Snart är det dags för Super Street Fighter IV att göra entré med nya specialare, banor, karaktärer och modes.

Vi på CtrlAltelite tyckte det passande väldigt bra att sätta oss och snacka lite med två av Sveriges bästa Street Fighter IV spelare Niklas Lagerborg (Skatan_Milla) och Leo Sundholm (Yagami) om deras tankar, förväntningar och syn på hur det nya Super Street Fighter IV spelet som släpps någon gång under April månad (Hoppas på tidigare), men inget bestämt datum är satt än kommer att bli.

Ctrl: Yagami du spelar ju mycket som Dhalsim, tror du att du kommer byta fighter nu när så många nya är ut annonserade i super Street Fighter IV?

Yagami: Om jag kommer byta main helt är för tidigt att svara på, men det finns nya karaktärer som helt klart intresserar mig. Jag kommer helt klart prova på Guy och Cody mycket, och gillar jag någon av dem byter jag nog. Dessutom finns det ju åtminstone 3 karaktärer de inte announcat ännu.

Ctrl: Skatan har du någon ny fighter du ser fram emot att spela som i SSFIV?

Skatan: Jag ser fram emot flera utav dom nya karaktärerna, Yuri, Cody och Deejay verkar mest intressanta.
Sedan verkar även Adon ha lite roliga saker man kan leka med, trots att jag hatar hans karaktärsdesign.
Annars kommer det bli intressant att testa flera utav dom som gör återseende från SFIV eftersom dom kommer vara ombalanserade.
Sakura t.ex. har jag spelat som secondary väldigt länge, men har aldrig blivit mer än så eftersom hon inte varit tillräckligt bra.
Nu med SSFIV så kan det ju finnas flera karaktärer som jag provat på men lagt åt sidan p.g.a. att dom inte räckt till.

Ctrl: Vad tror ni om dom nya karaktärerna?.
Någon gammal favorit av Adon,Guy,DeeJay, Cody och T Hawk?

Yagami: Som tidigare nämnt är jag intresserad av Guy och Cody. Framförallt Cody verkar ganska annorlunda i SSFIV, och Guy har alltid varit cool och haft intressant spelstil. Jag brukade spela Guy i Street Fighter Alpha 3, men det var inget spel jag någonsin tog till en högre nivå. Guy var dessutom väldigt svårspelad i det spelet.
Dee Jay lär jag också prova en del åtminstone, jag spelade honom och Blanka i Super Street Fighter II turbo och han verkar vara rolig och ha mycket potential i SSFIV.
Adon har jag gillade jag aldrig ett dugg i Alpha 3, varken spelmässigt eller visuellt och jag kommer nog känna detsamma i SSFIV
T-Hawk känns som att han alltid varit ganska komisk. Jag kommer antagligen inte ge honom mycket speltid.
Yuri, den hittils ända helt nya karaktären, verkar också väldigt intressant. Jag lär inte spela mycket med henne eftersom hon verkar kräva mycket energi för att lära sig, men hon verkar vara ett intressant tillskott till spelet.
Så, Cody och framförallt Guy är väl favoriterna av de nygamla karaktärerna. Detta kan dock ändras när vi ser vilka Street Fighter III-karaktärer de tar med i spelet.

Skatan: När jag spelade ST så tyckte jag DeeJay var riktigt rolig att spela, hans normals är väldigt bra och han är bra på att trycka in folk i hörnet.
Han har även bra pressure om han får knockdown på motståndaren eftersom hans j.mk fungerar så pass bra som crossup.
DeeJay har aldrig så vitt jag vet haft speciellt stora svagheter, så jag hoppas dom bibehåller hans mångsidighet i SSFIV.

Karaktärerna som kom med från Alpha har jag inte haft speciellt mycket intresse för förut.
Cody t.ex. gillar jag inte alls designmässigt i dom spelen, men i SSFIV har dom lyckats få honom se riktigt bra ut.

Ctrl: Vad hoppas ni på att se för nya funktioner, modes i spelet,var det något som ni saknade i det första?

Skatan: Eftersom man oftast ändå bara spelar 1v1 versus så finns det för mig inte så mycket jag skulle önska.
Gärna förbättrat training mode, det fungerar redan nu väldigt bra men bättre är aldrig sämre.
Flera valmöjligheter med record vore väldigt användbart.

