• Utgivare: Activision
  • Genre: Musik
  • Antal spelare: 1-2 Offline | 2 Online
  • Finns till: Nintendo Wii | PlayStation 2 | PlayStation 3 | Xbox 360
  • Släpps: 2009-10-27

Jag vet att studio23 redan recenserat Dj Hero men jag tyckte det skulle vara kul med en andra åsikt så nu skriver även jag min recension av spelet:

En plastgitarr, allt började med en plastgitarr. När det första Guitar Hero visades upp i Kentia Hall under E3 2005 var det många som var skeptiska. Det var ett spel som krävde någonting annat än standardkontrollen och till skillnad från spekulationen runt Nintendos Revolution-kontroll skulle den enbart användas till ett spel. När spelet väl kom ut försvann all skepticism; Guitar Hero var ett enastående påhitt. Vi ville alla ha mer, och det fick vi. Spolar vi bandet framåt fyra år har mycket förändrats. Guitar Hero är enormt och spel efter spel släpps, gitarrer och baser har kompletterats av trummor och mikrofoner och musikspel-genren är mer levande än någonsin. Rock Band, Guitar Hero och Band Hero utnyttjar alla samma instrument, och frågan blir naturligtvis; vad kommer härnäst?

När DJ Hero utannonserades var jag lika skeptisk som jag antar de flesta var när Guitar Hero först visades. Jag har ingen kärlek till musikstilen som spelet cirkulerar kring och kontrollen ser minst sagt bisarr och komplicerad ut. Guitar Hero var alltid rakt på sak; en plastgitarr med knappar som man trycker på i takt med musiken samtidigt som man trycker en plastbit upp och ner som en sträng. DJ Hero’s kontroll är nog den läskigaste saken jag skådat. Knapparna sitter på skivan och man har spakar och rattar att dra i, det ser minst sagt förvirrande ut. Dock luckrar allt tvivel upp sig när man väl greppar plattan själv för första gången och låter Grand Master Flash förklara exakt vad som pågår. Det blir snart tydligt vad DJ Hero är: det är nästa steg. Det som krävs för att musikspelsgenren inte ska trampa vatten.

Spelet innehåller en enorm mängd mashups mellan olika musikgenrer och varierar från genialiska till i ett fåtal fall mediokert. Dock är majoriteten klart närmare det förstnämnda och det går inte lång tid innan man befinner sig i samma situation som i valfritt gitarr-spel där man vill spela vidare för att låsa upp nästa låt uppsättning.

Kontrollen är som sagt väldigt skrämmande första gången man rör vid den och man kommer knappast att känna sig lika hemma som man gör med gitarren på ett tag. DJ Hero kräver tid och tålamod, vilket är något det förmodligen kommer bestraffas för i handeln. Dessutom är DJ Hero brutalt svårt på högre svårighetsgrader och det blir klart även för den inbitne Expert-spelaren i Guitar Hero att detta inte är att leka med.

DJ Hero är vad som behövdes, det nödvändiga för att få musikspel-genren att fortsätta kännas relevant. Även om jag fortfarande föredrar Rock Band framför de andra kombattanterna i slaget om herre på täppan så förtjänar DJ Hero en plats nära toppen. För trots en småskrämmande kontroll med en crossfader som kunde vara snäppet bättre justerad och ett antal dåliga spår är DJ Hero riktigt bra. Det är bara att hoppas att satsningen lönar sig för Activision, för det här vill jag gärna se mer av!

DJ Hero

8

8