Snart är det jul och efter det nyår, lite därefter startar skolan igen, och många går nog i tankarna på vad dom vill/ska läsa härnäst.

Jag tänkte att fler än jag är intresserade av att få veta vart man kan lära sig 3D animering, animation, programmering mm. med inriktning spel.

Med detta i åtanke bestämde jag mig att ta tillfället i akt och intervjua Kaj Knutsson som är av handläggarna på skolan Playgroundsquad som ligger i Falun.

Kaj är 30 år och har jobbat på PlaygroundSquad i ca 4 år. Innan han
började med spel så hade han bland annat jobbat som bartender, liftvakt,
brevbärare, betongarbetare och studerat Data och systemvetenskap på
Uppsala universitet. Det var lite det sistnämnda som fick honom in på sin
nuvarande karriär.Han läste en kurs som hette multimedia där han fick
prova på att göra enkla spel, och på den vägen blev det.

Kaj Knutsson

Ctrl: Hej Kaj! Handläggare på skolan Playgroundsquad i Falun,
Kul att du hade tid att ställa upp på en intervju.

Kaj: Hej David, alltid kul att sprida budskapet :-)

Ctrl: Hur blir man lärare inom det här området?hur fick du kunskapen om allt detta?

Kaj: Att vara lärare inom spelutveckling är inget man kan läsa sig till  på en klassisk lärarutbildning, inte än iaf.
Jag läste grafik på PlaygroundSquad 2004 – 2005. Efter utbildningen gjorde jag prototyp på ett spel tillsammans med några gamla klasskamrater åt ett danskt  företag.
Min roll i projektet var projektledare vilket ledde till att  rektorn på PlaygroundSquad fick upp ögonen för mig och jag blev anställd  för att bla utveckla speldesign spåret på skolan som vid det tillfället  inte hade någon tilldelad handledare. Så det är mer arbetslivserfarenhet  än en lärarutbildning som spelar roll för någon som vill jobba på en spelutbildning.

Ctrl: Hur länge har skolan funnits?

Kaj: Skolan startades 2001 av Tension Graphics AB och då som en PU  (Påbyggnadsutbildning). 2005 gick vi över till att bli en KY  (kvalificerad yrkesutbildning), det var också då som inriktningen speldesign startade.
Tidigare fanns det bara grafik och programmering  att läsa på PlaygroundSquad.

Ctrl: Jag läste att eleverna får bo nära skolan, det tycker jag är en jätte bra grej för många, har det alltid varit så eller är det en nykommen möjlighet för eleverna?

Kaj: Det är inte långt till något i Falun :-).
Vi har faktiskt till i år  gått in i ett samarbete med Kopparstaden AB som är det företag som har mest studentrum och lägenheter i Falun. Tidigare så var det bara Högskolan Dalarnas studenter som fick hyra rum av dem, men nu får även våra elever göra det.
Det gör stor skillnad vart eleverna har möjlighet att skaffa boende någonstans. Något som vi är väldigt nöjda med.

Ctrl: Vad krävs för att komma in på utbildningen/skolan? förutom grundläggande behörighet från gymnasium och ett stort intresse för skapande?

Kaj: Det viktigaste är att man har bra arbetsprover och gör bra ifrån sig på intervjun.
Att arbeta med spel kräver mer än bara talang för att  skapa, det handlar mycket om kommunikation och förmåga att arbeta i grupp.
Arbetsproverna kan man läsa mer om på vår hemsida, www.playgroundsquad.com.

Ctrl: Av dom som går ut utbildningen, är det en stor procent som får jobb efter?

Kaj: Av de som tar examen så är det ca 60 – 70 % som får jobb i spelbranschen. Vilket vi är ganska nöjda med, men vi vet att vi alltid kan förbättra det.
Därför så gör vi nya åtgärder varje termin för att förbättra detta. Mycket handlar om att skapa goda kontakter inom spelbranschen, vilket vi gör mer och mer för varje år som går.

Ctrl: har ni någon som gått på skolan som nu jobbar på något spel företag/Bolag?

Kaj: Japp :-), ganska många faktiskt. Jag har ingen exakt siffra men jag räknade på det för inte så länge sedan, då kom jag fram till att vi hade utbildat ca 6 – 7 % av spelutvecklarna i Sverige.
Sen har vi några som är utomlands och jobbar också. Några exempel där examinerade elever jobbar idag är Starbreeze, DICE, Avalanche, Funcom, Pandemic, SimBin och IO interactive.

Ctrl: Arbetar ni bara med Pc/Mac spel eller förkommer det även konsol spels skapande?

Kaj: Vi arbetar uteslutande med PC för utvecklingen av spel. Däremot så har vi ganska nyligen gått in i ett samarbete med Sony vilket har gett oss 4 st ”dev kits” till PSP. Så eleverna har möjlighet att utveckla på PSP hos oss nu. Förhoppningsvis så ska vi få till PS3 också men det vet vi inte än.

Ctrl: Vilka tre egenskaper du anser att ett spel ska ha för att vara bra?

Kaj: Stämning, bra kontroller och gripande/engagerande gameplay :-)

Ctrl: Spelar du några dator/Tv-Spel på din fritid?

Kaj: Inte alls lika mycket som innan jag började jobba med det. Om man håller på med något 8 – 10 timmar per dag så blir man inte lika sugen på att hålla på med det på fritiden.
Sen blir man lite yrkesskadad också, letar fel och har svårt att engagera sig till 100 %. Det senaste spelet som lyckades med att gripa tag i mig är nog Mass Effect.

Ctrl: Vilket är ditt favorit spel genom tiderna hittills?

Kaj: Oj, svår fråga, det finns många. Skulle nog säga att Grim Fandango är det som har gett mig mest i form av upplevelse, men jag har nog lagt ner mest tid på Civ eller CS.

Ctrl: Vilket spel ser du mest fram emot 2010?

Kaj: Skulle nog säga Mass effect 2 då antar jag. Alan Wake och Red dead redemption ligger också bra till.

Ctrl: Jag hoppas verkligen fler får upp ögonen för er skola, och andra skolor som har den här typen av utbildning.
Tack för att ni finns och att ni gör folks drömmar till verklighet och lär ut konsten som är spel

Kaj: Tack David! Spel är kultur! :-)

För mer information om Playgroundsquad i Falun klicka på bilden nedan: