Idag var det Presskonferens som gällde för Avalanche Studios nya spel Just Cause 2.

Förutom Eidos kontakten Sara var även Adam Philips på plats från Square-Enix, vi fick förutom spelet presenterat för oss av Peter Johansson som är Lead Designer för spelet också chips och läsk. Peter satt och spelade i 15min och berättade lite om spelets motor, grafik mm.
Även Christofer Sundberg som är företagets grundare pratade lite om hur spelbranschen ser ut idag och hur det var för några år sedan. Att många kanske inte så jätte bra spel får en större budget som gör det svårare för andra större utvecklares satsningar med sina spel, även att vi måste skärpa oss med Film licens spel i framtiden. Mycket intressant och givande presskonferens tyckte jag.

Efter det var det dags att ”mingla lite” För mig som är halv dansk var det sjukt kul att få prata Danska igen med Sara från Eidos (det var ett tag sedan) Adam Philips som tidigare jobbat med spel som Tomb Raider var också väldigt intressant att prata med. Självklart kom Final Fantasy spelet upp och han skrattade åt att jag faktiskt spelat alla spelen i serien. Lite frågor angående Final Fantasy 14 ställde jag ,men givetvis blev det inget svar utan mer en blinkning med ögat (Nåt att se fram emot tror jag) Det ska även nämnas att flera spel journalister var på plats vilket var väldigt kul att prata med.

Christer Engström och jag satte oss ner för lite komik framför kameran (som för övrigt bara smög in som en ninja och plötsligt bara var där) Marcus Gudmundsson var som han nu varit ett tag våran kameraman och ställde sig och provade på spelet. Vad jag förstod gillade han det väldigt mycket, det kan även vara så att han gav ifrån sig många skratt när Peter Johansson visade upp lite roliga saker man kunde göra med sin änterhake under presentationen av spelet.

3D är något företagen tror och satsar på, och tillsammans med två datorer innehållande Nvidia 3D Grafikkort och Samsung skärmar kunde man även uppleva detta fenomen (Imponerande tyckte både jag och Marcus) dock är det en bit kvar och tekniken som används relativt ny. Man kunde spela med mus eller en Xbox kontroll (Marcus körde med både som ett pro) och jag tror om Nvidia fortsätter satsa på detta så kommer det bli fler och fler spel som får möjligheten med 3D.

Sist men inte minst fick vi även möjligheter att intervjua Peter Johansson som är Lead Designer för spelet.
Peter är en väldigt glad och sympatisk kille och det märks att han älskar inte bara sitt jobb utan också spelet. Han svarar på alla våra frågor i filmen som du kan se nedan.
Tack Avalanche Studios, Eidos och Square-Enix för en trevlig presskonferens och upplevelse!

Du kan läsa mer om spelet på deras hemsida

Mer om Avalanche Studios