• Testad plattform: PlayStation 3
  • Utvecklare: Silicon Studio
  • Utgivare: Atlus
  • Genre: Actionäventyr
  • Finns till: PlayStation 3
  • Släpps: 2010-04-14

Det hela börjar mysigt. Jag har satt mig tillrätta i Molles soffa och startar spelet. Introt jag bjuds på är mysigt, påminner mig om Legend of Zelda och hypar upp mig ännu mer än dessa dagar jag suttit och räknat fram till releasen. Musiken i spelet är helt klockren och passar in så perfekt en musikstil kan göra i sitt rätta element i detta fall ett RPG

Grafiken kan vid första ögonkast kanske upplevas lite fattig. I alla fall till den som förväntar sig ett Metal Gear Solid-stuk med högupplösta polygoner. Nej här är det charm som lyser rakt igenom och träffar hjärtat med en stor dos 3Dkärlek!

Vad handlar detta spel om då?

Jo,för längesedan fanns det en allsmäktig ondska och en hjälte som självfallet skulle stoppa denna ondska. Efter detta var gjort och folket i Dotnia tappade intresset för 2D beslöt sig kungen att uppgradera kungariket till 3D för att få tillbaka turismen! Nu många år efter, är Dotnia inte lika populärt som tidigare och är tyvärr försatt i fara igen och endast DU kan rädda kungariket och världen.

5

Att inspiration tagits från bl.a Legend of Zelda-spelen märks tydligt men här inte på gott och ont utan bara på gott! När du besegrar fiender exploderar dom mer eller mindre i pixlar vilket är mysigt att se. Även skämt finns det gott om i spelet och From sotware har verkligen prickat in fler än ett riktigt bra skämt under spelets gång, t ex första gången du läser på en skylt belönas du med texten: ”You found this sign? you’re good! *Sir Signe”

Åter till musiken i 3D Dot Game heroes nu: Den är underbar och som jag först skrev verkligen i sitt rätta element, glada toner och pampiga symfoniorkestrar tar tankarna tillbaka till en sådär fantastisk RPG känsla som någonstans på vägen under årens lopp gått förlorad (förstå mig rätt) Final Fantasy XIII t ex. har grymt bra musik, men det är inte den där 16-bitkänslan över det, å andra sidan kanske inte alla vill ha det och det respekterar jag självfallet men jag är en allätare och har verkligen saknat toner som dessa.

Du kan även göra din egen hjälte i 3D Dot Game Heroes, från första till sista pixeln och även byta dina mästerverk med vänner. Det är ett kul tidsfördriv för dom som verkligen vill sätta sig in i spelet och vara delaktiga i att skapa just sin alldeles egna hjälte/hjältinna. Det finns mer valmöjligheter än att bara vara en krigare såklart! Här finns allt från magiker till ninjor, det är bara din fantasi som sätter gränserna, om du nu väljer att skapa din egen karaktär. Det finns cirka 30 st redan skapade sådana (Jultomten inkluderadEgna screenshots kan du också ta när som helst i spelet vilket är en väldigt rolig funktion som jag personligen uppskattar. Dessutom står det på bilden vart i spelet du befinner dig (om nu polaren skulle påstå att du ljuger)

8

Hur du än gör börjar spelet likadant, du har en dröm och när du vaknar nästa morgon blir du kallad av kungen själv, varav han berättar att du tillhör blodslinjen av den legendariske hjälten. Med det sagt blir du tillfrågad om du kan gå och dra det legendariska svärdet ur stenen och här börjar ditt äventyr, men innan du lyckas att komma fram till svärdet möter du spelets första mini boss. Två stenstatyer (Zelda någon?) som du måste besegra för att komma till svärdet. Du blir mött av älvan Lee som väntat på hjälten under lång tid.

Det legendariska svärdet som har en stor del i spelets handling (Du kanske har sett det? lika stort som skärmen) fungerar som så att du har en blacksmith (smed) som du går till och givetvis kan uppgradera dina olika saker som skölden och just svärdet så det blir bättre,starkare och får längre räckvidd och bredd mm. Men det är inte bara ett svärd och en sköld du kommer att använda under spelets gång…nej nej räkna med änterhake, pilbågar osv, och såklart dina sedvanliga health potions, magic potions mm. för jag menar vem behöver inte en lampa eller ett stearin ljus i en mörk grotta? Det är dessa små detaljerna som tillsammans med en redan beprövad bas som gör 3D Dot Game Heroes så underbart mysigt, bra och framförallt stabilt. Dock bör det påpekas att inte allt i spelet är uppbyggt utav pixlar. Vattnet t ex ser nästan riktigt ut och smart gjort av spelskaparna skapar det en skildring som även här passar in.

Dom olika städerna är befolkade av mysiga personer och butiker, känslan av: här har jag vart förut men när och i vilket spel är evigt närvarande och man riktigt myser när man sitter och avnjuter detta spel. Det kan nästan jämföras med ett bra vin, ju äldre det är desto bättre blir det med tiden, Och 3D Dot Game Heroes är ett spel som är både gammalt och nytt, med  nyskapande och som tidigare nämnt beprövat koncept. Den där fin middagen du åt och spenderade lite extra pengar på men som du inte kommer glömma i första taget.

3D Dot Game Heroes

9

9/10