• Utvecklare: Visceral Games
  • Utgivare: Electronic Arts
  • Genre: Hack’n Slash
  • Antal spelare: 1 Offline | 1 – 2 Online
  • Finns till: Playstation 3 | Playstation Portable
  • Släpps: 2010-02-05

Dante’s inferno är baserad på dikterna som är skriven av Dante Alighieri som levde under 1200 talet. Dikterna handlar kort och gott om Helvetes nio cirklar:  Limbo,Lust, Gluttony, Greed, Wrath, Herasy, Voilence, Fraud och Treason (Mer information ges faktiskt i själva spelet så det kan vara värt att tänka på om man har intresse att ta reda på mer om spelet)

Huggen i ryggen, träffar på döden själv och som om det inte vore hemskt nog så hittar han sin älskade mördad och tagen av självaste Lucifer själv. Dante har det verkligen inte lätt och jag lider med honom, dags att hämnas!

Dock är inte Dante så oskyldig som han först verkar, det han lovat Beatrice höll han inte och eftersom Beatrice slog vad med Lucifer om att Dante skulle hålla sitt löfte, har hennes själ nu blivit nerdragen till helvetet (Det var tydligen extremt lätt att kommunicera med självaste Satan under medeltiden?) Och nu ger sig alltså Dante ner i helvetet efter sin älskade Beatrice.

Det första som slår mig är stämningen i helvetets första cirkel. Visceral Games har ännu en gång lyckats med det dom gör bäst, även om Dante’s Inferno inte är lika läskigt som Dead Space så har det helt klart obehagliga inslag som inte är lämpliga för den yngre publiken.

Grafiken är inte lika bra som förväntat, dock långt ifrån dålig men självklart hade jag hoppats på något mer av en “Wow” känsla, fast å andra sidan finns den känslan närvarande mer eller mindre hela tiden. Den framhävs genom miljöerna, stämningen och faktumet att spelet faktiskt körs i 60 frames per sekund (Så inge Lagg här inte!)

En ständiga känslan av spelets referenser från God of War är närvarande, men på det positiva sättet, kontrollerna är ganska snarlika Kratos rörelse schema, korta knapp kombinationer och sönderslitande av kroppar förekommer på löpande band.

Dante kan framkalla 6 st Magier som han lär sig under spelets gång, du kan även uppgradera dina specialare och lära dig nya moves, antingen genom att följa Holy (Den goda vägen) eller Unholy (Den onda vägen). Det finns så klart också en hel del hemliga saker att hitta under spelets gång.

Musiken i Dante’s inferno är fantastisk och även här bjuds det på underbar stämning, sjungande körer och symfoni orkestrar spelas pampigt ut genom mitt ljud system. jag får en nostalgiskt känsla och tänker på God of War spelen.

Nu menar jag inte att Dante’s Inferno inte kan hålla sin egen vikt, tvärtom även om det känns som lite av innehållet är lånat och en del grekiskt mytologi förekommer i spelet är det två helt olika spel, att säga att saker är God of War kloner p.g.a knapp tryckningar är som att säga att alla Fps spel är direkta kopior på Counter strike (Vilket såklart inte stämmer)

Men sen kommer dom små irritations moment krypandes. Jag dör och får spela om, vilket för mig är helt ok så länge det inte är mer än två tre gånger. Tyvärr blir det oftast så då Dante’s Inferno på några ställen i spelet lider av en fruktansvärt dålig kamera vinkel som resulterar i att jag dör… gång på gång… och det är en av tre saker som jag faktiskt stör mig på med spelet, det och att det blir en smula repetitivt efter nån timmes spelande och sist men inte minst de olika pussel som har en tendens att vara en gnutta dryga på sina få ställen.

Kort och gott är detta ett spelvärt spel och om du är osäker på om det är något för dig tipsar jag om att ladda hem Demot till antingen Playstation 3 eller Xbox 360 (Om du gillar demot är nog spelet definitivt värt en närmare titt, och om du inte gillar det är detta spel förmodligen inget för dig)

och för dom intresserade så har Vesciral Games gjort precis som med Dead Space spelet och gett ut Anime film på både Blu-Ray och DVD (Kan starkt rekommendera att se den) filmen är producerad och ritad av hela sex stycken olika artister bl.a Shuko Murase (Ergo Proxy) och Yasoumi Umetsu (Kite: Liberator) m.flera. Det är intressant att se dom olika artisternas syn och konststil på Dante’s Inferno! Det bör dock sägas att trots tecknad är filmen extremt rå och våldsam. En recension på filmen kommer upp senare i veckan (Håll ögonen öppna)

Redfield

En andra åsikt:

Jag har varit skeptisk till Dante’s Inferno från dagen det utannonserades. Att göra ett hack ’n’ slash av en av historiens mest kända böcker kändes rent sagt löjligt, och jag skämdes nästan över tanken av en till hjälte med namnet Dante.

När jag dock sitter här efter att ha spelat igenom spelet två gånger är mina tankar dock annorlunda. För Dante’s Inferno är ett bra actionspel med underbart vidrig design. Attackerna är många, grafiken bra och atmosfären klockren. Dantes resa genom helvetet visar att även om spelmekaniken bakom ett spel följer sin genres konventioner till punkt och pricka så kan stämning och design göra mödan värd. Dante’s Inferno är ett spel som gör mig glad. Inte för sitt våld, eller sin spretiga handling, utan enbart för att jag kan känna lättja.

Visceral Games visar igen att de vet vad de gör, och att EA inte slösar deras tid med att ge dem detta projekt. Dante’s Inferno är en kort och underhållande resa, som jag kommer spela om ett flertal gånger innan God of War 3 kommer ut. Alla som delar väntan på Sonys nästa kapitel i sagan om Kratos bör plocka upp Dante, de ger klart en blodad tand. 8/10 – Redfield

Dante's Inferno

Dante's Inferno
8