• Testad plattform: Xbox 360
  • Utvecklare: Rocksteady Studios
  • Utgivare: Warner Bros
  • Genre: Actionäventyr
  • Finns till: OS X | PlayStation 3 | Xbox 360 | Windows
  • Släpps: 2009-08-25

Det är synd om Batman Arkham Asylum, det går inte att förneka. Om man bortser från Persona 4 (som kom ut i Asien och Nordamerika år 2008) och Nathan Drake’s cinematiska mastodontäventyr i Uncharted 2 så var Batman klart och tydligt förra årets bästa spel. När jag ser tillbaka på det forna året så är det första spelet som jag tänker på Arkham Asylum, inte Persona eller Uncharted. Jag minns hur jag velade mellan vilket av Uncharted och Batman som skulle få mitt eget stöd som ”Årets Spel” (Persona 4 föll bort pga. släpptiden i resten av världen) och jag tror aldrig jag har varit mer svårbestämd än i just detta spelår. Uncharted 2 gjorde att karaktärerna jag älskade från det första spelet fick en underhållande värld att bebo, till skillnad från det första spelet. Medan Batman visade upp det vi alla trodde omöjligt; ett fantastiskt välgenomtänkt och roligt licensspel baserat på världens näst-bästa superhjälte. Uncharted 2 var perfektion medan Batman snarare var revolution.

batman-arkham-game-year-edition-screens-1

Trots att Uncharted 2 till stor del vann vartenda ”Game of the Year”-pris i vintras lyckades Batman tydligen ta sig igenom på vissa ställen och kommer nu i en ny  upplaga med nya challenge-maps och med möjligheten att spela äventyret i 3D.

Handlingen är simpel, efter en lång natt i Gotham har Batman ännu en gång lyckats haffa Jokern och för honom tillbaka till sinnessjukhuset Arkham. Dock känns detta allt annat än lugnande då Jokern i princip kapitulerade, vilket innebär att någonting inte stämmer. Så fort Jokern är tillbaka på plats i Arkhams mörka hjärta lyckas han ta sig fri och rymma ännu längre in i det labyrint-lika sjukhuset. Som Batman är det din uppgift att stoppa Jokern och alla som står i din väg, i hopp om att ta reda på hans slutgiltiga planer.

Det är uppenbart att Batman: Arkham Asylum är ett spel gjort för både den vardaglige spelaren och imponerande nog Batman-fansen. Så fort man kommer in i sjukhuset kontaktas man av The Oracle, som genom spelet agerar som informatör och öra mot Gotham. Det är vid detta ögonblick man inser att Rocksteady Studios har sett till att gräva fram allt från himmel och jord för att ge den ultimata Batman upplevelsen. Här finns referenser till allt från Jokern och Two-Face till Killer Moth och Maxie Zeus, och allt hjälper till att ge spelet en allvarlig och intressant värld att utforska.

1094334305_1357211258

Batman är känd för sin intelligens och även detta utnyttjas utmärkt i spelet då Gåtan (The Riddler) redan har flytt ön  och gömt sig i Gothams mörka undre värld. Dock är han fullt medveten om vad Jokern har planerat och har lagt ut troféer, pussel och gåtor som måste lösas för att kunna uppgradera Batmans stridskunskaper. Det är förvånansvärt roligt att leta reda på de 240 olika sakerna och precis som i spel som Metroid krävs det att man återbesöker gamla spelytor för att hitta alla 240. Det som gör dessa olika samlingsobjekt så beroendeframkallande att leta reda på är en blandning av det kreativa sättet gåtorna oftast ställs och det faktumet att man ofta belönas med profiler av karaktärer i Batmans värld och intervjuband och annan information.

