Nu såhär mellan alla presskonferenser och trailers tänkte jag ta en stund att varva ner och publicera hela intervjun med Nobuo Uematsu som jag fått översatt av Jessica (Stort tack för hjälpen Zelda) :)

så för er som vill läsa mer ingående vad som frågades och vilka svar som gavs kan ni göra således nedan.

/Studio23

studio23
Det här är inte första gången du besöker Sverige, hur trivs du här?



Jag anlände faktiskt tidigt imorse så jag har inte hunnit se någonting än. Annat än replokalen här inne i konserthuset vill säga.

studio23
Men vid tidigare besök, har du då haft tid att se Stockholm?


Ja, jag var med i början av Play!’s världsturné för ca 4 år sen och då stannade jag drygt en vecka i Stockholm.  Då tog jag bl.a. Djurgårdsfärjan och promenerade runt i Gamla Stan. Stockholm är verkligen en vacker stad.

studio23
Vad är ditt intryck av att komma till dessa konserter och få vara så nära fansen som älskar din musik?


I Japan har jag fler möjligheter att träffa fans under de många små events som hålls hela tiden. Men att resa hela vägen hit och få möta utländska fans är helt fantastiskt och utan dessa konserter vore det inte möjligt.

studio23
Har du alltid haft ett stort musikintresse?


Ja, jag föddes med musiken och har älskat den sen barndomen.  I lågskolan hade jag alltid en freestyle med mig och gömde sladden till hörlurarna genom shortsen och upp under tröjan så jag skulle kunna lyssna på musik i smyg under lektionerna. Jag låtsades lyssna på läraren men var mer nyfiken på musik och ville lära mig det istället. T.o.m. vid middagsbordet hemma hade jag en kassettbandspelare med mig för att kunna njuta av musiken medans jag åt. Men det gillade inte min far. Alls.

studio23
Hur kom du i kontakt med Squaresoft?


När jag var ung hade jag en granne som arbetade för Squaresoft och vid ett tillfälle när företaget letade kompositörer till ett par nya spel så föreslog hon mig. Och på den vägen är det.

studio23
Du jobbade för Squaresoft nästan 20 år. Vad fick dig att lämna företaget?


När man arbetar för samma företag under så lång tid blir man till slut uttråkad och hamnar i en rutin. Jag ville utmana mig själv, prova på och upptäcka nya saker.

studio23
Vad är skillnaden nu när du är din egen chef jämfört med hur det var att arbeta för Square?


Jag känner mig mer nyskapande nu. Jag blev trött på att sitta instängd på ett kontor och behövde den här förändringen för att motivera mig. Jag är en väldigt social person och vill kunna göra det jag vill, när jag vill men det kunde jag inte göra under Square Enix. Men när jag började frilansa med mitt eget företag kunde jag göra det.

studio23
Hur känns det att andra kompositörer skapar musik till Final Fantasy?


Det är egentligen ingen skillnad för mig. Final Fantasy tillhör inte mig även om många fans ser på det så eftersom jag gjort musiken till så många spel. Men jag har aldrig känt att Final Fantasy-serien har varit min.

studio23
Hur viktig roll anser du att musiken har i ett spel?


Spel är aldrig bara berättelsen i sig utan musiken behövs för att tillföra känsla. För att t.ex. skapa drama, romantik, sorg eller spänning under fighterna. Jag anser att det är musiken som färglägger spelet.

studio23
Vad fick dig att bestämma dig för att komponera musiken till Final Fantasy XIV?


Jag blev erbjuden jobbet av Square Enix och deras kontaktperson var en gammal vän och kollega som jag jobbat tillsammans med under en väldigt lång tid. Och det här erbjudandet var mer intressant än andra projekt jag blivit tillfrågad att göra just då. Egentligen ville jag göra något helt annat och inte fortsätta att förknippa mig själv med Final Fantasy-serien eftersom folk tycker att Uematsu är detsamma som Final Fantasy. Jag vill även ha andra projekt. Så jag tänkte väldigt noga efter innan jag bestämde mig. Det som gjorde det så svårt att tacka nej var att det var min gode vän som frågade plus att jag skulle få göra all musik själv och inte behöva jobba tillsammans med andra kompositörer. Så dessa två anledningar gjorde att jag till slut fattade beslutet att komma tillbaka till Final Fantasy.

studio23
Föredrar du att skapa musik till dagens spel eller saknar du någonsin 8/16-Bitstiden?


Personligen tycker jag om att skapa musik med sång vilket inte var möjligt till de gamla konsolerna. Men senaste tiden har jag faktiskt varit intresserad av att skapa 8-Bitsmusik igen…

studio23
Tack för att du tog dig tid att svara på mina frågor. Jag hoppas att vi ses igen vid nästa Sverigebesök.


Tack själv David san

Om du vill se mer av Nobuo Uematsu och Final Fantasy Distant Worlds II Konserten med bl.a Arnie Roth som gick av stapeln i helgen så kan du göra det HÄR

Joakim Sjöberg från PowerGamer närvarade även och hans tankar kring intervjuerna, mötet kan du läsa  HÄR

Jag rekommenderar även att ni spanar in Nobuo Uematsu skivbolag Dog Ear Records