• Utvecklare: Zipper Interactive
  • Utgivare: Sony Computer Entertainment
  • Genre: MMOFPS
  • Antal spelare: 256 Online
  • Finns till: Playstation 3
  • Släpps: 2010-01-29

MAG är sett spel som endast går att spela online, och med bara menar jag att det finns ingen single player kampanj du kan spela dig igenom,En story finns men den är inte speciellt djup och inget värt att skriva så mycket om förutom att i framtiden är privata arméer involverade i så kallade skuggkrig. Här handlar det istället om att spela tillsammans med andra över Playstation Network. Något som faktiskt fungerar helt utmärkt, till skillnad från en hel del connection buggar jag upplevt i spel som t ex Warhawk och röstsnacket i det spelet ska vi inte ens gå in på.

Men i MAG låter det bra även med min mindre bra bluetooth headset jag inhandlade på Teknik magasinet tre år sedan, jag hör vad dom i min Squad säger och dom hör mig. Efter att ha spelat spelet hela dagen nu kan jag konstatera att stämningen på servrarna är bra, inge trash talking eller drygheter har förekommit (Men det existerar ju tyvärr folk som gillar att sabba för andra), det tog mig en runda att fatta att jag ska helst hålla ihop med min grupp då det blir mer taktiskt korrekt och ett bättre spel upplägg. Min squad och jag har kul vi skojar och skrattar åt roliga små bugg här och där, när någon åker ner är det våran utsatta stackars medic som får springa och få liv i oss igen.

För dö är en sak du kommer göra mycket av i detta spel, men det är helt ok, för du får pepp av din squad så du blir aldrig sådär riktigt förbannad utan klarar av att hantera situationen (i alla fall jag). Efter ett tag upptäcker jag många små bugar och textur fel,jag antar man ska ha i åtanke att spelet är såpass nytt och behöver en eller tv patchar på nacken. Men varför ska det vara så egentligen? varför ska utvecklare gång på gång släppa spel som inte är 100% färdiga, visst finns det små fel i varje spel, men just online spel där du BARA spelar online ska väl ändå liksom hellre läggas lite extra tid på att förfina än att hålla att datum. Kolla på Blizzard ”Det kommer när det kommer” trots deras uttal och miljontals gråtande fans så säljer dom som smör.

Musiken i detta spel finns det inte så mycket att säga om då den knappt existerar, men det är skönt, jag personligen orkar inte höra massa musik plus folk som tjattrar och snackar taktik, enda melodierna jag hört är i menyn och när du spawnar. Dock ska det nämnas att pangandet, explosionerna och in game ljud effekterna är skit bra. Spelet utnyttjar THX ljud och gör det på ett väldigt bra sätt. dom olika kartorna är varierande och stora, så det finns gott om taktiska val att planera för bästa övertagande av punkt A,B och C om man nu spelar sabotage, det finns ett par modes att prova på men man låser upp flera vartefter man levlar.

Hur är kontrollen då? jo den fungerar faktiskt ovanligt bra för ett FPS spel på konsol, vilket är A och O, hade den vart dålig hade spelet aldrig fungerat som det är tänkt. du byter från dit primära vapen till pistol med R2 och L1 fungerar som Medic, engineer och handgranat, sprinta på trycka in L3 spaken osv. Det hela känns lite främmande först för många kan jag tänka mig, men jag var van pga. betan jag spelade dock inget som är ett hinder för någon som vill ge sig in i detta online krig som är svin kul!

Du spelar som en av tre olika privat arméer: RAVEN, S.V.E.R eller Valor, och dom tre skiljer sig lite men inte mycket. Att testa sig fram kan nog vara en bra ide istället för att gå efter den som ser coolast ut. Jag tror MAG har mycket att ge spelar som är på jakt efter ett nytt kul och bra online FPS spel som man tillsammans med andra kan växa genom med sin karaktär.

Grafiken är helt ok men inget i närheten av dom stora monsterna: Modern Warfare 2, Uncharted 2 osv.
Men det är ju klart att man får offra lite saker när man utlovar ett lag fritt spelande med 256 spelare samtidigt springandes på skärmen. Tur att dom valde bort lite grafik och musiken, för hade dom valt bort kontrollen eller gameplay momenten hade detta spel fått en tvåa av mig. Nu är det inte så utan MAG är ett bra online FPS som jag kommer avnjuta många härliga spel timmar med, men letar du efter en Battlefield dödare eller något liknande kan du glömma det direkt, MAG är MAG och inget annat, det påminner så klart om andra spel men håller sitt eget fort.

Jag rekommenderar MAG till dig som är ute efter ett riktigt kul och bra online FPS till Playstation 3 som växer med tiden tillsammans med dina skills

MAG: Massive Action Game

8