• Testad plattform: Xbox 360
  • Utvecklare: Vigil Games
  • Utgivare: THQ
  • Genre: Actionäventyr | Hack’n Slash
  • Finns till: Playstation 3 | Windows
  • Släpps: 2010-01-08

När jag recenserar spel är jag väldigt noga med att INTE läsa eller titta på andras recensioner, jag vill skriva på mitt sätt och ge mina synpunkter inte apa efter någon annans eller tänka:  Jaha ok dom tyckte det var dåligt osv.

Nu var det så att jag sneglade lite på IGN’s recension och fick ett hum, det tråkiga är när två stort hypade spel släpps samtidigt och dessa recenseras samma dag eller dagen därpå. Jag pratar om Bayonetta som alla älskar eller hatar, jag personligen älskar det men har nu spelat sönder det på alla svårighetsgrader och finner ju då inte så mycket mer att hämta från det.

Det första som slår mig är att jag gillar storyn väldigt mycket. Långt innan jorden skapades så krigades det en hel del mellan helvetet och himlen, för att skapa någon slags balans skapas ett råd för att se till att inga lagar bryts och rådet skickar iväg fyra stycken ryttare: Krig,Pest, Svält och döden för att tvinga dom båda makterna till en vapen vila. En lång tid därefter skapas ett tredje kungarike: Människan, rådet anser att människan kommer spela en stor roll om det blir krig igen mellan det onda och det goda och skapar därför sju stycken lås och det sjunde låset kan bara öppnas när mänskligheten är redo.

Darksiders Screenshot 9

Vi är nu i nutiden och här går något fel, jordens undergång har börjat och Krig en av dom fyra ryttarna kommer till jorden och finner att hans tre följeslagare pest, svält och döden inte finns någonstans, det sjunde låset öppnades aldrig. Här börjar spelet och du som krig kämpar dig igenom demoner, änglar och annat trevligt för att ta reda på vad som gått fel.

Jag reagerar också på den grafiska liknelsen mellan Darksiders och t ex Prototype ( spelet är absolut inte fult, men heller inte så snyggt som man kanske förväntar sig av ett spel idag) även saker Krig kan göra påminner om andra spel, men det är väl ändå inte första gången vi upplever ett spel som lånat något från andra spel?. Stilen är lite som från en serietidning alltså Comic style och passar spelet och spelets story bra.

Om jag inte misstar mig fick man även med en serie tidning eller två om man bokade special utgåvan av spelet, om detta gäller folket i USA eller även oss Européer törs jag inte svara på.

Darksiders Screenshot 2

Kontrollen kunde kanske vara lite mer genomtänkt, att förvandla sig till krigs special form gör man genom att trycka: L1 & R2, det blir liksom lite fel. Varför inte L1 + R1? hade underlättat hur man tänker när medellandet kommer upp på skärmen från tanke till handling. Kontrollens upplägg påminner väldigt mycket om God of War på gott och ont

Musiken är galet bra och som dom flesta som följer oss vet är jag galen i symfoni orkestrar vilket det verkligen är i det här spelet, Dialogerna är mycket bra och röst skådespeleriet funkar bra. Det finns många pussel i Darksiders, och dom påminner en del av typen du löser i t ex Zelda (även här på gott och ont) inget är direkt omöjligt svårt men heller inte larvigt lätt.

darksiders_02

Karaktärerna i Darksiders är verkligen intressanta och röstskådespeleriet skapar en stämning som verkligen passar in i spelet. Bossarna är många och stora, dom olika pussel man ska klara av är roliga, kontrollen kunde vart lite bättre uttänkt men den fungerar och skapar inga direkta problem, musiken är riktigt bra och grafikens stil passar som sagt in även om den kunde varit strået vassare, det här är ett helt ok spel, gillar man såna här spel så ska man definitivt ta sig en närmare titt, men är man små trött på såna här spel kan man nog stå över.

Darksiders

Darksiders
8