• Utvecklare: Harmonix
  • Utgivare: MTV Games
  • Genre: Rytmik
  • Antal spelare: 1 – 4 Offline | 1 – 4 Online
  • Finns till: Playstation 3 | Nintendo Wii
  • Släpps: 2009-09-09

Det känns smått ironiskt att sitta här och skriva om The Beatles: Rock Band. Efter att ha sett Activision göra spel efter spel som fokuserar på diverse rock band med blandade resultat är det roligt att kunna utannonsera det. Rock Band vann. De vann stort. The Beatles: Rock Band är inte bara ett fantastiskt musikspel med några av förra seklets viktigaste låtar, utan en resa genom musikhistorien.

Jag är inte ett Beatles-fan, eller var i alla fall inte det innan jag tog mig igenom karriärläget i Beatles: Rock Band, dock kan man gott påstå att The Beatles musik är tidlös och även om du inte är bekant med den finns det en god chans att du kommer finna mycket att tycka om.

Hey_Bulldog

Spelmekaniken behöver knappast förklaras, för trots att ”Rock Band”-titeln har fått stå i skymundan till det av The Beatles-namnet så är spelet exakt det; Rock Band med enbart Beatles. Med andra ord kan man säga att spelmekaniken i sig är precis vad man bör förvänta sig, och om det är någonting som saknas är det en ökad svårighetsgrad. För även om placeringen av noterna nästan alltid känns klockren så kan det ibland kännas nästan ledsamt att inse att man klarar varenda låt i spelet på högsta svårighetsgrad utan att ens riskera att förlora åtminstone en gång.

Där The Beatles: Rock Band skiljer sig från sina bröder i musikspelsgenren mest är det visuella. Det märks att Harmonix har haft tillgång till både de överlevande Beatles-medlemmarna och arkivmaterial, för aldrig har ett musikspel varit så fascinerande att enbart titta på. Karriärläget går i kronologisk ordning och tar bandet från Ed Sullivan Show till Abbey Road till Apple Corps tak och med dessa olika eror och musikstilar följer även visuella stilar som hjälper till att framhäva presentationen. När man så småningom kommer till de lite mer suggestiva musikstyckena med tydliga knarkundertoner följer enorma bombastiska färgexplosioner med och allt hjälper till att för första gången sedan plastgitarrens födelse skapa ett spel som kan klassas som konst.

1086112-little_help_hud_copy

The Beatles: Rock Band är ett otroligt hantverk och jag sitter och småler samtidigt som jag skriver de ordern. Jag trodde inte på det, jag trodde inte att Harmonix skulle kunna få mig att bli intresserad av ett band som inte har existerat under min livsstil, men jag hade fel och det känns underbart att erkänna. Efter alla försök att göra spel med fokus på en specifik grupp känns det roligt att se Harmonix äntligen lyckas, med det enda bandet som förtjänar det. Med massor av nedladdningsbart material, en fantastisk visuell presentation som sammanvävs med musiken och spelmekaniken är detta det enda instrument-spelet du kommer behöva vid sidan av storebrodern Rock Band 2!

The Beatles: Rock band

9

9/10