• Utvecklare: Neversoft
  • Utgivare: Activision
  • Genre: Rytmik
  • Antal spelare: 1 – 4 Offline | 1 – 4 Online
  • Finns till: Multiformat
  • Släpps: 2009-09-11

Guitar Hero-spelserien finns i många olika former. Expansioner, portabelt, spel som kretsar kring endast ett band, mobilversioner och sedan huvudserien, där Guitar Hero 5 ingår. I och med att det finns så pass många spel i serien har många fått intrycket att de mjölkar namnet och släpper för många titlar under en kort tid som samtidigt har för få nyheter. Låtlistan i Guitar Hero 5 är ny, det finns även två nya spellägen, RockFest och Party Play. Där man kan spela fyra stycken lokalt, eller åtta över internet i RockFest. Det går ut på att man ska få så många poäng som möjligt och missar en spelare en not måste han eller hon träffa 20 noter i rad igen för att sin poäng ska fortsätta räknas. I Party Play kan bandmedlemmar hoppa in och ut under låtar och de kan ha vilka instrument som helst. Vill man till exempel ha fyra stycken Jimi Hendrix som har gitarr funkar det.

Ett välkommet beslut som tagits med Guitar Hero 5 är att alla låtar är tillgängliga från start, men i karriärläget måste man, såklart, fortfarande låsa upp nya låtar genom att spela med sitt band, som man har skräddarsytt med en karaktär, bandnamn och logga. För att ta sig vidare i karriärläget gäller det att få stjärnor, där själva spelandet max kan ge en fem stjärnor, men sedan finns det specifika utmaningar i varje låt, där man kan få ytterligare tre stjärnor. Dessa utmaningar kan bestå av att träffa rätt toner i rad ett visst antal gånger, göra solon med den så kallade ”touchpadden” eller att skaffa ett antal poäng med ”Star Power” aktiverat. Klarar man utmaningarna kan man låsa upp bonusinnehåll, där Kurt Cobain finns att låsa upp som avatar.

guitar_hero_5_12447353824250

Låtlistan i spelet innehåller 85 låtar och de är skrivna av 83 olika artister. Det i sig är minst sagt imponerande och erbjuder mycket variation, jag personligen tycker inte att den är så jätteimponerande och skulle vilja ha mer punk, rock och pop, men allt som allt funkar den bra och passar Party-spelläget, med undantag för Iggy Pops version av Lust for Life, som är riktigt dålig.

Nytt för Guitar Hero 5 är också att man nu har varsin rockmätare. Skulle en spelare till exempel åka ur kan en annan återuppliva dig, antingen med ”Star Power”, som tidigare, eller genom att spela allmänt bra. Detta gör att spelet sammansvetsar spelarna som ett band, där ”Band Moments” som är en annan nyhet också gör det arbetet bra. Där ska eldfärgade noter träffas av alla i bandet och då får man mer poäng, visuella effekter och en allmän bättre bandkänsla.

Sett till menyn är den lätt att bläddra omkring i och är hyfsat snygg. Ibland kan den vara lite väl komplicerad, men ett allmänt intryck är att den funkar helt okej. Gränssnittet när man kör är också väldigt simpelt och det är lätt att förstå vad alla saker gör. Notbrädan är också stilren och fräsch och effekten när man får Star Power är snygg. Karaktärerna ser bra ut på scen, det enda man skulle kunna efterfråga där är lite bättre grafik, annars är deras rörelser bra och inget är fel ur den aspekten.

guitar_hero_5

Guitar Hero-spel kommer ut väldigt ofta i dagens läge och innehåller alltid någon nyhet, frågan är hur stora och hur många. I Guitar Hero 5 är antalet många och dem är mycket välkomna. Activision kan anklagas för att mjölka de här spelen, och det är inget fel med det, det har dem gjort, men den här gången är mjölken inte sur, långt ifrån.

Guitar Hero 5

8

8/10