• Utvecklare: Capcom
  • Utgivare: Capcom
  • Genre: Tredjepersonsskjutare
  • Antal spelare: 1 Offline | 1-8 Online
  • Finns till: PlayStation 3 | Xbox 360 | Windows
  • Släpps: 2010-05-11

Då var det dags igen! Capcom är tillbaka med uppföljaren till Lost Planet, ett spel som jag personligen tyckte var rätt bra. Inget mästerverk, men definitivt ett bra och inte minst sagt underskattat spel. Miljöerna var snygga, multiplayer-delen ägde och kanske det bästa av allt: Spelet var riktigt, riktigt svårt. Lost Planet hade dock ett gäng brister, allt från en halvdan kontroll till en rätt tråkig level design. Frågan är om Capcom fixat bristerna till uppföljaren.

Jag måste börja med att säga att Lost Planet 2 är ett otroligt vackert spel. Miljön, som består utav allt ifrån djungel till öken, är extremt snygg att bara stanna och titta på, definitivt en förbättring från förra spelet där snön var med i princip överallt. Vanligtvis brukar jag älska snöbanor i spel, men Lost Planet gick över gränsen. Det är dock inte bara miljöerna som har förbättrats grafiskt, utan både Acrid och de männskligare fienderna ser mycket bättre ut nu än vad de gjorde i originalet.

online_nakaoka0017-00000_bmp_jpgcopy

Capcom har försökt att förbättra spelet så gott det går, men faktumet är att det i princip är samma spel som för 3 år sedan. Kanske till och med lite sämre än vad det var då. Borta är till exempel den intressanta storyn om Wayne och hans kamp emot Acrid och snöpiraterna. Den har istället ersatts av en ”Call of Duty” liknande ”10+ karaktärer du inte bryr dig ett skit om” story, vilket inte uppskattas särskilt mycket. Man får helt enkelt inte tillräckligt med tid för att lära känna alla karaktärer, och i vissa fall visste jag inte ens vad min karaktär hette. Det hela blir lite roligare om man spelar som Dom och Marcus från ”Gears of Wars”-serien, men det påvisar bara att Epic Games är 100 gånger bättre än Capcom på karaktärsutveckling.

Kontrollen känns väldigt lik den från det första spelet. Den fungerar bra men inte mer än så. LB och RB används fortfarande som en 90-gradersturn, som man ändå knappt använder. Gameplayen i spelet fungerar riktigt bra, sålänge man spelar 4 player co-op. Att spela Lost Planet 2 själv är dock rätt värdelöst med tanke på att de tre AI vännerna man har med sig är helt urusla. En annan sak som fungerar dåligt är splitscreen-läget, otroligt att Capcom inte lärt sig ifrån Resident Evil 5 att man inte vill spela på 1/5-del av skärmen om man sitter två vid samma konsol.

osan0014-00000_bmp_jpgcopy

Multiplayerläget fungerar hur bra som helst, det är precis lika roligt som i föregående spel. Capcom har här utökat spelsätten och även fixat en hel del buggar, vilket gör multiplayerläget klart överlägset det i första spelet.

För att sammanfatta lite så måste jag ändå säga att det här ändå är ett bra spel, ingen tvekan om det. Dock känns det lite som det första Lost Planet i en ny förpackning. Det är inte jätte mycket som faktiskt har ändrats i grund och botten, utan de brister som fanns i förra spelet existerar även här, med några förbättringar men även några försämringar. Om du gillade det första Lost Planet kommer du utan tvekan gilla detta, men var du inget fan av det första finns det inget som kommer få dig att ändra din åsikt i uppföljaren.

Lost Planet 2

7

8/10