Levande Musiks Castlevaniakonsert var en riktigt lyckad tillställning och en utmärkt hyllning till seriens musik (läs vårt reportage från konserten här). Hedersgäst för kvällen var kompositören Michiru Yamane, kvinnan bakom en stor del av spelseriens musik. Kvällen innan konserten gick av stapeln hölls en kort presskonferens där inbjudna hade möjlighet att ställa frågor till dom inblandade.

Influgen från Japan sitter Michiru Yamane bakom ett konferensbord, tillsammans med konsertens producenter David Westerlund och Erik Eklund. Bland de fåtal besökarna på presskonferensen märks speljournalister, bloggare, och tre Castlevania-fans från Polen.

Ja, Polen. Dom tre männen driver en polsk Castlevaniasida (tala om smal publik) och har flygit till Stockholm för konsertens skull.

Michiru Yamane är uppklädd i klassisk japansk kimono med en försynt och försiktig framtoning. Att se henne uppklädd i traditionell klädsel blir en intressant kontrast mot vad hon pratar om.

”Begränsningen på Nintendo 8-bitars var en intressant utmaning. Jag tror att vi hade fem ljudkanaler att jobba med, som skulle räcka både till musik och ljudeffekter. Det blev enklare med 16-bitarssystemen, men var fortfarande svårt.”

Yamane började på Konami 1988, och hennes första spel var en idol-simulator som hon skrev titelmelodin till.

”Jag hade studerat musikkomposition och var färdigutbildad men det fanns inga jobb för musiker. En dag såg jag en annons på universitetet om att Konami sökte någon som kunde göra ljud och musik i deras spel. Jag ansökte och fick jobbet. Även om jag inte från början planerade att arbeta med spelmusik så har jag alltid tyckt om att spela.”

När dom efter fem år frågade ifall hon ville göra musiken till Castlevania Bloodlines till Sega Genesis/MegaDrive blev hon förvånad.

”Jag kände en stor press. Spelserien hade redan då blivit känd för sin musik. En dag när jag stod i hissen på Konami kom en okänd medarbetare fram till mig och sade, ’är det du som gör musiken för Bloodlines? Du har mycket att leva upp till, det är bäst att du inte misslyckas.’ Jag blev förvånad! Att musiken i spelen betydde så pass mycket att en okänd person ville förklara allvaret för mig minskade inte pressen.”

När hon några år senare gjorde musiken för Castlevania: Symphony of the Night till Playstation hade hon mer erfarenhet, och modernare teknik att arbeta med.

”Tack vare hårdvaran i Playstation kunde vi äntligen använda oss av riktiga instrument. Det gav oss möjligheter att utforska nya stilar vilket var intressant. Dittills hade jag bara komponerat klassisk musik, men nu kunde jag prova på rockmusik i spelet.”

Mest nöjd är hon själv med musiken till Castlevania: Curse of Darkness.

”Slutlåten i spelet gav mig en chans att inte bara skriva musik utan även text. Det var verkligen speciellt att få höra sitt verk spelas in av en full orkester och sångare.”

Appropå att höra sin egen musik framförd så ser hon fram emot konserten.

”Jag blev väldigt förvånad när dom kontaktade mig!” Hon var genast öppen för idén av att själv få delta i konserten, något som verkligen förvånade arrangören David Westerlund. Och hon blev förtjust i Sverige innan hon ens satte sig på flygplanet.

”När jag växlade in till svenska pengar såg jag att ni har notblad och noter på era 50-kronorssedlar. Hur kan man inte tycka om ett sådant land?”

Sen en tid tillbaka har Michiru Yamane slutat på Konami och frilansar. ”Det ger mig en större möjlighet att själv välja vilka projekt jag ska lägga min tid på.” Hon känner sig också klar med Castlevania och anser att det hör till serien att byta kompositör allt eftersom.

Erik Eklund meddelar att presskonferensen tyvärr är över då Mishiru Yamane även har annat på sitt schema inför morgondagens konsert. Hon avslutar med att säga att hon är hedrad att få vara här och att få delta i ett sådant speciellt projekt. Sedan bugar hon och leds ut. Vi som är kvar i lokalen ser fram emot bra musik och en unik konsertkväll.