Äntligen, säger jag! Dags att sätta tänderna i ett bilspel som jag hoppas kan få mig att lugna mina biltjuvsnerver. Ända sedan jag såg dom första bilderna på Blur  har jag velat prova spelet. Nu har jag under hela helgen suttit och spelat det och jag har blandade känslor.

Blur skiljer sig en del från många andra bilspel. Det gäller inte endast att ta sig runt en bana på snabbast möjliga tid, utan för att överleva behöver du skaffa power-ups som du t.ex kan använda för att skjuta sönder motståndarnas bilar, skölda dig mot inkommande attacker, lägga ut minor på banan och mycket mer. Power-ups i bilspel har vi sett tidigare kan man tycka, vilket stämmer. Själv är jag inte en person som tycker om dem i ett singleplayer-läge, däremot är dom fruktansvärt roliga att leka med i 4 player split-screen.

Power-ups finns det som sagt en del av, den bil du har kan lagra 3 st och du kan enkelt växla mellan dessa för att avfyra den som passar bäst för tillfället. Nitro ger dig t.ex precis som det låter nitrofart framåt men om du avlossar den bakåt så bromsar du istället in mycket kraftigt för att t.ex ta en skarp kurva. Minorna kan avlossas framåt som ett skott på nära håll, reparationsverktyget som används när din bil tagit för mycket stryk eller skölden för att skydda mot inkommande attacker. Det är kul att det finns power-ups, inte minst för känslan av att hålla första platsen under hela loppet för att sedan få en bomb skjuten på sig och bli omkörd i sista sekunden. Det är tur att man är en bra förlorare…

När det gäller de olika typerna av race så har vi bl.a Destruction som går ut på att skjuta sönder motståndarnas bilar genom att avlossa en typ av projektil. Detta ska göras så snabbt som möjligt och på så många bilar som möjligt innan tiden går ut. Checkpoint race, där du kan plocka upp tid eller nitro power-ups för att nå målet på kortast möjliga tid. Raceläget där det gäller att komma in på första, andra eller tredje plats och även One on One-läget där du ska tävla mot en ”boss” för att vinna hans eller hennes bil. Detta görs genom att vinna loppet eller förstöra bilen. En annan trevlig feature är att det finns fans i spelet. Ju mer fan points du plockar under ett lopp, desto mer poäng har du efter loppet och med dessa poäng kan du avancera vidare för att låsa upp nya bilar m.m. Du kan även glädja dina fans ännu mer genom att göra det de ber dig som att t.ex drifta igenom en kurva, avlossa dubbla bomber på en och samma bil eller helt enkelt åka igenom ett visst antal ringar.

Blur är ett roligt spel. Det blir dock lite väl mycket nötande fram och tillbaka, men jag måste ha full poäng på alla banor, max antal fans möjliga per bana, ta alla bonus fans på varje bana, låsa upp alla bilar osv innan jag kan känna mig nöjd. Nog för att det hjälper om du baserar ditt bilval på vilken bana du ska köra men känslan i spelet tar sig inte hela vägen fram. Spelet har en otrolig fartkänsla och det kan också vara därför det känns som att kontrollen inte är på topp (det kan även vara jag som är för stolt för att bromsa i kurvorna)

Grafiskt sett så är det dom små detaljerna som gör Blur snyggt. Som att föraren växlar i bilen eller när man ser fyrverkerier under ett One on One-lopp. Omgivningarna runt banorna är detaljrika och utger ett mysigt behag. Utöver det så kan det bli lite kladdigt med alla power-ups hela tiden. Ljudmässigt så levererar spelet till en viss grad. När jag väljer att gasa runt i en Dodge Challenger så vill jag höra det massiva motorljudet, istället möts jag av något brummande som överröstas av däcktjuten och alla power-ups.

4402249400_ba23539147_o

Om du verkligen gillar bilspel och vill ha något utav en arkadkänsla så tror jag du kommer trivas med singleplayer-läget i spelet, om inte så är multiplayerdelen rolig, men främst om du spelar tillsammans med vänner. ”Bizzare Creations” gjorde ett bra jobb med Blur. Det fattas dock en del för att jag ska kunna ge det ett högre betyg.

Har du spelat Blur? Håller du med mig eller kör jag ett baklängesvarv?

En andra åsikt:

Utöver Mario Karts lättsamma värld har racingspel används sci-fi som förklaring för att använda powerups. Blur skippar ursäkterna helt och försöker istället komma undan med en elegant och hip estetik. Och till stor del fungerar det. Bilarnas ibland lösa styrning hindrar spelet från att nå upp till Mario Karts fantastiska förmåga att vara spelbart av nybörjare, men istället känns Blurs powerups aldrig som fusk. Att bli nedtagen av projektiler precis innan mållinjen ger en stark påminnelse om den där skölden man borde ha sparat snarare än en känsla av orättvisa. Förlusten blir hård men (någorlunda) rättvis. 7/10 Joel Dinegrim

Blur

7

7/10