• Utvecklare: FreeStyleGames
  • Utgivare: Activision
  • Genre: Musik
  • Antal spelare: 1-2 Offline | 2 Online
  • Finns till: Nintendo Wii | PlayStation 2 | PlayStation 3 | Xbox 360
  • Släpps: 2009-10-27

Storyn Det finns ingen egentlig story i Hero spelen som dom flesta kanske vet, man kan hitta på sin egen story om man tycker det är skoj, jag låtsas att jag ska bli den bästa Dj,n i världen och hur vida bra eller dåligt den storyn blir är en personlig åsikt.

Grafiken är egentligen inte heller något som stått i fokus på Hero spelen (Guitar Hero osv) I detta fall är det klubbar som gäller och visst är grafiken ganska fin,men inget jaw droping som t ex Uncharted 2 är, den funkar och fyller sin funktion, även om den som sagt inte är i snyggaste laget.

Ljudet är det som står i fokus och är även den viktigaste delen i Hero spelen nämligen låtarna och ljud effekterna, vilket håller upp det hela i ett musik spel, Dj Hero gör nog ingen besviken på den fronten, här finns över 100 låtar som är skönt ihop mixade, t ex: Black Eyed Peas – “Boom Boom Pow” vs. Benny Benassi – “Satisfaction”. Man kanske inte gillar alla låtar men dom flesta är riktigt bra och dessutom riktigt kul att spela, i vanlig Hero anda kan ni förvänta er massa DLC till spelet väldigt snart (räknar ej med mix pack 1) då jag fick det som förhandsboknings bonus av Webhallen.

Gameplayen är en av dom bästa på länge, visst var det skoj att spela gitarr och rocka, men att Dj,a är som sagt något jag gjort tidigare och som ligger mig närmare hjärtat en att spela hårdrock, du kanske tror att bara för du spelat Guitar Hero på expert så kan du spela Dj Hero?, du kunde inte ha mer fel…Trots att tre av knapparna är igenkännbara från Guitar Hero spelas inte spelet i närheten av Guitar Hero, här är det mycket mer att hålla koll på, cross fader, sample knob, tre knappar på skivspelaren (två för tracks och en för samplingar) samt en Euphoria knapp. Men det är skoj åh så skoj, jag skrattar, ler och njuter hela tiden jag står eller sitter och spelar detta spel, i mina ögon är detta årets musik spel och Guitar Hero 5 kan gå å lägga sig. Du kan även spela spelet med antingen två turntables VS lokalt, online mot någon annan eller till och med koppla in en gitarr och spela co-op.

Kontrollen i Dj Hero är extremt enkelt men också extremt svår, att lära sig basics går fort men att avancera från medium till hard är inte lika enkelt som man tror, här blir det dubbla tryckningar samtidigt som man ska flytta cross fadern och scratcha (ibland önskar man att man hade tre armar och händer). Det jag kan säga om själva kontrollens känsla är: jag hoppas plattan släpper efter och blir mer ”glidig” eftersom den är sprillans ny nu är det en smula för mycket motstånd för min smak, cross fader knappen är också lite halvdan och jag önskar den var mer hård än den är så man verkligen känner vilket läge man klickar den i (höger, mitten, vänster) All in all älskar jag kontrollen men ibland gör den mig lite besviken eftersom jag vet att jag faktiskt tryckte vänster och inte mitten, så det är väl det jag har att klaga på, annars är kontrollen mer eller mindre felfri och det är ett sant nöje att bemästra den.

”Jag låter bilderna och videon avsluta recensionen, och det tål att nämnas att det är lika kul att spela stående med bordet som följer med ”Renegade edition” som det är att ha kontrollen i knät eller liggande i sängen spelandes”

DJ Hero

9

9/10