• Testad plattform: PlayStation 3
  • Utvecklare: SCE Santa Monica Studio
  • Utgivare: Sony Computer Entertainment
  • Genre: Actionäventyr | Hack’n Slash
  • Finns till: PlayStation 3 | PlayStation 4 (Remaster)
  • Släpps: 2010-03-16

Innan du frågar- Ja spelet är snyggare än bilderna som du kan se i slutet på recensionen. God of War III visar verkligen vart skåpet ska stå grafiskt och slår bort mer eller mindre allt annat på konsol väg. Dock ska det noteras att för bästa upplevelse är det lite pillande med färger och ljus som ska till på tv,n för spelets början är ganska mörk, och jag upplevde att min tv inte riktigt ville visa spelets briljans till en början.

God_Of_War_3-PlayStation_3Screenshots16611GodofWarIII_03

För er som spelat dom tidigare God of War spelen och minns vart tvåan slutade behöver vi kanske inte gå in på hur del tre börjar, men för er som inte minns eller inte spelat kan vi dra en snabb genomgång. Del två slutar med att Kratos är på väg upp mot berget Olympus för att störta ner gudarna och förgöra dom. I del tre ser vi Kratos tillsammans med Titanerna klättra upp på just detta berg för att göra ovanstående.

Jag tar snart över och kontrollerar Kratos på titanen Gaia (Moder jord) och vi blir självklart anfallna av gudarna som är ganska pissed över att vi vill göra oss av med dom. Efter någon minut blir vi anfallna av vad som liknar en häst (med Krabb ben?) Jag piskar hej vilt å combot rullar upp till 60 hits, det här känner jag igen! Jag älskar det! All ilska dom tidigare spelen förmedlat genom kratos (Du vet vad jag menar) är närvarande redan från början. Även om detta inte var någon direkt överraskning är det ändå skönt att dom behållit det bästa som serien har att erbjuda.

Grafiken är sjukt bra och jag tappar hakan redan fem minuter in i spelet. Dom levande bakgrunderna, dynamiska ljussättningen och framför allt alla fiender och stora bossar imponerar verkligen. Man känner sig verkligen delaktig i mellansekvenserna och inget känns långt eller utdraget.

cyclops_gow

Dom olika vinklarna man hamnar i och slåss i är så sjukt coola och är verkligen välgjorda att det nästan saknas ord, men ett ord kommer faktiskt upp i huvudet: Mäktigt! Att Quick time eventsen är tillbaka, grymmare än någonsin gör inte spelet sämre heller. Att slita loss underkäken på häst bossen skapar ett stort leende på mina läppar.

Gameplayen är lika bra som den alltid varit fast nu snäppet bättre, Magierna är hundra gånger coolare och kontrollen känns mer flytande än någonsin (inte för den var dålig i något tidigare spelStriderna känns lagom svåra på normal och vill man få sig en riktig utmaning är det svåraste svårighetsgraden (Chaos mode) som gäller även i denna del av Kratos sökande efter hämnd.

Nere i helvetet där du mer eller mindre börjar spelets resa kan jag inte hjälpa att dra referenser till Dante’s inferno, fast bara dom bra bitarna som stämningen det spelet faktiskt har. Kontrollen är bra och även om den inte är perfekt finns det knappt något att klaga på, förutom att ibland vill inte riktigt dubbel hoppet fungera och jag rasar ner mot min död. (men vem vet kanske är det min handkontroll som är söndertryckt?)

Review31

Berättandet som görs av olika karaktärer i spelet känns extremt trovärdigt och man känner nästan medlidande för t ex Hephaestus som blivit orättvist behandlad och ruttnar nu i helvetet som straff för han valde kärleken till sin dotter framför att offra henne som en nyckel till Pandoras ask.

Hur man än vänder och vrider på våldet God of War serien bjuder på, så kan jag iaf säga att jag inte spelar det pga just våldet. Jag har sedan jag minns älskat grekisk mytologi och allt omkring det, min favorit sommar radio som liten var hjältar och monster på himlavalvet, och jag har läst böckerna minst 6 gånger sen dess. Även om min fantasi då inte överstämde med världen Santa Monica målat upp i deras serie är det ändå en underbar sådan. Stanna upp en stund när du inte slåss, ta in omgivningen och se hur mycket arbete som lagts ner på så mycket mer än bara våldet.

God of War III Living Statue

Spelet kommer ta dig till många olika platser och du kommer möta många kända grekiska figurer genom Kratos jakt på hämnd. Fienderna du möter och omgivningarna tar ofta andan ur en av storhet, och jag vet att du är lika imponerad som mig!?. Äventyret håller dessutom denna gång längre än dom andra två delarna och om man här tror att det räcker med 6 timmars spelande bör man tänka om. Spelet är (Känns) mer än det dubbla i speltimmar.

God of War III är inte bara snyggt, mäktigt och kraftfullt det är också ett stycke konst som bör betraktas som sådant i berättande, grafisk stil, utförligt berättande och underbar musik! Gå INTE miste om ett av 2010 absolut bästa spel!

God of War III

God of War III
9