• Testad plattform: Xbox 360
  • Utvecklare: Sega studios San Francisco
  • Utgivare: Sega
  • Genre: Actionäventyr
  • Släpps: 2010-05-30

Min hals brinner, svetten rinner ner från min panna. Svordomen flyr min mun samtidigt som kontrollen träffar marken med en enorm duns. Jag skriker ut en utmaning till himlen och ifrågasätter hela jordens uppbyggnad. Jag är arg. Jag har just spelat den näst sista banan i Iron Man 2.

När Robert Downey Jr. För första gången satt på sig den bepansrade rustningen av en av historiens mest populära hjältar blev jag föga imponerad. Faktum är att det som slog mig mest med filmen var upprepade frågan ”hur skulle det kännas att vara Iron Man?”. Om Segas Iron Man 2 är någon som helst indikation vill jag hellre förbli vanlig, för det här är verkligen ingenting fantastiskt.

20433fishercat-image944

Iron Man 2 är den typiska licensspels uppföljaren. Företaget som utvecklar påstår sig ha insett vad som gjorde föregångaren så dåligt och har åtgärdat samtliga fel inför uppföljaren. Verkligheten är en helt annan och spelet är istället en katastrof på alla fronter. Om man ska börja med något är det väl det man först kommer märka; nämligen grafiken. Iron Man 2 är inte ett spel gjort för den nuvarande generationen av konsoler, och detta är mest uppenbart i grafiken. Texturerna är löjligt lågupplösta till punkten då man faktiskt saknar de gamla FMV-sekvenserna från Wing Commander. Skärmuppdateringen är dålig vilket framförallt syns i det fula mellansekvenserna som ser ut som de är genererade på en Nintendo 64. Karaktärerna ser knappt ut som de de ska efterlikna (speciellt Don Cheadle som ser ut som en hårlös babian) och när spelet väl sätter i gång och man ska börja flyga omkring är saker inte mycket bättre. Det man möts av är standard miljöer i form av baracker, skjul och tomma, mörka och ödsliga laboratorium som man måste skjuta sig igenom för att komma ut. Om man ska summera spelets grafik med ett ord: trist.

När det gäller karaktärerna så är det ganska roligt att veta att enbart Samuel L. Jackson och Don Cheadle lånar ut sina röster till spelet. Med tanke på behandlingen Don Cheadle får rent visuellt är detta väldigt ironiskt. Dock gör röstskådespelaren som byter ut Robert Downey Jr. sin roll relativt bra och lyckas i alla fall låta nästan identisk med Robert Downey Jr. även om hans agerande knappast är på samma höjd. Det samma gäller röstskådespelaren som imiterar Scarletyt Johansons Black Widow, dock är det där imitationerna slutar. Varken Mickey Rourke eller Gwyneth Paltrow har lånat ut rättigheterna till sina liknelser vilket tillåter dessas röstskådespelare att faktiskt fokusera på att agera istället för att efterlikna originalen. De är fortfarande inte direkt bra, men det känns i alla fall mer genuint.

20385IM2NG24

När det gäller själva spelmekaniken har Iron Man 2 redan från början oddsen mot sig. Efter sitt förra spel, Supermans slappa försök till att imponera och senast Capcoms halvdana Dark Void är det ganska uppenbart att spel med flygande integrerat in i den huvudsakliga mekaniken inte precis är självklara mästerverk. Ungefär som i det redan nämnda Dark Void byter Iron Man 2 mellan ett aktivt ”flygläge” och ett ”svävarläge” och precis som i Dark Void är flygläget svårstyrt, förvirrande och inte särskilt roligt. Man förlorar ofta sin vägledning och de få gånger då spelet känns som om det kanske ger rätt mängd frihet blir man istället barnvakt till dumma AI karaktärer eller helikoptrar som faller från himlen så fort en regndroppe träffar dem.

Vapnen som Tony och Rhodey har till sitt förfogande är i princip standarden vi har kommit att förvänta oss. Förutom Iron Mans handkanon har man ett urval av hagelgevär, laserstrålar, raketer och missiler att utnyttja. Dessa uppgraderas med hjälp av poäng man tjänar under uppdragen, vilket ger lite mer djup till det annars enormt ytliga spelet, dock är detta system onödigt komplicerat och själva navigeringen blir ibland väldigt frustrerande.

20432fishercat-image938

Iron Man 2 är ett spel som tyvärr missar på alla punkter ett spel kan missa på. Det är jättefult, har dåliga röstskådespelare, musik som är glömd innan man ens hört den och spelet är i stora delar frustrerande och svårspelat. Det resulterar nästan genast i ett fem timmar långt uthållighetsprov för dina avtryckarfingrar. Faktum är att det enda som Iron Man 2 egentligen gör rätt är att det är kort och gör lidandet lindrigare på så sätt. Jag hade helt enkelt inte roligt när jag spelade igenom Tony Starks senaste ”äventyr” och och betvivlar att jag är ensam om detta. Jag påstår inte att det är omöjligt att ha roligt med Iron Man 2, men med tanke på vad som erbjuds är det nog lättare att bara bygga sin egen dräkt och rädda jorden på riktigt.

Iron Man 2

Iron Man 2
4