• Testad plattform: Xbox 360
  • Utvecklare: Bioware
  • Utgivare: Electronic Arts
  • Genre: Actionrollspel
  • Finns till: Playstation 3 | Windows
  • Släpps: 2010-01-26

När Bioware släppte det första Mass Effect under monster året 2007 var det många som förälskade i det universum som Bioware hade skapat. Jag befann mig själv mitt i denna grupp med människor och när tiden äntligen kommit att än en gång återbesöka citadellet och alla fantastiska varelser som bebor det är mina känslor klara. Bioware har gjort en spelserie jag redan älskade ännu bättre, för Mass Effect 2 är den perfekta uppföljaren; ett spel som tar vara på allting som gjorde originalet så bra medan det samtidigt förbättrar alla de småfel som kom med upplevelsen.

Spelet tar sin början cirka två år efter händelserna i det första spelet och Sheperd har varit förmodad död sedan dess. När det visar sig att den extremistiska människoorganisationen Cerberus ligger bakom Sheperds återkomst måste man tillsammans med nya och gamla ansikten ge sig ut för att sätta stopp för en ond utomjordisk ras som hotar människornas kolonier i de yttre systemen.

Bioware har på förhand kallat detta den mörka delen av den planerade trilogin och det är klart från första minuten att detta är en mörkare och farligare värld. Under de två åren som Sheperd har varit borta har många saker ändrats och hotet från The Reapers har sopats under mattan. Mass Effect var en splittrad historia rent grafiskt. Å ena sidan hade spelet fantastisk design på både miljöer och karaktärer, dock led den även av texturer som hoppade in från ingenstans och låg skärm uppdatering. Dessa har tillsammans med de långa laddningstiderna som maskerades som hissåkningar åtgärdats och Mass Effect 2 håller sig som en betydligt mer balanserad teknisk upplevelse.

Masseffecttwotxtscrnone

En annan sak som Bioware tidigt påtalade var det ökade fokuset på att göra Mass Effect 2 mer balanserat som ett actionspel istället för ett rollspel, och även detta stämmer verkligen. Att spela Mass Effect 2 tillåter precis som till exempel BioShock spelaren att välja hur mycket fördjupande man ska göra. Man kan fortfarande fokusera på att lära upp sig i olika biotiska krafter eller helt enkelt plocka upp ett gevär och börja skjuta sin väg genom fienderna, båda två sätten fungerar utmärkt.

Mass Effect 2 är ett unikt spel, för även om man kan hoppa rakt in i det utan att ha spelat det första spelet i serien så borde detta undvikas. Spelet läser av ens sparfiler på 360-hårddisken och beroende på vilka val man gjorde under den långa resan i det första spelet formas även upplevelsen i Mass Effect 2. Detta är nog det mest fantastiska med spelupplevelsen som helhet och även om det ibland känns löjligt med alla sammanträffanden som leder en till små birollskaraktärer så är det snabbt något man accepterar och bara skrattar eller gråter åt beroende av situationen.

Moralsystemet från det första spelet finns kvar i Mass Effect 2 och tillsammans med den mörkare handlingen kommer även större och svårare beslut.  Det kan ibland vara riktigt svårt att bestämma sig för vilken väg man ska ta och när man så småningom inser att vad man gör kan ha kvarvarande konsekvenser som följer med en in i Mass Effect 3 kan man ibland fastna på beslut i flera sekunder. Det är sällan ett spel får en att tänka framåt till vad som komma skall, och att föra tankarna fram till nästa spel är minst sagt en komplett nyhet.

Masseffecttwotxtscrnthree

Bioware har även lagt till interaktiva delar av vissa mellansekvenser där man kan göra unika goda eller onda handlingar, och speciellt om man spelar som Paragon (god) kan det vara riktigt svårt att motstå att trycka in den högra spaken för att se den oftast otroligt humoristiska mörka handlingen som vecklar ut sig. Det kan vara svårt att tro att alla de ovan nämnda sakerna inte är spelets starkaste kort, dock är detta sanningen, utan precis som med originalet är det manuset och ljudet som gör Biowares spel till ett sant mästerverk. Med sina 90 röstskådespelare och 31 0000 unika dialograder har Bioware precis som med det första spelet lyckas få mig att tro på deras värld. Jag gillar att röra mig mellan platserna som diskuteras och de minsta små samtalen med mina skeppskamrater hjälper till att öka den känslan.

På ett sätt är jag ledsen över att Mass Effect 2 är så bra som det är, först av allt får det mig att knyta mina nävar och svära över tiden det kommer ta mig att vänta på den slutgiltiga delen, den fantastiska upplösningen. Dock är det sorgligaste att detta är ett hemskt sätt att inleda 2010, för jag är nästan helt säker att jag just har spelat igenom årets bästa spel, och jag har svårt att se någonting som kan matcha detta. Ja Bioware, Mass Effect 2 är ett riktigt bra spel och det är ytterligt få saker som behöver ses över inför den sista delen, och med tanke på Ea’s budget så förväntar jag mig enbart det bästa. Min sista fråga blir helt enkelt; Bioware, ni råkar inte behöva en till manusförfattare?

En andra åsikt:

Efter att ha suttit med det första Mass Effect spelet i mer eller mindre 200 timmar var jag beredd på att Bioware skulle leverera på en hög nivå i Mass Effect 2, det jag fick var så långt ifrån mina förväntningar som det bara gick. Mass Effect 2 är i min mening världens bästa spel! Jag möts av musik som inte bara spelas genom högtalarna utan också genom min själ. Jag ryser av tonerna och känner mig så lyckligt från att jag startat spelet till jag såg efter texterna. Men det tar inte slut där, jag kommer fortsätta spela om spelet minst två gånger till, inte för jag måste utan för jag vill, Mass Effect 2 får mig att drömma om en rymd framtid som är mysig, och värmer. En sjukt bra skriven story och val som påverkar inte bara dig utan hela ditt team. Det är också dom små sakerna i Mass Effect 2 som gör spelet så bra, mina ingenjörer på skeppet  ber mig t ex om att skaffa en viss slags del till skeppet för att underlätta deras arbete, medan kocken vill ha bättre ingredienser. Alla karaktärer du rekryterar i spelet har starka personligheter som gör att du sugs in mer och mer i spelets värld 10/10 – Studio23

Mass Effect 2

Mass Effect 2
10