• Utvecklare: Platinum Games
  • Utgivare: Sega
  • Genre: Actionäventyr | Hack’n Slash
  • Finns till: Playstation 3 | Nintendo Wii U
  • Släpps: 2010-01-08

Har man spelat Devil May Cry kan man tro sig ha spelat Bayonetta, trots att spelen påminner lite om varandra och det är samma skapare bakom dom bägge så slutar likheterna där.

Det händer mycket på skärmen hela tiden, nästan för mycket och man kan nästan kännas sig överrumplad av allt som pågår, 100% action bjuds det på. Presentationen av spelet och storyn berättas väldigt bra och trots dom överproppade mellansekvenserna binds det hela ihop bra.

Grafiken är väldigt vacker (som tur är var det Xbox 360 versionen vi fick recensera) inget mot Playstation 3 men detta spel skiljer sig markant på dom olika konsolerna tyvärr, mellansekvenserna är mycket snyggt gjorde och färgerna i spelet känns inte allt för trista och gråa, och Bayonetta själv är en fröjd att se på hon är väldigt bra modellerad och känns aldrig stel eller tråkig.

Ljudet är i överlag bra förutom dom hemska låtarna ”Bayonetta och Fly me to the moon” det är lite klassiskt, jazzigt och passar perfekt in i spelets atmosfär, rösterna till alla dom olika karaktärerna är också på en extremt hög nivå och man märker att dialoger är något som verkligen har lagts ner till och möda på, det låter inte falskt det låter inte dåligt, och framför allt låter det inte larvigt. Ett stort steg framåt sedan Devil May Cry seriens senaste del kom ut. Förstå mig rätt det är skillnad på ok röstskådespeleri och bra ansträngd sådan och i Bayonettas fall anser jag inte att det finns något speciellt att tycka illa om på den fronten.

Kontrollen är underbar i detta spel, inget känns frustrerande och för den som vill kan man verkligen gå in på djupet och lära sig en massa olika kombos, att en liten varning visar när fienderna är på väg att träffa dig är också bra, lyckas man tima det rätt får man witch time och tiden saknas ner en kort stund (utmärkt när man är omringad av ett 10 tal fiender samtidigt) kontrollen känns som den flyter på så extremt bra och även om man inte ska jämföra det med sin yngre bror Devil May Cry är det svårt att inte göra det, där kontrollen och rörelse känslan kändes lite stel och mindre avancerad känns Bayonetta atletisk och rörlig och man känner sig aldrig frustrerad över kontrollen.

Gameplayen är snarlik Devil May Cry på några få sätt, delvis blir man ibland instängd i rum och måste fortfarande besegra fiender dör att komma vidare, och sedan har Bayonetta även pistoler (dock 4 st) samt ett svärd, man får mer vapen under spelets gång och det är skönt att humor förekommer, tar du t ex upp en nyckel för att öppna en dörr som är låst går det utmärkt att drämma den i skallen på fienderna. Man tar sig igenom olika kapitel med Bossar och det vanliga, men Bayonetta känns på något sätt mycket nyare och fräschare än tidigare spel i genren.

Spelet är dock hutlöst svårt och förlåter inte speciellt mycket, så hade i åtanke när du/om du tänker köpa spelet. Blir du lätt arg över att du dör så avstå, jag spelade igenom spelet på Normal och dog minst 15 gånger innan jag spelade igenom det. Lyckligtvis så är spelet även belönande och vill man ha alla vapen, accessoarer och alla special attacker får man spela om spelet mer än en gång. Det kan låta jobbigt men det är faktiskt helt tvärtom, hade spelet varit tråkigt eller haft världens sämsta story hade det vart en pina,men nu känns det som sagt mer belönande.

Kort och gott kan man säga att Bayonetta är värt sina pengar i guld, och om man är intresserad och gillar action spel med humor och en snabb takt, och som dessutom är minst 15 timmar långt  är detta spel definitivt något värt att kolla närmare på, och att det redan såhär tidigt inpå 2010 släpps ett sådant bra spel bådar gott!

”Let’s Rock!”

OBS!

Det ska även påpekas att vi enbart har testat Xbox 360-versionen, och vi har hört att PS3-versionen lider av diverse tekniska samt grafiska problem som vi inte har kunnat utforska. Ha detta i åtanke när du väljer plattform!

Bayonetta

9

9/10