• Utvecklare: Sega CS1
  • Utgivare: Sega
  • Genre: Actionäventyr
  • Antal spelare: 1 Offline | 1-2 Online
  • Finns till: PlayStation 3
  • Släpps: 2010-03-12

Yakuza 3, vart börjar man med detta otroliga spel? Först och främst måste jag säga att jag aldrig spelat föregångarna, detta gjorde dock inte så mycket eftersom man kan få en väldigt detaljerad sammanfattning utav både första och andra spelet i serien. Då menar jag inte 50 sidor text utan mellansekvenserna från de första och andra spelet komplett med berättarröst. Bra tänkt SEGA! Jag måste även nämna Yakuza 3’s otroligt realistiska karaktärsdesign. Tack vare SEGA’s så kallade ”Magical V-Engine” ser karaktärerna nästa verkliga ut i mellansekvenserna. Mycket beröm ska ges till röstskådespelarna, som lyfter spelet något otroligt.

Yakuza 3 utspelar sig i ett modernt Japan med allt det har att bjuda på: arkadhallar, pubar, skyskrapor, neonfärgade skyltar och automater fyllda med i princip allting. Man tar ännu en gång rollen som ex-Yakuzan Kazama Kiriyu, som nu startat ett barnhem i det tropiska Okinawa.

19813Children_of_the_Orphanage

Yakuzan vill bygga en lyxanläggning på barnhemmets land.

De första timmarna handlar spelet mest om att på olika sätt hjälpa barnen med alla möjliga ting: ta hand om mobbare från skolan, fånga bortsprungna hundar o.s.v. Detta ändras dock snabbt när Kiriyu får reda på att några skumma politiker kopplade till Yakuzan vill bygga en lyxanläggning på barnhemmets land. Kiriyu reser till ”Kamurocho”, Yakuza seriens version av stadsdelen Kabukicho i Tokyo, för att ta reda på vem som egentligen ligger bakom allt.

Yakuza 3 har en väldigt djup story som kan vara lite svår att hänga med i från början, men efter ungefär halva spelet börjar alla bitar falla på plats. Ibland känns det nästan som en interaktiv film mer än ett spel och det är då det är skönt att man inte alls behöver följa storyn utan kan ta ett break och göra en massa annat såsom att: spela biljard, bowling, golf, arkadspel, fånga lönnmördare, sjunga karaoke, ragga upp tjejer på hamburgerrestauranger o.s.v

19689Y3 JAN Online Screen (1)

Karaktärerna nästa verkliga ut i mellansekvenserna.

Det är väldigt lätt att dra paralleller från Yakuza 3 till ett annat SEGA spel: Shenmue. Båda spelen har en öppen värld med hur mycket som helst att göra om man inte har lust att följa storyn. Dock är det även här ett utav spelets minus tydligt kommer fram: Yakuza 3 är inte särskilt originellt om man bortser från inblicken i det moderna japanska samhället och inte minst i Yakuza organisationen.

Striderna i spelet känns som ett gammalt beat em up à la ”Die Hard Arcade”, vapen kan plockas upp lite här och var i form av papperskorgar, flaggor och till och med fåtöljer kan användas som vapen. Grymt kul helt enkelt. Det finns dock inte så stor variation i slagsmålen även fast Kazama lär sig nya moves under spelets gång, vilket gör striderna rätt repetitiva efter ett tag. Det hjälper inte heller att folk kommer fram till Kazama och muckar gräl var 30:nde sekund.

19975All Star Tournament

Det finns dock inte så stor variation i slagsmålen.

Yakuza 3 är ett utav de mest detaljrika spelen jag någonsin spelat. Från den djupa men ändå intressanta storyn till den extremt interaktiva världen så är det här ett utav de absolut bästa ”sandbox” spel jag spelat. Spelet går dock minus tack vare det något repetitiva fightingsystemet, en lite halvseg början och faktumet att spelet är väldigt likt både de tidigare Yakuza spelen men även det lite äldre Shenmue till Dreamcast. Men gillar du öppna miljöer, action rollspel, djupa berättelser och japansk kultur är det här det perfekta spelet för dig.

Yakuza 3

9

10/10