• Utvecklare: Global Star Software
  • Utgivare: Majesco Entertainment
  • Genre: FPS
  • Antal spelare: 1 Offline | 1 – 8 Online
  • Finns till: Xbox 360
  • Släpps: 2009-11-24

Till att börja med så måste jag säga att jag är ett enormt fan utav Serious Sam, har spelat originalet till PC många gånger, så när jag fick veta att en HD version skulle komma till Xbox Live Arcade så vart jag överlycklig. Men är det verkligen värt att slänga ut 1200 MS points för denna HD remake?

Serious Sam handlar inte om någon djup, komplex story utan endast om en sak: att meja  ner 100-tals fiender med seriöst feta vapen. Skjut på allt som rör sig, vare sig det är huvudlösa självmords bombare, muterade tjurar, zombie grodor och annat smått och gott. Den lilla historia som finns bakom spelet är det klassiska ”hjälte räddar världen” scenariot. Du spelar som muskel knutten Serious Sam som måste rädda planeten ifrån invaderande aliens… och det är hela storyn. Seriously.

Serious Sam är det absolut galnaste spelet jag någonsin spelat, ta bara den här händelsen: Jag har precis vart tagit kål på en stor boss och ett 20-tal fiender. Jag har tagit mycket skada under striden, så jag går fram till en potion som ger mig 25+ HP. Plötsligt hör jag ett skrik bakom mig. Jag vänder mig om och helt plötsligt kommer dubbelt så många fiender emot mig som jag slogs emot förut.

Det är även det som jag anser vara charmen med spelet, Att det kan ploppa fram 30-tals fiender helt oväntat gör att man alltid sitter spänd och när de väl kommer får man en enorm adrenalin kick, att ta fram en mini-gun och bara döda allt som rör sig är alltid en otrolig känsla. Det enda som slår denna känsla är att göra det med ett par vänner i co-op.

Att sitta och skrika i voice chat medan man slaktar gäng efter gäng med fiender är nog bland de roligaste som finns. Så får vi förstås inte glömma achievements listan, som även utmanar även den mest seriösa gamern. Dock börjar jag få en enorm déjà vu känsla, Har jag inte gjort detta förut?

Visst är det så, Serious Sam HD är knappast någon uppgradering i jämförelse med originalet. Det enda som egentligen förbättrats är grafiken. Inga nya mini-spel, inget nytt multiplayer läge, ingenting nytt alls. Det är även där spelet faller lite, varför kunde inte Croteam lagt till lite nytt material? Hade några nya banor verkligen varit för mycket att förvänta sig?

Om du inte redan har spelat Serious Sam: The First Encounter så finns det ingen anledning till att inte köpa det. Det är galet, snyggt och framför allt roligt som fasan. Har man däremot redan spelat spelet som jag gjort så finns det inte så mycket nytt att hämta upp här, förutom den nya snyggare grafiken och en galet seriös achievements lista.

Serious Sam HD: The First Encounter

8

7/10