Spelinformation

  • Testad plattform: Xbox 360
  • Utvecklare: Sumo Digital
  • Utgivare: Sega
  • Genre: Racing
  • Antal spelare: 1-4 Offline | 1-8 Online
  • Finns till: Multiformat
  • Släpps: 2010-02-23

 
Det tog SEGA arton år att släppa en Mario Kart-klon, något som Sony, Konami, Capcom och flera andra redan hunnit med under åren. Var det värt väntan?

Sonic & SEGA All-Stars Racing gör allt för att på ytan se ut som SEGA’s svar på Super Mario Kart. Från framsidans glada och fartfyllda omslag till dom mer eller mindre välkända spelkaraktärerna plockade från företagets katalog så känner man igen konceptet. Arkadig och lättsam racing blandas med bjärta färger och stereotypa humorljud.

Vi återser en hel hög med SEGA-karaktärer. Allt från Sonic och Tails, Billy Hatcher, Ulala från Space Channel 5, Ryo fron Shenmue, Amigo från Samba de Amigo och fler finns att välja mellan och alla med deras egna fordon. Banorna är även dom baserade på diverse SEGA-spel, men även om det finns 24 banor i spelet så är det bara sex olika miljöer. Och här saknas verkligen en del klassiska SEGA-spel. Vart är Out Runs varma stränder? Vart finns Golden Axes fantasyvärld? Tyvärr är variationen på banorna inte heller helt på topp.

Ändå känns spelet underhållande. Det är lättillgängligt och blir  ganska snabbt givande. Man gasar, bromsar och skjuter vapen, svårare än så blir det inte och även oerfarna förstår lätt spelets helhet. Med undantag för drifting.

All-Stars Racing är Verkligen ett drift-spel. I varje kurva gäller det att förutom gasen även slå på bromsen och slira sig igenom svängen. Ju längre man slirar desto mer fart får man efter kurvan. Mekaniken finns i dom flesta racingspel, men är här implementerad på ett annat sätt. Där man oftast vill vara försiktig med drifting så man inte spinner helt om, så gäller det i All-Stars Racing att verkligen använda det maximalt. Att man dessutom kan styra i motsatt riktning samtidigt som man slirar gör att man praktiskt taget kan få extra fart även på raksträckor, och det dröjer inte länge förrän man spenderar större delen av speltiden med att glida på snedden i jakt på mer boost. Hela spelet är mer än något annat centrerat kring just slirandet, och det kan bitvis kännas lite konstigt i ett kart racing-spel.

Visuellt sett så är spelet mer än dugligt, även om helhetsintrycket är blandat. Att spelet bitvis hackar och får låga fps redan i huvudmenyerna är helt klart ett dåligt första intryck, och även om bildrutorna överlag flyter på under loppen så dyker dom då och då nedåt i antal per sekund. En del av banorna ser imponerande ut i sin detaljrikedom, men det är allt för ofta som man har svårt att se vart banan egentligen går. Plottrigheten på framför allt banorna baserade på Sonics kasino-värld gör det ibland omöjligt att urskilja vägen från kanten förrän man har kört några varv.

Och det här blir värre i split screen multiplayer, även om det snabbt glöms bort bland spelets underhållande kaos. Det är här, med goda vänner i en soffa, som Sonic & SEGA All-Stars och kart racing-spel i allmänhet verkligen skiner. Handikappfunktioner och vapen gör att ingen är helt ute ur loppet förrän matchen är slut, och över vilda skrik kan spelaren på sista plats plötsligt dra förbi sina motståndare och komma först över mållinjen. Det är ren, lättillgänglig spelglädje och ett spel man gärna drar fram när man har några kompisar över.

Utöver själva loppen kan man i multiplayer ta sig an diverse arenamatcher. Här erbjuds inte mindre än fem olika lägen, med ett rent Mario Kart-influerat Battle-läge där man ska skjuta bort föremål som snurrar kring motståndarnas fordon. Dom andra lägena är variationer av Capture the Flag och King of the Hill, där man antingen ska ta ett föremål och/eller ta det till ett mål för poäng, eller hålla motståndarna borta.

Problemet är att det bara finns tre olika arenor som är desamma i alla fem spellägen. Är man inte förtjust i en av dom väldigt simpla arenorna så blir den inte roligare oavsett vilket spelläge man väljer. Det här känns lite väl snålt och hade definitivt kunnat utvecklas. Liksom med dom ”Missions” man kan ta sig an i singleplayer så får man känslan av att Sumo Digital har slängt in arenamatcherna som ett billigt sätt att förlänga spelets livslängd.

Överlag är spelet ändå underhållande, och som så många andra lite lättsammare spel så skiner det verkligen i lokalt multiplayer. Utvecklarna Sumo Digital har gjort ett helt OK jobb och visar än en gång att dom är värdiga att hantera SEGA’s licenser.

 

Sonic & SEGA All-Stars Racing

7

Grafik

7/10

Ljud

7/10

Spelbarhet

7/10

Hållbarhet

8/10