Annars så vad gäller online så verkar det ju som om dom lägger in det som folk saknade.
Fler spelare i samma rum, kunna spara repriser (offline och online), team-battle etc. finns inget att klaga på här.
Iofs vore det kul ifall dom bygger på combo-challenge mer i det nya spelet, det var väldigt omtyckt så vitt jag förstått det.

Yagami: Jag tycker knappt några nya modes behövs. De ska lägga till många nya onlinelägen, men jag spelar sällan online och bryr mig inte så mycket om det.

Ctrl: Vilken svårighetsgrad spelar ni spelet på i single player?

Yagami: Svåraste, fast spelar jag ensam sitter jag mest i training mode. Spelar man mycket arcade mode kan man få dåliga vanor som gör att du förlorar mot riktiga spelare.

Skatan: Jag spelar aldrig single player, det är loos.
Det som är roligt med fightspel för mig är själva utläsandet utav motståndaren, spelar man mot en dator så finns det inte.
Däremot så använder jag training-mode mycket.

Ctrl: Vilka specialare eller moves var svårast för er att lära er bland dom olika karaktärerna?

Yagami: Jag spelar ju Dhalsim, och han är inte en karaktär som har många execution svåra moves. Det svåraste med honom vore väl att göra Instant Air Teleport (IAT) istället för vanlig Air/Ground Teleport. Men då jag spelat andra fighters tidigare var execution aldrig ett stort problem för mig i SFIV.

Skatan: c.hp x hk legs med Chun-Li, det tog ett bra tag innan jag började bli consistent med att sätta den.
Rent inputmässigt så är ju alla specials enkla att göra, det svåra är att applicera dom rätt i combos/neurtal spelet.
Annars har C.Viper väldigt mycket krångel vad gäller execution när hon spelas på hög nivå.

Ctrl: Vilka kombo/specialare använder ni er mest utav när ni spelar?

Skatan: Den som träffar…
Om eldbollar funkar, då kastar jag eldbollar.
Om min overhead Hazanshu funkar, då gör jag den.
Om kast funkar, då kastar jag.

Yagami: Återigen så är Dhalsim en karaktär med ganska få kombos. Nästan den enda han har som används ofta är:
Jumping back heavy punch, back medium kick, light punch yoga flame, yoga inferno

Ctrl: Vilken karaktär tycker ni är jobbigast att möta? (Cpu och mänskligt motstånd)

Yagami: Mänskligt motstånd så är Rufus och Viper de svåraste för mig, framförallt för att det är Dhalsims värsta match ups. Båda kommer lätt in på Dhalsim och är de väl inne blir det nästan rena gissningsspel där Dhalsim har stor nackdel. Dessutom finns det ingen i Stockholm som spelar dem på hög nivå så jag får sällan träning mot dem.
Datorn är aldrig svår att möta, vilken karaktär den än spelar. Det finns alltid sätt att lura den.

Skatan: Akuma eftersom det är Chuns absolut sämsta matchup.
Delvis är det jobbigt eftersom combos inte funkar bra på honom med Chun.
Delvis är det jobbigt eftersom hennes ultra är ganska oanvändbar.
Slutligen så är det jobbigt eftersom Akuma tjänar stort både på att springa iväg med air hado samt att ha Chun i hörnet.

Ctrl: Bästa respektive sämsta matchen ni haft och vem spelade ni mot då?

Skatan: Den bästa matchen/matcherna jag haft i SFIV är nog mot Zak i casuals när jag åkte till SvB’09 i England.
Han spelade Boxer (Balrog), och hans spelade honom på ett sådant sätt jag inte hade varit med om förens då.
Jag personligen tycker jag har rätt bra footsies, footsies är spelet när man står ganska nära varandra och försöker få in träffar med sina normals.
När jag spelade mot Zak så fick jag veta hur det känns att spela mot någon som har ännu bättre footsies än mig, det var riktigt kul.
Det tvingade mig att tänka på sätt som jag inte behövt göra förut.

Yagami: Den bästa för mig var nog på DreamHack Winter 2009 när jag mötte Zak Bennet från Storbritannien under turneringen. Han är en av Storbritanniens bästa spelare och jag var nästan säker på att jag skulle förlora den matchen, men på något sätt lyckades jag ta hem den ändå. En i min skolklass filmade matchen med sin mobil, men han har haft strul med youtube och har inte kunnat ladda upp den. Jag ser fram emot att få se den.
Sämsta matchen är svårare att svara på. Möjligtvis en gång jag spelade online och upplevde att det var ganska mycket lagg samtidigt som en av knapparna på min arcade stick höll på att gå sönder så jag gjorde många misstag som kändes inte var mitt fel.

