• Utvecklare: Visceral Games | Eurocom
  • Utgivare: Electronic Arts
  • Genre: Ljuspistol | Skräck
  • Antal spelare: 1 Offline |  2 Online
  • Finns till: Nintendo Wii | Playstation 3 | PSP
  • Släpps: 2009-09-25

Det känns som om alla blev tagna på sängen när EA släppte Dead Space förra året. På förhand verkade alla överens om att det rörde sig om en karbonkopia av Capcoms Resident Evil 4, fast i rymdmiljö. Detta stämde väl ganska bra egentligen, men till skillnad från vad alla verkade tro på förhand var det ett fantastiskt spel som var kul att spela och till skillnad från sin inspirationskälla faktiskt obehagligt och läskigt.

När EA några månader senare utannonserade Dead Space till Wii var skepticismen på högvarv än en gång. De kunde uppenbarligen inte ta originalet och göra det till Wii med bra resultat så vad skulle de göra med serien? Svaret blev att de återigen precis som Capcom gjorde en rail shooter av det hela, och nu när spelet är här är frågan; är Dead Space: Extraction värt att damma av sin Wii för?

Handlingen i Dead Space: Extraction utspelar sig innan Isaac Clarkes mardrömsbesök på rymdskeppet Ishimura och följer ett gäng karaktärer från gruvkolonin Aegis VII. Från första ögonblicket inser man att Visceral Games har lyckats återskapa atmosfären av förlagan perfekt. När man under spelets första uppdrag får se välbekanta platser som man besökte under de sista timmarna i Dead Space, med betydligt mer liv och rörelse blir man nästan genuint nedtyngd. För man vet att de flesta av de man träffar kommer vara döda inom loppet av några dagar, och Visceral spelar på detta genom att utveckla dina kollegors personligheter. När allt kommer till sitt slut kommer du att ha känslor (både bra och dåliga) för de andra överlevarna och deras öden känns viktiga.

Det är väldigt skönt att se ett Wii-spel som faktiskt utnyttjar kraften maskinen har, speciellt när universumet redan är etablerat som i fallet Dead Space och man vet hur allt ska se ut. Karaktärerna man interagerar mer ser alla bra ut, och miljöerna är trogna originalet både grafiskt och estetiskt. Dock är det fienderna som är mest imponerande och de ser precis ut som de gjorde i originalet, och även fast de inte är lika högupplösta så är det fortfarande imponerande hur snygga de är och rör sig.

Spelkontrollen är vad man förväntar sig av en rail shooter, du drar markören över skärmen och skjuter saker med de fyra vapnen du kan bära på samma gång. Tvisten är den att du, precis som i originalet, måste skjuta loss lemmar från fienderna istället för att enbart sikta på huvudet. Detta kan i vissa ögon skapa ren och skär panik när man blir anfallen av flera olika fiender samtidigt och inte vet var man ska sikta för att få slut på det hela fortast. Tempot genom spelet är utmärkt och delar på ett bra sätt upp actionsekvenser med storymoment i form av både mellansekvenser och olika ljud och textloggar. Vapenarsenalen är bra och tar vapnen från det första Dead Space och lägger till diverse andra vapen. Alla vapen har även en alternativ användning vilket gör det hela mer intressant, Extraction har mer vapen att bjuda på än man väntar sig.

Precis som med genresyskonen House of the Dead och Resident Evil: the Umbrella Chronicles kan man spela Dead Space: Extraction med en kompis. Vilket till skillnad från de två tidigare nämnda spelen inte enbart är en bra sak. Det är alltid kul att skjuta sönder Necromorpher med en kompis, men i vissa fall förloras känslan av isolering som gör Extraction obehagligt, med andra ord är det upp till spelaren att välja vilken av de två sakerna som är viktigare.

Även ljudet i Extraction är bra, med solid röstskådespel och musik som bara finns med när det faktiskt behövs. Ljudeffekterna är de man förväntar sig från ett spel i Dead Space-serien och det är roligt att höra hur de olika vapnen laddas om från högtalaren på Wii-fjärren. Det tål även att nämnas att de inspelade röstmeddelandena man hittar spelas upp i högtalaren på kontrollen vilket ibland blir problematiskt eftersom det kan bli lite för gällt för att kunna höra ordentligt, men detta händer väldigt sällan.

På ett sätt tycker jag synd om Dead Space: Extraction, det är ett spel som tilltalar en väldigt liten målgrupp. Det är vid det här laget ganska välkänt att Wii-spel med hög åldersgräns inte precis säljer bra, och Extraction måste inte bara handskas med det utan även med det faktumet att det mest tilltalar de som har spelat originalet. Det känns som om spelet är gjort för att bekräfta regeln att bra spel för äldre spelare inte hör hemma på Nintendos vita låda.

Dead Space: Extraction tar ett koncept som praktiskt taget inte har förändrats sedan arkadhallarna dog ut och ger den samma behandling som originalet gav skräckgenren. Tempot är näst intill perfekt, och även om spelet aldrig lyckas skrämma så finns alltid känslan av obehag där, till skillnad från Resident Evil: Umbrella Chronicles och House of the Dead: Overkill. Handlingen är bra och spelets relativt korta kampanj (10 uppdrag som tar ca 40 minuter styck) gör att man aldrig känner att spelet enbart håller ut för sakens skull. Röstskådespelet är bra och musiken perfekt på de få ställen där den behövs. Grafiken är fantastisk för att vara Wii och lyckas leva upp till förlagans estetik. Kontrollen är vad man kan komma att förvänta sig och svårighetsgraden är bättre balanserad än den i till exempel Umbrella Chronicles och det finns flera olika grader att välja mellan.

När man är klar så finns det alltid olika saker man har missat och om man är ett fan av Dead Space-serien kan det vara värt att spela om för att se dem. Det finns även saker att låsa upp i form av concept art, texter och videoversionen av Ben Templesmith-serien om katastrofen på Aegis VII. Här finns något för alla som gillar action, och om du ska spela ett spel som inte är gjort av Nintendo på din Wii i vinter så är det här det spelet!

Dead Space: Extraction

9

9/10