Den här gången är befinner du rollen som den bepansrade besten Big Daddy, den du så tappert slogs mot i första spelet. Men låt dig inte luras, att ta vinsten i förskott vore oklokt. Trotts att du gömmer dig bakom en plåtrustning är du fortfarande sårbar gentemot Raptures, stadens, vanställda invånare och tänker du spela på den högsta svårighetsgraden kan du räkna med en utmaning.

Min nyfikna sida ville ärligt talat ge sig på multiplayerdelen direkt, så jag gav efter intuitionen och hoppade in I flerspelarläget där jag på en gång mötte tusentals andra spelare. Intressant layout, jag trodde till en början att jag valde singleplayer av misstag men det visade sig att multiplayer introduceras med ett snyggt upplägg där du vandrar runt i en mindre lägenhet för att navigera mellan menyer. Nytänkande. Jag upplevde en större hype innan spelet hade släppts där det talades om att multiplayer skulle vara nyskapande och i särklass. Ack så besviken jag blev efter två timmars spelande över nätet.

brute_01

Här fanns egentligen inget originellt förutom den undersköna världen och stämningen, den stämning som skapas av världen så att säga. Tyvärr drabbades jag av mus-lag på min Playstation 3, med andra ord kändes kontrollernas reaktion måttligt efter, inte riktigt som I Killzone 2 men nära inpå. Upp till tio spelare kändes också lite glest men kartorna skulle nog inte klara av att hantera fler spelare utan att det skulle bli fullkomlig kaos. Känslan slår mig och jag börjar fundera om det är två olika utvecklare som stått för single- och multiplayer, de känns så skilda kvalitativt.

Det är olika menysystem och jag som hade möjlighet att ställa in egna kontroller i multiplayer kunde sedan inte göra det i singleplayer. Riktigt synd eftersom jag inte tycker om originaluppsättningen. Jag vill inte gå djupare in i Bioshock 2’s försök till multiplayer eftersom det inte riktigt är här tyngden ligger. Följ istället med i undervattensstoryn och fängslas av en otrolig charm.

BioShock 2 Screenshot 6

När jag väl gav mig på tungviktaren, enspelarläget, upptäckte jag hur fantastiskt charmigt det här spelet är, precis som ettan. Jag vill verkligen använda ordet och poängtera att charmigt är rätt benämning. Jag fullkomligt fängslades av musiken och dess udda och smått bisarra karaktär, till och med laddningsmenyerna har härliga toner. Från femtiotalsinspirerad blues till nervkittlande stråkorkester vid spända situationer. En stort bonus som bidrar till den totala spelupplevelsen. Däremot upptäckte jag tidigt att spelet inte riktigt är optimerat att utnyttja kraften hos Playstation 3. Bioshock 2 använder sig av Unreal-motorn och trots det laggar spelet när det händer för mycket på skärmen. Som kompensation har utvecklarna implementerat en inställning där du kan dra ner grafiken för att öka frameraten. En väldigt uppskattad lösning, om än inte optimal. Grafiken i sig har dessvärre inte tagit ett större kliv, nästan inget kliv alls skulle jag vilja säga. Allting påminner om första Bioshock, på gott och ont. Det är roligt att se att så mycket av det tidigare spelet är bevarat men jag skulle ändå vilja se en utveckling utan att sabotera det som gjorde ettan så fantastisk.

Storyn är linjär som de flesta spel men tillåter ändå fri rörelse på kartan där du kan gå fram och tillbaka och fortfarande träffa på fiender på stället du klarade tio minuter sedan. Precis när som helst kan du ändra svårighetsgrad, men så upp då trophies blir påverkade. Det är inte alls lika omöjligt som Fallout 3. En annan aspekt jag älskar hos Bioshock 2 är att de vågat ge sig ann en del chockisar. Jag var på väg att öppna en toalettdörr när jag plötsligt blir överraskad av en smygande skugga mot väggen framför mig. Hastigt vänder jag mig om och lyckas slå iväg det vanskapta missfostret i sista sekund. Sådant är högst uppskattat och ett riktigt trumfkort för att vinna mitt förtroende.

a107screen5

Allt som allt är Bioshock 2 en fängslande upplevelse med skön story om än väldigt påminnande om första spelet. Multiplayer som var så hypat var en besvikelse och något hellre bytt ut mot längre och djupare påbyggnad av storyn. Tyckte du om det första äventyret i Raptures originella uppsättning kan jag varmt rekommendera Bioshock 2.

Bioshock 2

8

9/10