Som stor Transformers fan är det med en stor förväntan jag startar spelet Transformers War for Cybertron. Jag tillhör skaran som inte vart över förtjust i film spelen som dumpades som avkomma av dom två filmerna som gått på bio dom senaste två åren.

Jag minns min barndom, jag minns att jag satt och sjöng på intro låten till tv serien från 80 talet utan en hum om vad som egentligen sjöngs. Något i stilen: “Transformers misi misi majs” Jag äger Dvd boxen från generation one, då Transformers var så balla att jag upplevde min barndom på nytt. Men nog om det nu ska vi ta oss en titt på spelet och recensera det.

Det första som jag lägger märke till är hur mycket kärlek som lagts ner på spelet. Introt imponerar extremt mycket och jag får en bra känsla i magen med stora förhoppningar. Cybertron är mycket bra gjort och jag önskar att film skaparna hade tagit lärdom och gjort saker annorlunda än dom valde göra. Mörkt kallt men ändå levande på något sätt.
Det märks tydligen att High Moon Studios vart trogna till seriens kalla stål värld och förmodligen lyssnat på Hasbro.

Kontroll systemet är taget från Gears of War serien. När du t ex dör har du möjligheten att bli återupplivad av dina kamrater. Du kan spela spelets två kampanjer tillsammans med två andra vänner dvs upp till tre stycken samtidigt via Co-Op.Även turrents går att ta av men får då begränsad ammunition. Cover systemet från Gears är dock helt slopat.Du transformerar dig till dom olika robotarnas alternativa skepnader genom att trycka in den vänstra analoga spaken och använder ditt alternativa vapen genom att trycka in den högra. Och använda det alternativa vapnet är något du kommer bli tvungen att göra.Ammunition finns det lagom av i spelet men att bara springa och panga på allt fungerar inte, så att komma ihåg sitt närstrids vapen är väsentligt för att överleva kampen mot dom goda eller onda. Sen har du som sagt ditt transformerade läge där du kan åka eller flyga runt och skjuta, men även här är ammunition begränsad så sikta gärna innan du skjuter och tryck inte fanatiskt på skjut knappen i hopp om att träffa allt på skärmen, fienderna är inte helt dumma i huvudet även om ai’n kunde vart betydligt mycket bättre. Men dom tar skydd och ställer sig ibland så finurligt till så att du måste gå in i rummet för att besegra den sista fienden. Det hela känns helt ok och man kan inte fega sig igenom spelet och kampa på ett ställe konstant. Att dom inte återupplivar dig när dom är datorstyrda är en ren piss off känsla som absolut kunde fixats.

Att välja sida är inte alltid det lättaste. Men i Transformers War for Cybertron är det precis vad du ombeds att göra.
Du kan spela som Autobots eller Decepticons. Men för att få allt extra material (Det finns mycket i form av Artwork, Movies och två extra karaktärer till vardera sida) måste du klara ut spelet med bägge. Som stor Decepticon fan började jag givetvis som Megatron och gick bärsärkagång med vapen i högsta hugg….. Jag dör och jag dör igen. Precis som i Gears of War måste du tänka lite taktiskt här, att rusa fram gynnar motståndarna mer än dig själv och det är tur att jag har både Sonito och Nusse med mig via Xboxlive som återupplivar mig och skrattar åt mina galna eviga skrikande: DIE AUTOBOTS!
Troligen hade spelet gynnats stort av något slags cover system. Och jag förstår inte riktigt varför detta togs bort när dom valde att ta bra delar från Gears of War.

Belöningarna i spelet är många och man vill verkligen låsa upp alla coola koncept bilder, alla filmer och givetvis dom två extra karaktärerna från dom båda sidorna (Nåja i alla fall en av dom) Jag hoppas innerligt att vi kommer få se DLC i form av extra uppdrag och fler spelbara karaktärer. För jag menar vem kan få nog av Transformers egentligen?

Röstskådespeleriet är bra med undantaget Starscream som totalt misslyckas att låta ball hes eller falsk, det han istället framkallat är irritation. Men man kan inte få allt och med tanke på att dom andras röster funkar alldeles utmärkt får vi ha överseende med detta. Ljudet är mest pang pang laser phew mm. några direkt musik mästerverk finner vi inte här, hade 80 tals introt varit med i början på spelet eller dylikt hade jag gråtit av lycka. (Det är lätt att påpeka dom små sakerna man saknar eller stör sig på som Transformers fanAtt Peter Cullen gör rösten till Optimus Prime är lika självklart för mig som att Frank Welker gör rösten till Megatron. Precis som det ska vara och jag njuter verkligen att höra deras olika persondrag återspegla karaktärerna dom axlar genom spelets gång.

Första Kapitlet avslutas och jag är nöjd. Resten av kampanjen som spenderas tillsammans med Decepticons och mina två vänner över Xboxlive är roliga och att spela igenom båda kampanjerna tar längre tid än man tror. Slutligen vill jag säga följande: Är man ett Transformers fan blir man inte besviken på detta spel, är man även ett Gears of War fan väger nog denna titel även tungt då det påminner väldigt mycket om spelets gameplay och kontroll schema.

Transformers: War for Cybertron

7.75

80/10