• Testad plattform: Xbox 360
  • Utvecklare: Ubisoft Montreal
  • Utgivare: Ubisoft
  • Genre: Actionäventyr
  • Släpps: 2009-11-17

Hösten 2007 var en av de galnaste och bästa speltiderna vi förmodligen kommer få uppleva i våra liv. Med spel som Super Mario Galaxy, Halo 3, Bioshock och Orange Box i sin lineup var det alltid något nytt att hålla ögonen på.

Ett av spelen som kom ut under denna period verkade dock vara mer hypat än resten, i alla fall bland allmänheten. Assassin’s Creed hade en enorm hype, människor som jag vanligtvis kände som icke-gamers var helt plötsligt inställda på att uppleva vad som enligt dem verkade vara ”det bästa spelet någonsin”. Jag förstod verkligen inte vad allt snack handlade om, och köpte som så många gånger tidigare spelet utan att egentligen veta någonting om det förutom var det utspelade sig. Det jag fick var en mycket underhållande berättelse om Desmond Miles och hans förfader; yrkesmördaren Altaïr. Spelet hade klara brister, det var repetitivt och vakterna var kanske lite väl dumma, många människor blev helt enkelt besvikna på spelet i sin helhet.

Två år senare är Desmond tillbaka med en ny förfader och en ny tidsålder att utforska. Platsen är nu Italien under renässansen och vår nya lönnmördare är Ezio Auditore Da Firenze, en tonåring som efter att ha bevittnat korruptionens orättvisa bestämmer sig för att hitta sanningen i alla lögner.

I grunden är Assassin’s Creed 2 sin förlaga trogen, att klättra på byggnader är lika lätt och roligt som det var i det första spelet och med platser som Venedig och hemstaden Auditore finns det mer variation och större ytor att utforska. Den största skillnaden kontrollmässigt är stridssystemet, som på ytan ser i princip likadant ut, men på djupet är svårare att bemästra än i första spelet. I det första Assassin’s Creed behövde man i princip bara blockera och trycka på en bestämd knapp när fienden attackerade för att döda dem. Detta stämmer till stor del med tvåan också, dock är det inte lika lätt att avsluta jobbet och det finns även fiender som motstår Ezio’s svärd, vilket är en välkommen variation.

Sedan har vi såklart den största förbättringen av alla: uppdragen. I Assassin’s Creed fanns det en handfull olika uppdrag som man utförde för att så småningom nå sitt mål, vilket var kul men absolut för upprepande för de flestas smak. I Assassin’s Creed 2 har uppdragen fått en mer solid struktur som inte blir förutsägbar på samma sätt som i det första spelet. Spelet har runt en eller två timmar mer än originalet när det gäller story-uppdragen och detta till trots känns allt mer varierat rakt igenom.

Assassin’s Creed 2 är helt enkelt en klar förbättring av sin föregångare på alla fronter, miljöerna är snyggare, handlingen mer engagerande och uppdragen mindre repetitiva. För alla som gillade Assassin’s Creed och önskade att få mer av samma så är detta ett måste och borde inte missas. Jag kan tala om att jag redan vill ha Assassin’s Creed 3!

Assassin's Creed II

8

8/10