• Utgivare: Nintendo
  • Genre: Actionäventyr
  • Antal spelare: 1 Offline | 1-4 Online
  • Finns till: Nintendo DS | Wii U
  • Släpps: 2009-11-13

Ok först och främst är jag en STOR Zelda fan. Men jag gillade inte Phantom Hourglas för det var alldeles för bökigt  The Legend of Zelda spirit tracks är något helt annat!

Jag slår på strömmen till min Nintendo Ds och startar upp Spirit Tracks, jag möts av Link körandes ett tåg, (hahah ärligt va är det här tänker jag) 4 timmar senare har jag inte slutat spela, och det bådar gott! Den här gången ska Link bli lokförare och för att få sin examen måste ha köra tåget till Hyrule Castle och träffa prinsessan Zelda för att få sitt diplom, däremellan kan väl inget gå snett eller? Jo då Prinsessan Zelda hamnar i trubbel med sin minister vid namn Cole som visar sig vara en elak demon?

Snart står det klart att hans elaka planer innefattar att dom så kallade Spirit tracks runt om i världen ska bort, problemet är att de kedjar fast den stora ondskan. Och den stora ondskan är precis vad Cole vill släppa lös på världen. Zelda ber Link om hjälp och de båda rymmer för att bege sig till The Spirit tower, men blir på vägen stoppade av Cole och hans kompanjon Byrne som inte bara stoppar dom utan även separerar Zelda från sin kropp, och kvar blir hennes ande eller själ som kommer hjälpa dig under äventyrets gång.

Thelegendofzeldaspirittracktxtscrnone

Det är första gången någonsin Zelda är med Link under ett helt äventyr och det är även första gången du får styra henne i ett Zelda spel (nej Cd-i  spelet räknas inte) Zelda och Link ger sig iväg för att återställa Sprit tracksen runt om i världen och med lite hjälp från den vise kvinnan Anjean och de andra mycket visa halv tågs människorna (hahaha jag vet det låter skumt) hoppas dom att återställa allt till det normala och att Zelda ska få tillbaka sin kropp samt sist men inte minst stoppa den ondas återuppståndelse.

Grafiken är riktigt sjyst i Spirit Tracks och det finns faktiskt inget att klaga på, jag skulle säga att det är lite (men bara lite) vassare än Phantom Hourglas. Musiken är helt fantastisk! jag älskar den verkligen och det var längesedan jag hörde en “Overworld tune” som var så pass bra och inte började gå mig på nerverna efter en kort tids spelande, resten av spelets musik är trollbindande och underbar (bara att skaffa sig soundtracket direkt). Det är även härligt att du får använda mikrofonen för att blåsa toner som sedan blir till melodier som hjälper Link och Zelda under deras färd.

Kontrollen är nästan helt perfekt, även om jag störde mig smått några gånger på små moment. Att styra både Link och Zelda kan bli lite förvirrande ibland, men man lär sig och Zelda spelen är ju som alltid “trail and error” fungerar det inte första gången så kommer det troligen göra det efter 15 olika försök.

Thelegendofzeldaspirittracktxtscrntwo

Gameplayen är underbar, att leka lokförare och hjälte är en kombination som Nintendo lyckats klockrent med och att dra i repet så tåget tutar är otroligt uppfriskande och lockar till skratt. Pusslen är bra, men dom skulle kunde varit bättre, men bättre inom Zelda spel brukar även betyda svårare, så i detta fall ger jag det över godkänt nivån. Kort sagt är detta ett spel du inte ska missa, är man ett fan av Zelda spelen kommer man ångra sig om man inte ger sig på Spirit Tracks, är man besviken på Phantom Hourglas kan jag med gott samvete säga: du kommer inte bli besviken på den senaste installationen och helt klart ett av dom bästa Zelda spelen någonsin!

The Legend of Zelda: Spirit Tracks

The Legend of Zelda: Spirit Tracks
9