• Utgivare: Sega
  • Genre: FPS
  • Antal spelare: 1 Offline | 8 vs 8 Online
  • Finns till: Playstation 3 | Xbox 360 | Windows
  • Släpps: 2010-02-19

Våldsamt? Ja! Ej lämpligt för personer under 18 år? Nej!

Det här spelet är mörkt, hemskt och extremt våldsamt precis som Jason Kingsley sa i intervjun jag gjorde med honom 2009. Oftast har spelproducenter en tendens att överdriva lite då de vill bygga upp en hype kring spelet men inte Jason, han är god för sitt ord.

19889AVP MP 2

Jag börjar att spela igenom Alienkampanjen och efter fem minuter in i spelet börjar jag vänja mig vid styrningen och att jag kan klättra nästan överallt. Det tog sin tid att sätta sig in i kontrollerna men slutligen ligger de naturligt. En liten stund efter det inser jag att jag måste använda omgivningen till min fördel. Ha sönder lampor, lura fiender med olika ljud och mitt skärande Alienskrik. Jag dör många gånger även på ”normal” och ibland känns faktiskt kontrollen lite småirriterande, hela konceptet att gå upp och ner, höger, vänster på olika väggar kan ibland bli en smula för mycket att ta in.

De tre olika kampanjerna är intressant skrivna och de olika kill movses känns aldrig gamla trots deras extrema, mörka och våldsamma ton. De upplevs aldrig som tråkiga och jag blir gång på gång lika imponerad av känslan Rebellion lyckas förmedla med dessa korta death moves.

Marineskampanjen är den obehagligaste kampanjen av de alla, inte bara av det faktum att du spelar som en människa med vapen, utan snarare att du konstant känner dig otrygg. Och pipljudet från din motion tracker skrämmer lika mycket under hela kampanjen samtidigt som du står mot två hot: Predator och aliens.

16869AVP E3 Online 2

Predatorkampanjen är den jag valde att spara till sist då jag personligen tycker predators är helt klart coolast. De är ganska snabba och självklart satsar de mest på stealth av de tre raserna, dock är deras vapenarsenal den svagaste (om man nu tycker axellaser och flygande sågblad är svaga vapen) men de kräver upplandning som ligger utspritt lite här och var under spelets gång. Att tro att det bara är sikta och skjuta fungerar ej. Det hela är bra balanserat och trots att storykampanjerna känns lite kort är spelet långt ifrån slut när du klarat av dem: enter multiplayerdelen.

Här har vi sju olika spelsätt:

• Infestation
  • Predator Hunt
  • Survivor
  • Domination
  • Deathmatch
  • Species Deathmatch
  • Mixed Species Deathmatch

Med andra ord finns det mycket att hämta här och något för alla. Under nattgibbet/releaseeventet för spelet hos Inferno Online var reaktionerna och åsikterna goda från spelare som testat det. 7-9 av 10 var betyget för PC-versionen från spelarna som spelat under kvällen och då snackar vi endast multiplayerdelen.

Ljussättningen och ljudet är något Rebellion lyckats väldigt bra med! Detta är närvarande under hela spelets gång men kanske mest noterbart under Alienkampanjen då du använder mörkret till din fördel, att ha sönder ljus är ett smart drag och mycket användbart. Som jag skrev tidigare i texten är detta viktigt att använda till sin fördel då direkta attacker resulterar i snabb död.

19888AVP MP 1

Mitt slutintryck av spelet blir helt enkelt att det lämnar mig med en lite torr eftersmak i munnen för mer (i alla fall kampanjdelen)! Vi får hoppas på fler AvP-spel i framtiden! Trots detta är spelet enligt min åsikt ett kort men bra spel med en förlängd livslängd för multiplayerdelen. Är du en Alien- eller Predatorfan eller kanske bägge är detta ett solklart köp i mina ögon.

Aliens vs Predator

8

8/10