Ctrl: Favorit Street Fighter spel genom tiderna fram tills nu?

Yagami: Street Fighter III: Third Strike (3s). 3s var det första Street Fighter spelet jag började spela seriöst och är det jag finner roligast. Spelet har ett mycket bra flow och intressanta mind games.

Skatan: Jag antar vad gäller Street Fighter-serien så har jag haft mest kul med SFIV hittills.
Dock om man räknar alla Capcom fighters så är det Vampire Savior (Darkstalkers 3) som jag tycker är deras absolut bästa spel.

Ctrl: Slutligen har ni några bra tips till någon som vill bli bra på Street Fighter IV?

Skatan: Leta upp folk att spela mot, se till att lära er hur spelet faktiskt fungerar.
Försök alltid tänka på varför ni vinner och varför ni förlorar istället för att bara ”spela på”.
Försök hitta fler lösningar till varje problem än bara en lösning, visst shoryuken kanske funkar men den är straffbar på block.
Kanske funkar det även att backdasha, eller hoppa, eller kasta, eller göra cr.mk eller helt enkelt att blocka.
Ju fler svar du har på samma problem desto svårare blir det för din motståndare att styra dig till att göra det han vill.

Det finns informativa sidor så som shoryuken.com och bitterharmony.com där man kan hitta folk samt läsa på.
Även att kolla matcher på
youtube är mycket lärorikt, det finns mycket att lära utav dom bästa spelarna i världen som spelar med din karaktär.
Sedan spelas SFIV aktivt både på
Dragon’s Lair i Stockholm Samt i Göteborg

Yagami: Spela mycket, och läs på hur man spelar ”rätt”. På t ex bitterharmony.com kan ni få tag på hela Sveriges fighting spelsscen och träffa folk samt lära dig om spelet. För mer rena speltips är sidan som Niklas nämnde shoryuken.coms forum en stor källa till information. Att kolla på videos och se hur proffsen spelar kan man också lära sig massor av. Och bor du i Stockholmstrakten, ta dig till Dragon’s Lair.

Vill mer veta ner om Druidz eller Deras Street Fighter IV Gäng kan ni surfa in HÄR

Är du som oss en lika stor Street Fighter fantast och knappt kan bärga dig till releasen?
Då kan du alltid förboka spelet HÄR

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=ccZC5FBSc3o]

Kännemärken för Super Street Fighter IV:

  • Förbättrat online spelande som ger kännemärken till dom nya spelsätten:
    • Lag Strider: Upp till åtta spelare kan delta i 2 vs 2, 3 vs 3 eller 4 vs 4 utslagnings matcher.
    • Oändlig Strid: Upp till åtta spelare kan delta i en oändlig utslagningsmatch där vinnaren stannar och möter nästa spelare i sann arkad form. Åskådare kan också chatta med varandra medan som ser på matchen.
    • Repris kanal: Spelare kan titta på inspelade matcher och diskutera matchen och se på repriserna från några av världens bästa matcher som har spelats .
    • Turnering spelsättet kommer som DLC efter release.
  • Bonus Banor: Återkomsten av den klassiska Bil och tunnorna Bonus banorna som var populära i Street Fighter II  är tillbaka! både o Arkad mode och utmanings spelsättet:
    • Bil Bonus banan: Förinta bilen med vanliga och special attacker innan tiden tar slut.
    • Tunnorna Bonus banan: Spelare ges 20 stycken tunnor och måste förstöra så många dom kan inom tidsgränsen.
  • Fler klassiska Street Fighter karaktärer om- designade för en ny generation av gamers , inkluderat favoriterna som  DeeJay and T Hawk.
  • Nya utmaningar: Den mystiska kvinnan Juri är den första karaktären i Street Fighters historia att använda sig av Tae Kwon Do stilen.
  • Alla spelbara SFIV karaktärerna kommer upplåsta direkt i spelet från starten.
  • Spelsättet har blivit has om balanserade för att ge utmaning för både nya spelare och dom mest erfarna Street Fighter proffsen.