• Utvecklare: ACE team
  • Utgivare: Atlus
  • Genre: Beat’em Up | FPS
  • Finns till: Xbox 360 | Windows
  • Släpps: 2010-05-05

Chilenska ACE Team vill ge oss en udda upplevelse i form av ett förstapersons fightingspel i fantasirikt absurda miljöer, men hur långt håller egentligen konceptet?

Zeno Clash Ultimate Edition ger redan från start ett annorlunda intryck. Du som huvudkaraktären Ghat har just dödat din Fader-Moder och jagas nu av dina dussintals fantasifullt varierade syskon. Med sig har du den vildhårade Deadra som sidekick, och tillsammans flyr ni syskonskaran samtidigt som tillbakablickar visar vad som ledde fram till mordet. Världen är skruvat sagolik utan att någonsin påminna om Tim Burtons tråkigt trendsättande stil. Ibland får man glimtar av en större värld, men tyvärr känns den aldrig levande. Handlingen utvecklas inte  till den grad att man rycks med, och världen har förutom den visuella designen inget nämnvärt innehåll: inga givande dialoger, inga bakgrundshistorier som ger djup, knappt någon kulturyttring som känns levande. Den udda designen räcker inte hela vägen för att göra världen levande, vilket är synd då det verkligen är en unik och intressant stil.

013639

Det ges inte heller särskilt mycket tid för att bygga ut världen. Singleplayerkampanjen är över på fem timmar, och nästan all den tiden spenderas åt att bokstavligen slå folk på näbben eller skjuta dom med fiskpistoler. Dom korta mellansekvenserna erbjuder inte mycket till förklaring och för handlingen vidare på ett klumpigt och oplanerat sätt.

Spelets kärna är ändå slagsmål. Designen av närstriderna fungerar hyfsat bra, med slag, sparkar, pareringar och grepp. Det gäller att se vad för attack motståndaren planerar och kontra därefter. Det blir även viktigt att hålla koll på sina omgivningar då flera kombatanter kan anfalla samtidigt, något som ett lock-onsystem halvhjärtat hjälper till med även om det stundvis kommer mer i vägen än vad det hjälper till. Utöver knytnävar och fötter har man även en del skjutvapen att ta till. Fiskbanspistoler, udda armborst och jaktspjut finns till förfogande, även om det är spelet snarare än spelaren som bestämmer vilket vapen man får ha när. Fienderna försöker undvika att bli skjutna och man kan bli tvingad att försöka locka fram dom, men överlag känns det i många situationer mer som ett ansträngt försök till variation från närstriderna, liksom gör en del andra engångssekvenser genom spelet. Det är som om utvecklarna inte vågar lita på att spelaren kommer bli underhållen av sex timmars närstrid, och med all rätta.

Spelet erbjuder även två lägen av multiplayer, men när recensionen skrevs var det fortfarande omöjligt att faktiskt hitta någon annan som spelade det här spelet online, både bland vänner och främlingar. Recensionen tar därför inte onlinedelen i hänsyn.

zeno-clash-ultimate-edition-xbox-live-arcade-for-xbox-360-original_1273677149_cMv

Zeno Clash Ultimate Edition erbjuder en annorlunda spelupplevelse i en unik och bitvis snygg, men ändå platt, värld. Det råder brist på förstapersonsbrawlers i spelvärlden, och [utvecklarna] gör sitt bästa för att råda på. Det är ett halvlyckat försök som hade mått så mycket bättre av en större budget och längre utvecklingstid.

Zeno Clash Ultimate Edition

7

7/10