Varje år arrangeras Swedish Game Awards, en tävling där målet är att göra dataspel och visa upp. Tävlingen sponsras av spelföretag och branschtidningar och är är öppen för alla (så länge åtminstone hälften a deltagarna studerar i Sverige) och utan avgift. Under året som går finns det deadlines som måste mötas, föreläsningar från folk i branschen och tillfällen att mötas upp och rekrytera folk till ditt lag. Arrangemangets hemsida fungerar som community för ditt projekt och ger ytterligare tillfällen att knyta kontakter med andra deltagare.

Det är också ett ypperligt sätt för dom stora företagen att hålla ögonen på ny talang, och vinst i finalen ger prispengar och, och man har en tillräckligt bra produkt, ett utgivaravtal. Om man är student och intresserad av dataspel, se till att vara med nästa år. Det är gratis, lärorikt, roligt, ger bra branschkontakter, och ger dig ett avslutat projekt att skriva på CVt.

Årets final hölls som tidigare på Försvarshögskolan i Stockholm och var öppen för allmänheten. CtrlAltElite begav sig dit och provade de nominerade spelen.

Game of the Year

Dwarfs (vinnare!)
Sanctum
Questionable Heroes
Brootul Qwest

Dwarfs kommer aldrig vinna något pris för sin grafik. Spelet ser ut som en tarvlig roguelike som spelas i realtid. Men första intryck visar sällan helheten, och det finns goda skäl till varför Dwarfs vann Game of the Year på Swedish Game Awards, och tidigare i veckan kammade hem priset ”Pwnage Award” på Gotland Game Awards. Spelaren har kontroll över ett gäng dvärgar som ska gräva fram guld. Dvärgarna gräver i den riktning dom blivit tillsagda, och fortsätter även om dom stöter på faror som lava eller vatten. Splearen kan med en enkel musgest få en dvärg att ändra riktning, men det kostar guld för varje ändring man gör. Spelet blir därför en konstant balansgång mellan resursinsamling och risktagande. Trailern gör inte spelet rättvisa.

Best Innovation

Change of Color
Block Tower Wars
(vinnare!)
Drawesome

Block Tower Wars utnyttjar en tryckkänslig, två meter bred projektorskärm till att mutera om Tetris till ett kaotiskt och hektiskt multiplayerkaos. Tetrisbitar faller ned i mitten av spelytan, och spelarna måste snabbt ta tag i bitarna för att dra dom till sin sida av skärmen och bygga så höga torn som möjligt. Bitar kan också offras som ammunition och skjutas mot motspelarens torn. En seghet i tryckkänsligheten hindrade inte Block Tower Wars från att vara både innovativt och roligt. Trailer på kaoset finns här.

Best Execution

Br00t4l Qwest (vinnare!)
Questionable Heroes
Dwarfs
Sanctum

Br00t4l Qwest är en traditionell top-down shooter i samma anda som Smash TV och Alien Breed. Ena tumspaken styr, den andra skjuter i en viss riktning. Vapen kan bytas, fiender måste dödas. Småunderhållande, men det är egentligen inget särskilt med spelet. Trailer för de nyfikna.

Best Web Game

Continuity! (vinnare!)
Color Warriors
Go, Go Samurai!!

Continuity har varit spelbart i webläsaren sen i november och har redan fått en stora mängder uppmärksamhet. Som en kombination av traditionella plattformsspel och dom där lös-pusslet-genom-genom-att-skjuta-runt-brickorna-spelen erbjuder Continuity verkligen någonting nytt. Det går fort att lära sig spelmekaniken utan att egentligen få någon beskrivning eller hjälp, och det känns nytt och utmanande. Det har redan spelats över fem miljoner gånger. Hjälp dom komma upp i åtminstone sex miljoner genom att spela det här.

Gamer’s Choice

Eggnappers (vinnare!)

Eggnappers (trailer) vann Gamer’s Choice, en kategori där allmänheten fick rösta fram sitt favoritbidrag via SGAs hemsida. Simpel multiplayer på en och samma skärm, med pingviner som jagar ägg och sparkar rumpa. Det blev bitvis för mycket slump i spelandet, men för att bara ha varit under utveckling i fem veckor s var det förvånansvärt underhållande.

Best Mobile

Phoenix Spirit (vinnare!)
Space Boss

Phoenix Spirit till iPhone ger en mysig känsla av fritt utforskande och plattformspussel. Att spelet är tydligt inspirerat av indieklassikern Aquaria sticker varken spelet eller utvecklarna under stolen med, men det ska inte hållas emot dom. Kontrollerna behövde bli mer lättillgängliga, men redan under den korta presentationen väcktes ett intresse av att spela mer. Så länge utvecklarna lyckas anpassa konceptet efter plattformen borde dom lyckas väl. Trailer hittar ni här.

Best Serious Game

Sightless
Testament
(vinnare!)
Garbage Game

Testament vann årets nya kategori, Best Serious Game. Tanken är att nominera spel som utöver gameplay även skapar kunskap och förståelse för ett separat ämne. Presentationen av det här tredjepersonsrollspelet var snyggt, men huruvida en Diabloklon lär ut folk om Bibeln låter vi vara osagt. Trailern kanske kan övertyga.

Flera av spelen ovan finns redan nu tillgängliga på nätet och på XBox Live Indie Games, och än fler är på väg. Håll utkik på dom här lovande spelen och dom talangfulla utvecklarna; dom är nästa generation svenska utvecklare.