Spelmekaniken får Arkham Asylum att stå ut då blandningen mellan slagsmål och smyg är i princip perfekt. En sak som blir klart för spelaren nästan omedelbart är att Batman verkligen inte är som sin kompis Superman då en salva med skott lätt gör slut på det roliga. Dock blir Batmans sätt att uttrycka smygandet aldrig monotont eller frustrerande och även om det är utmanande känner man sig alltid som om man har full kontroll. Man känner sig som om man vore Batman. Att sitta på en av Arkhams många stenstatyer och vänta på att en specifik vakt ska gå under en så man kan slänga sig ner på honom är en av spelens allra roligaste ögonblick, varje gång det händer.

578071

Under hela spelets gång har Batman hjälp av ett visir som gör saker och ting lättare under smygmomenten. Det gör att hela omgivningen får ett blått filter över sig och att fienderna man smyger på reduceras till röda skelett. På så sätt är det lätt att utskilja dem från bakgrunderna och även se bland annat vilket mentalt förhållande de befinner sig i. Chansen är stor att man som spelare faktiskt befinner sig i detta läge mer än inte under spelets gång då det underlättar i jakten på gåtor och diverse hemligheter som kan vara lätta att missa med nakna ögat.

Grafiken är även den  imponerande och ser riktigt bra ut, med högupplösta karaktärer och detaljerade miljöer. Det som förvånar mest är hur bra designen är på alla unika delar i spelet. När Arkham Asylum först utannonserades under hypen av The Dark Knight fick det skeptiska suckar från många (jag själv inkluderad), och en av mina största frågor var hur man skulle kunna göra ett spel som utspelar sig på Arkham tillräckligt varierat? Rocksteady svarade med att ge mig miljöer som alla är intressanta och unika, som jag under tidens gång har lärt mig utantill. Den botaniska trädgården, sjukhusbyggnaden, kloakerna och resten av platserna som finns på Arkham Island har blivit bestigna av mig så många gånger att de praktiskt taget känns som riktiga platser. Färgpaletten är förvånansvärt färgglad vilket verkligen lyfter spelet från att kännas visuellt enformigt. Under spelets gång ser man även Batman ta en del stryk och innan natten är färdig är båda mantel och dräkt sliten och blodstänkt.

Att författaren Paul Dini, som skapade den fantastiska Batman: The Animated Series står för manuset märks och att både Mark Hammill och Kevin Conroy även återkommer som rösterna till Jokern och Batman ger presentationen en extra krydda för de som verkligen kan sin Batman. Även resten av röstensemblen är bra och replikerna har den perfekta balansen för vad man borde förvänta sig från ett spel baserat på en serietidning. Musiken är liknande den som erbjöds i 90-talets filmer och serien och ger klara Danny Elfman vibbar mer än en gång.

batman-arkham-asylum_01

Den här inkluderade 3-D funktionen är dock någonting  som väldigt få kommer finna stor glädje av. För de nykomna kan det vara en rolig detalj som håller uppmärksamhet i en dryg timme, men för oss som redan har vistats i Arkham ett flertal gånger är det mest bara en huvudvärk. Jag var själv tvungen att sluta använda funktionen dryga två timmar in efter smärtor i mitt vänstra öga. Det här är ingen Avatar-upplevelse, Batman: Arkham Asylum utnyttjar den gamla hederliga metoden med blå röda plastlinser istället för framtida metoden stereoskopisk.

Rocksteady Studios har gjort det många trodde omöjligt; de har skapat ett utomordentligt Batman –spel som är roligt för både den inbitne fantasten och nykomlingen som bara vill ha lite spännande action. Med fantastisk grafik och design, kombinerat med bra röstskådespelarinsatser och musik lyckas de ge Arkham en identitet, det blir som en fysisk plats. Handlingen är en simpel en, som dock blir otroligt intressant på grund av fantastiskt tempo och bra karaktärer och ljudet är allt man kan önska. Äventyret må vara en timme för kort, och de nya extramaterialet är ingenting att köpa om spelet för, men har man missat detta äventyr sedan tidigare är detta ett måste. En av Batmans värsta nätter, är en av spelarens bästa.

Batman: Arkham Asylum GOTY

9

9/10