• Utvecklare: Capcom
  • Utgivare: Capcom
  • Genre: Fighting
  • Antal spelare: 1-2 Offline | 1-2 Online
  • Finns till: PlayStation 3 | Xbox 360
  • Släpps: 2010-04-30

Enda sedan SNES dagar, när Street Fighter II Turbo släpptes, har jag varit fast i detta konsol-fighting-universum. Street Fighter, Tekken, Virtua Fighter och Soul Calibur för att nämna några har ständigt fått igång mig och mina vänner där vi sitter i timmar och smiskar varandras rumpor, inte ordagrant. När Street Fighter IV släpptes väcktes barnet inom mig på nytt. Aldrig tidigare hade jag skådat ett så bra fightingspel på konsol med en så genuin arkadkänsla, igen! Fantastiskt.

Ett år senare släpps Super Street Fighter IV och jag ställer mig själv frågan om det kan bli bättre än vad det redan är. Ja, det kan det! Det är precis vad Capcom har lyckats med. De har låtit känslan vara kvar samtidigt som de piffat upp spelet med nya karaktärer, nya banor, nya spellägen, lite som en expansion. Det är nog vad jag skulle kallat Super Street Fighter IV för: en expansion. Det släpps inte till ett ”fullpris” på 599 kr utan går lätt att få tag på för två tredjedelar av summan. Men vad händer då med ”gamla” Street Fighter IV? Jag återkommer.

En del karaktärer känner vi igen från tidigare Street Fighter-spel som hälsar på igen, men sedan har vi Hakan och Juri som är sprillans nya. Dessa två fighters, precis som alla andra, är unika på sitt sätt och bidrar till en ännu större mångfald med blodtörstiga slagskämpar. Grafiken är fortfarande lika bedårande som föregångaren som ger en lätt, lätt tecknad stil i 2D-stuk. Det är så arkad det kan bli i framför en TV. Det är så töntigt bra, i synnerhet ljudet och replikerna som bidrar med one liners hämtade från 80-talets värsta klyschor. Musiken, ljudeffekterna vid slag och plingljuden i menyerna och scoreboards – allt genomtränger en härlig arkadatmosfär jag sällan stöter på i nya speltitlar. Aldrig tidigare har jag varit så sugen på en arkadsticka som nu. Super Street Fighter IV bjuder även på nya skins till samtliga karaktärer och en personlig favorit är ett skin som bidrar till att din fighter får ännu skarpare skuggor som ger illusionen av en ännu mer tecknad grafisk stil. Jag blev också överlycklig när jag upptäckte att mina köpta alternativa skins gick att återanvända i den nya utgåvan. För att tillhöra ytterligare nyheter till redan befintliga karaktären har samtliga fått en ny ultra-combo. Länge leve mångfalden!

Något Capcom har fixat, som jag tror många kommer att älska, är laddningstiderna. De har blivit en markant förändring och jag behöver inte gå på kafferast längre i väntan på att matchen ska börja. Vill du snabba upp dem ytterligare kan du installera delar av spelet på din konsols hårddisk och då hinner knappt kommentatorn prata klart innan du är inne i matchen. Nu går det även att se om alla sina egna matcher samt andra spelares via ett smidigt replay-system. Har du alltid undrat hur mästarna bär sig åt eller varför du ständigt får stryk av samma spelare, då kan du enkelt se matchen i repris och studera alla rörelser i lugn och ro.

Så vad händer egentligen med Street Fighter IV när Super-utgåvan har lanserats? Jag har faktiskt inget ärligt svar på det men är rädd att det blir en utrotningshotad version inom kort. Världsmästerskapen 2010 spelas på ”vanliga” Street Fighter IV, därefter får vi se vart spelet tar vägen. Det enda jag egentligen saknar i Super Street Fighter IV är ett finputsat onlineläge likt det i Motorstorm: Pacific Rift. Där gick spelaren upp i rang och mötte spelare som var likvärdiga, då blev det en jämnare och överlag roligare ”match”. När jag fightas online i Super Street Fighter IV får jag allt som oftast storstryk och jag vill påpeka att jag inte ser mig själv som den sämsta konsolfightern där ute. En bättre balansering, åtminstone som tillval är en önskan i det blå, men jag väntar.

Super Street Fighter IV

9

9/10