• Utvecklare: EA Digital Illusions
  • Utgivare: Electronic Arts
  • Genre: FPS
  • Antal spelare: 1 Offline | 1-24 Online
  • Finns till: PlayStation 3 |  Xbox 360 | Windows
  • Släpps: 2010-03-05

Låt mig börja recensionen med att säga: Dice själva Berättade i Onsdags själva att dom lagt mest krut på Multiplayer delen när jag pratade med dom på Webhallens event, känns inte alls konstigt då Dice härstammar från just multiplayer enligt dom själva.
Men hur är det då med singleplayer-kampanjen i spelet?

Det börjar skoj med en återblick till andra världskriget där några soldater beger sig till Japan i jakt på Japans svar på Atom bomben. Direkt efter axlar du ännu en gång rollen som killarna i Bad Company och du ska ta kontakt med en agent, snart går allt fel och ni blir jagade av arga Ryssar. Det är Chief¨s sista uppdrag innan han pensionerar sig, men icke sa nicke då han och killarna blir förflyttade till ”Special activities devision”. Och här börjar en cirka 10-12 timmars resa där du precis som i första spelet kan plocka på dig massvis godsaker i form av samlar objekt (olika vapen) mm. Detta fylls såklart med humor men det är absolut inte spelets starkaste kort.Det stora hela går ut på att ni är på jakt efter det japanska vapnet vid namn ”Aurora” och självklart se till att det inte hamnar i händerna  på dom krigs tokiga Ryssarna. Kompaniet reser till en hel del olika ställen bl.a västkusten i Norra och södra Amerika.

Battlefield_Bad_Company_2_Screenshot_7

Multiplayer delen är fantastiskt kul! jag har inte upplevt sådan här Pang Pang glädje sedan jag upptäckte Battlefield 2 till PC. Och det säger en hel del om hur individuell smak man har som spelare. Absolut inget ont mot andra bra spel som Modern Warfare 2/Halo: ODST. Men Battlefield känns bara mer som min grej,och jag gillar att hjälpas åt med vänner och andra för att nå en gemensam vinst. det är lite som att hitta hem efter att ha gått runt ett tag och letat efter något men inte riktigt kunnat sätta fingret på vad det var som saknades.

Trots att spelet har ett väldigt starkt men lite för kort singelplayer-kampanj är det extremt kul att spela tillsammans med sina vänner över nätet på någon av dom många spelsätten som finns. Här hittar du massor av kartor spel sätt bl.a Rush, Conquest och Squad Deathmatch samt lite olika fordon, det känns dessutom underbart att spela tillsammans med sina polare och hjälpas åt som Medic, Assualt, Engineer eller Recon. Det här är ett spel som håller länge om man gillar att spela online som sagt!

57958_orig

DLC är på gång och i spelets affär ser du datumen för DLC’s och senaste nyheterna, ett perfekt ställe att samla allt då du precis som jag förmodligen kommer hänga i spelet mesta delen av vår tid.

konkekonrad

En andra åsikt:

Med en ett och ett halvt år gammal dator satte jag igång Battlefield: Bad Company 2 i torsdags. Det första jag gjorde var att kolla hur det här Quad core-krävande spelet skulle rulla på min dual core-processor och jag måste säga att jag än så länge är positivt överraskad hur väl det flyter. I regel brukar jag säga att en dator bör uppdateras någon gång per år för att klara av de senaste och mest krävande spelen med maxade inställningar och det stämmer ju även i detta fall, men med medium inställningar flyter spelet på rätt smärtfritt på en inte alltför uppdaterad burk och det ser fortfarande riktigt bra ut.

Ljudet är fantastiskt som jag även påpekade i vår andra podcast och visar verkligen hur man kan höja ribban i spelbranschen. Att höra en explosion en halv kilometer bort en sekund senare med ett lätt dämpat och bullrig försening bidrar till en högre inlevelse. Jag som är lite av en ljudnörd är onekligen tillfredsställd.

Nog om utsidan, insidan är den riktiga kärnan. Här har Dice lyckats behålla mycket av det som gör Battlefield till Battlefield men samtidigt putsat och enligt min mening putsat konceptet till det bättre. Riktiga Battlefield-fanatiker kan finna en besvikelse i alla nya moment men jag som provat alla Battlefield-titlar sedan Battlefield 1942 tycker det är en naturlig evolution som gynnar både den inbitne som nykomlingen. Nu vid lansering är spelet smått instabilt med smärre buggar men ge det någon månad så är jag övertygad om att det står på stadigare fötter. Allt som allt kan du förvänta dig en enastående multiplayer-upplevelse som håller ett bra tag framöver. 8/10 Konrad

Battlefield: Bad Company 2

9

9/10