• Testad plattform: PlayStation 3
  • Utvecklare: Avalanche Studios
  • Utgivare: Eidos Interactive
  • Genre: Actionäventyr
  • Finns till: PlayStation 3 | Xbox 360 | Windows
  • Släpps: 2010-03-26

Efter att ha suttit på en presskonferens och sett Peter Johansson leka med Rico i både flygplan, bilar och fallskärm kändes det inte mer än rätt att gå hem och recensera Avalanche senaste lir. Först och främst vill jag återgå till vad jag sa i slutet på intervjun med Peter ”Det ser roligt ut att titta på men är hundra gånger roligare att spela”

Grafiken i Just Cause 2 är helt ok, nu har man skämts bort med God of War 3, Uncharted 2 med mera. Men är verkligen grafiken höjdpunkten i spel idag? (Just Cause 2 är långt ifrån ett fult spel) jag tycker nog inte det så länge man har kul med och i dom. Och det är precis det ordet som passar in på Just Cause 2 ”Kul” att göra olika stunts och spränga allt man ser är så kul att man gärna leker mer än att spela igenom själva huvudstoryn.

just-cause-2pic2

De gör att spelet inte känns tråkigt, här finns något för alla. Vill du t ex bara springa runt och skjuta å leka med stunts går det lika utmärkt som att spela spelets story som är ganska underhållande med bla. den svenska Carl Blaine (Med extremt rolig röst och brytningDu är på jakt efter Tom Shelldon En före detta agent och Rico’s mentor som troligen har detekterat till andra sidan. Som om det inte vore nog jobbigt för stackars Rico visar det sig att Tom’s senaste kända position är Panau, vilket är en grovt korrupt ö med en galen diktator.

Till din hjälp har du din Grappling hook som du använder som verktyg för att ta dig fram och över olika byggnader, ta fart för fallskärmstunts osv. Du möter även på olika rebell fraktioner som vill störta Panay (den galne diktatorn) och du kommer få göra en hel del olika och roliga uppdrag åt dem.

Kontrollen i Just Cause 2 är underbart simpel och fungerar även oerhört väl, dom 104 olika fordonen som finns i spelet är allt från mopeder till jetplan. Och detta skapar en ”aldrig tråkigt” situation under spelets resa. Att göra stunts med dom olika fordonen är även det sjukt skoj. Nyss hoppade jag från en helikopter till en annan och störtade ner i en bensins station PANG sa det. För smäller högt gör det om detta spel, granater, C4 exploderande bilar. Det hela känns som ett ballt lyckat Agent äventyr, dock är inte allt frid och fröjd, jag har råkat ut för några otroligt irriterande buggar och det har resulterat i att jag har vart tvungen att ta självmord i spelet. fastna i byggnader man egentligen inte ska kunna gå in i bla. Inget som drar ner spelet i helhet men självklart är det en liten stör faktor som måste tas bort med patch eller liknande.

jc2-cuda-3

Om du som jag gillar galna stunts, vilda äventyr men inte bryr dig så mycket om storyn ska du absolut ta dig en närmare titt på Just Cause 2.

joeldin

En 2ndra åsikt:

Bland bristande speldesign, taffliga ljud, hackig grafik och hjärndöd handling finns ändå något här som är riktigt underhållande. Avalanche verkar ha satsat mycket på att göra Just Cause 2 till en rolig upplevelse snarare än en bra sådan, och dom lyckas. Just Cause 2 är ett mediokert spel, men det är samtidigt en av dom roligaste leksakerna jag har köpt den senaste tiden. 8/10 Joel Dinegrim

Just Cause 2

8

8/10