Obsidian Entertainment har en lång historia av rollspelsutvecklande bakom sig och de har gett oss många berättelser om tomtar och troll plus lite science fiction. Alpha Protocol är dock något så ovanligt som ett rollspel som utspelas i nutid men är det nog för att Alpha Protocol ska kunna smyga sig in i vår spelsamling?

På vanligt rollspelsmanér får vi direkt välja vilken bakgrund vår hjälte Mikael Thorton ska ha vilket i praktiken betyder om man är van vid att smyga, skjuta eller är tekniskt lagd. Detta påverkar vilka egenskaper spelaren får börja med men det är fullt möjligt att starta som en diskret smygande spion och senare under spelets gång utvecklas till en skjutglad legoknekt. Efter att vi har gjort vårt val kastas vi direkt in i spelet där Mikael Thorton vaknar upp på ett operationsbord och måste fly eftersom hans nuvarande position snart kommer översvämmas av skjutglada soldater. Spelets tutorial består helt enkelt av denna flyktsekvens och när den är över så är det dags att börja spela på riktigt.

20472Alpha Protocol Moscow Gunpoint

Kontrollen lämnar lite att önska men den sköter sitt jobb tillfredsställande Thorton kan förutom att skjuta med sitt vapen även ta skydd bakom objekt och smyga på fienderna för att eliminera dessa ljudlöst. Är man lite mer tekniskt lagd går det även att utnyttja en mängd olika hjälpmedel såsom fjärrstyrda sprängladdningar, EMP-granater och en liten radio som kan skicka falska meddelanden till vakter. I grund och botten innebär detta att man kan välja att ta sig an uppdragen genom att skjuta allt som rör sig eller så kan man vara lite mer hemlig och smyga sig igenom det mesta. Tyvärr går det inte att smyga igenom allt då det finns flera bossar som man måste besegra med de vapen man har till hands. Det är i dessa strider som kontrollens brister blir som mest påtagliga när man inte kan röra sig runt lika smidigt som man skulle önska vilket kan resultera i en alldeles för tidig död för Thorton. Detta problem blir förstås inte lika påtagligt om man har valt de mest stridsanpassade egenskaperna som Thorton kan lära sig.

Innan man beger sig ut på ett uppdrag har spelaren chansen att förbereda sig inför dessa från något av Thortons gömställen som finns lämpligt placerade i bl.a Rom och Moskva. Här har man möjligheten att förändra Thortons utséende, välja/köpa utrustning och även köpa information eller tjänster som kan förenkla specifika uppdrag. Det är även här som en stor del av interaktionen med andra karaktärer äger rum och där syftar jag på mailkonversationerna som man har med ett flertal personer. Beroende på vad man väljer att svara i dessa mail kan man få mer pengar och skapa nya vänner eller fiender. De uppdrag som finns tillgängliga är valbara genom en enkel meny som man hittar genom att försöka lämna något av Thortons gömställen. Spelets största brist är helt klart variationen på dessa uppdrag för hur många gånger man än byter miljö har uppdragen snarlika mål vilket är väldigt synd när ett spännande ämne som agenter borde ha bra många fler möjligheter.

20477Alpha Protocol SA Blind Fire

Grafiken i Alpha Protocol är inte bäst i genren men den är helt klart fungerande. Problemet med grafiken är mer av den tekniska biten än av den estetiska där både miljöer och karaktärer ser bra ut men klena effekter och texturer som laddas in för sent sänker helhetsintrycket. Ljudet har inte alls samma problem men det är inte heller något som är extra bra varken på musiken eller ljudeffekterna utan de gör sitt jobb och inte mycket mer. Röstskådisarna är däremot bra och de levererar sina repliker på ett bra och oftast ett trovärdigt sätt. Allt är dock inte finemang då Thortons röstskådespelare verkar ha haft svårt att bestämma vilken känsla han vill förmedla vilket gör att Thortons repliker sägs i samma tonläge i större delen av spelet. Detta lär man sig dock ganska snart att leva med.

Trots Thortons röstläge så är det dialogerna i Alpha Protocol som är spelets bästa kort. Förutom att vara bra skrivna repliker har spelaren även möjlighet att välja hur man vill svara i dialogerna och då menar jag inte på ett klassiskt snällt svar eller elakt svar. Det är nu man ska försöka förstå hur den andra personen fungerar och hur man ska få denna att göra som man vill. En del personer bör man tala professionellt med samtidigt som andra lyssnar bäst när man blandar in lite humor. Men ibland finns det inga ord i världen som kan rädda dig och vid dessa tillfällen är det lika bra att avbryta samtalet och utdela ett par knogmackor direkt. Det kanske inte låter särskilt annorlunda gentemot andra rollspel såsom Mass Effect men faktum är att Alpha Protocol är det absolut bästa rollspelet på ett bra tag när det gäller orsak och konsekvens. Nästan allt i spelet vare sig det gäller en konversation eller hur man tacklar ett uppdrag påverkar något i spelet. Antingen kan spelaren få lite extra exp, en statusboost eller så ändras en dialogsekvens längre fram i spelet och mycket mer. Det blir lätt spännande med ett vanligt samtal när minsta mening kan ha stora konsekvenser över vem som i slutet kommer vara din vän och vem som kommer vara din fiende.

20455Alpha Protocol Moscow Sis DSS

Alpha Protocol är långt ifrån fläckfritt med en smått stel kontroll och begränsade variation på uppdragen men trots detta ville jag inte att det skulle ta slut. Jag ville smyga mig igenom nästa område och jag ville fortsätta manipulera mina fiender i dialoger. Det finns en hel del att finslipa på tills uppföljaren men när den kommer lär skivan börja snurra hos mig på releasedatumet.

Alpha Protocol

7

7/10