak som alla Crackdownspelare minns med ett léende och det är orbletandet. Vare sig man sprang runt på hustaken för att hitta agility orbs eller letade i olika gömställen efter hidden orbs fick man alltid den där ”bara en till”-känslan som alla samlare kan relatera till. Här har det tillkommit en mycket trevlig nyhet och det är Renegade orbs som fungerar precis som vanliga orbs förutom att de kan röra på sig och gör allt för att spelaren inte ska fånga de.

När spelaren gör olika bra saker såsom att ta orbs eller slänger bilar på mutanter blir han/hon belönad med skillpoints beroende på vad spelaren gjorde. Det finns fem kategorier av skills vilka påverkar hur högt man hoppar, hur bra man siktar, hur stark man är, hur bra man hanterar sprängmedel och fordon. Genom att samla skillpoints går dessa attribut från nivå noll till fem och varje gång som ett attribut går upp i level utvecklas även karaktärens utseende. Detta gör att man på ett väldigt enkelt vis får se att man blir starkare och tuffare under spelets gång vilket jag tycker är suveränt. Något som har ändrats från föregående spel är vad som ger skillponts. Tidigare var man tvungen att samla orbs, köra race eller döda fiender för att få skillpoints vilket var helt klart godkänt förutom för ett attribut. Nämligen fordonsattributet som då tvingade en till att jaga fiender och försöka köra över hundratals för att förbättra det attributet, men inte längre. Nu får man skillpoints bara av att köra och att göra stunts som t.ex. en bra handbromssväng eller en bra landning efter ett hopp (Do a barrel roll!) vilket gör det mycket lättare att få några poäng där också under de mysiga transportsträckorna.

crackdown-2-screenshot5

En annan sak som gör transportsträckorna roligare är den grymma musiken som spelas i radion när man kör en bil som inte är byggd av ”The Agency”. Kör man någon av dessa superbilar får man nöja sig med vrålet från sin egen motor och skriket från fotgängare när de kommer ivägen. Att spelets bästa bilar inte har radio är något som förvånar mig väldigt mycket och jag kan faktiskt inte förstå varför utvecklarna valde att göra på det viset när radiomusiken är riktigt bra. All musik är faktiskt riktigt välgjord men sitter man inte i en bil är det väldigt sällan man får höra någonting utan musiken kommer oftast bara fram vid speciella tillfällen som t.ex. precis när en UV-bomb har exploderat. Nu ska ni inte tro att spelet är väldigt tyst utan musiken för det hörs både skottlossning, bilkrascher och andra trevliga ljud nästintill hela tiden som gör staden levande. På den visuella sidan är Crackdown 2 också väldigt bra. Stilen är sig lik och texturerna är fortfarande ganska enkla men på nätterna när mutanterna kommer upp ur sina hålor blir det imponerande mycket fiender på skärmen samtidigt som vi sällan ser någon form av slowdowns vid stora explosioner och annat som ofta uppstår när man leker runt i Crackdown 2.

För er som inte vill spela ensamma kan jag berätta att Crackdown 2 har både co-op genom hela kampanjen för upp till fyra spelare och tre versuslägen för upp till 16 spelare. Väljer man att spela co-op med vänner så har man många underbara timmar framför sig och väljer man att vara lite mer tävlingsinriktad i versus kommer man snart att vara besviken. Inget spelläge i versus är dåligt men Crackdown 2 är inget spel som går att spela allt för seriöst då precision inte är vad som avgör om det är du eller din motståndare som vinner utan oftast är det slumpen, speciellt tack vare den autoaim som man nästan är tvungen att använda pga hur fort allting rör sig.

crackdown 2 (1)

Hur ska man sammanfatta Crackdown 2 på bästa möjliga sätt? Crackdown 2 är vad sandbox gaming handlar om, dvs ge oss de verktyg vi behöver för att kunna underhålla oss själva och låta oss välja hur vi vill göra detta. Kombinera detta med ett enkelt men effektivt co-op alternativ så har vi ett toppenrecept för roliga stunder. Spelet är inte perfekt men när man kan hoppa mellan hustak, sväva under broar och se hur Studio23 välter 20 bilar per minut är jag tillräckligt glad för att glömma bort de brister som finns. Vad är skillnaden mellan Crackdown 2 och föregångaren? Vi fick bättre co op.

Crackdown 2

7

7/10