Efter att ha spelat demot av Resonance of Fate på Playstation 3 hade jag mina funderingar och förhoppningar. Även om strids systemet var en smula komplicerat kände jag ändå att detta spel hade något mer att ge mig. Nu sitter jag här med Xbox 360 versionen och tänker för mig själv: hmmm är det här samma spel? ska det skilja sig såhär pass mycket grafiskt? Men som jag nämnt fler gånger än en: Grafiken är inte allt om spelet räddas av en bra story, bra kontroll mm. Frågan jag nu ställde mig var: är Resonate of Fate ett sådant spel?

Du är Vashyron som jobbar för en privat militär firma, och tillsammans med den unga killen Zephyr och den yngre flickan Leanne ger sig ut på vad som en början är guild uppdrag men snart avslöjas en mörk hemlighet som förändrar deras syn på deras liv och här tar sig an på riktigt. I en dystopisk framtid är inte livet självgående lägre utan människor bor tillsammans i höga torn som från början var ett slags experiment för att hålla kvar liv (växter, djur mm.) det är också det enda stället människorna i denna framtid kan leva

Resonance_of_Fate-Xbox_360Screenshots19788Combat_5

Kontrollen är det inge direkt fel på, men stridssystemet känns en smula överarbetat och det hela funkar liksom inte i praktiken (Enligt mig) det är för mycket att böka med. Även om det är ballt att man skjuter med pistoler osv istället för magier (Lite som Parasite Eve för er som minns det?)

Att världen du spelar i utspelas lite som en bikupa på olika nivåer är inte heller en dum ide men den funkar inte heller så bra som den kunde gjort. För att ta sig vidare använder man sig av så kallade Hex gridar, utan dom kan du inte öppna upp nya ställen, och för att göra saken en smula värre kommer dessa i flera olika färger. Vid det här laget kanske du förstår vad jag menar? om inte låt mig snabbt förklara: den vanliga “låsta” vägen är i färgen grå (Det är den vanligaste som fiender droppar under strider eller du kan köpa) Men sedan finns det även röda, rosa,blåa,gula osv alla i olika längder och former. Hade man istället valt att göra världen större och ha bara speciella en färgade hexar för att ta sig till speciella ställen hade detta fungerat mycket mycket bättre.

Dom olika npc som man pratar med är lite oklara, jag menar varför ha någon säga: So Long! innan du ens har hunnit läsa text rutan som innehåller text? varför ens låta alla npc’s säga något överhuvudtaget? det skapar inte en mer levande värld utan snarare en mer störande värld. Miljöerna i Resonance of Fate är relativt brun gråa och döda. Förväntar du dig gröna stora ängar eller gulliga djur look elsewhere.

959317_20091221_screen007

Det jag dock gillar med detta spel är dom många möjligheterna att göra om dina vapen och kläderna till dina karaktärer, och hur karaktärerna är porträtterade, men även dom kunde känts mycket mer levande än dom faktiskt gör. Röstskådespeleriet är mer eller mindre ett skämt (Välj Japanska röster med Engelsk Textning Direkt!)
Musiken skiftar med sjysta symfoni stråkar till hård skit metal som pajar stämningen.

Nej Tric-Ace ni kan bättre än såhär se te x Star Ocean serien och Valkyrie Profile.
Jag hade stora förhoppningar och förväntningar på detta spel men det svek mig tyvärr.
Man kan även känna att detta är 2010 vilket är ett av dom bästa spel åren på länge. Men oavsett så når inte spelet fram till mitt hjärta som Rollspels fantast, det betyder dock inte att det inte når ditt.

Resonance of Fate

7.5

70/10