• Utvecklare: Gearbox Software
  • Utgivare: 2K Games
  • Genre: Actionrollspel | FPS
  • Antal spelare: 1-2 Offline | 2-4 Online
  • Finns till: Playstation 3 | Windows | Xbox 360
  • Släpps: 2009-10-23

I framtiden beger sig flera rymdskepp fulla med kolonister till Pandora, en planet vid galaxens slut. Kolonisterna åker till planeten i hopp om ett bättre liv och för att söka lyckan genom gruvarbete och mineraler som ryktas finnas på planeten. Efter att äntligen kommit fram till Pandora upptäcker snart kolonisterna att det inte finns speciellt mycket av varken rikedomar, mineraler eller paradis, det enda som hittar är en massa utomjordiska ruiner som sträcker sig över hela planeten.

Dom som har råd att lämna planeten Pandora och åka hem gör det, dom som väljer att stanna eller inte har råd att åka hem blir laglösa, tappar allt hopp och lever i total kaos, dom som självmant valt att stanna börjar självklart utforska dom utomjordiska ruinerna i hopp om rikedomar men dom flesta kämpar för att nätt och jämt överleva, efter 7 jord år har Pandora bytt års tid från vinter till vår och många hemska varelser vaknar upp ur ide (snacka om otur)

En gnutta hopp finns dock, några kolonister träder fram ur ett mystiskt valv som är inbyggt i ett berg. Det här valvet sägs ha innehållit utomjordisk teknologi och hemligheter. Dock blev de som upptäckte valvet först totalt utplånade av någon slags kraftbarriär och det enda som finns kvar av deras existens är en radio sändning som berättar om valvets storhet men inte vart det ligger någonstans. Det är alltså upp till dig/er att hitta valvet och dess hemligheter.

Cell-shade grafiken passar Borderlands perfekt och den förhöjer känslan av en främmande planet, även om den är väldigt polerad och fin imponerar den ju tyvärr inte lika mycket som t ex Uncharted 2 gör, dock är det inte rättvist att jämföra dom två eftersom dom har helt olika grafiksnitt, Borderlands är ett snyggt spel och det gör inte ont i ögonen att titta på det, även om det förekommer små buggar då och då är det inget som drar ner spel upplevelsen.

Ljudet Musiken i Borderlands är filmisk och en melodi påminner mig stark om en melodi från Sci-Fi serien Battlestar Galactica, vilket säger sig självt då den serien har ett av världens bästa soundtracks, känslan av ensamhet och en mer eller mindre övergiven planet förmedlas oerhört bra genom musiken här, dessutom är rösterna till alla karaktärer roliga och bra, humoristiska men även allvarliga när det väl kräver det även skott från dom olika vapnen är riktigt tighta.

Gameplayen i det här spelet är inte i närheten så kul att spela ensam som med tre andra, detta är bra utfört och man är aldrig tvingad att dra med på något uppdrag man inte känner för, erfarenhets poängen delas lika mellan dig och dom du spelar med och till skillnad från spel som Sacred 2 behöver man inte vara inom en viss radie från den/dom andra man spelar med. Du ser namnen på dina polare och man tappar sällan bort varandra, 2K Games och Gearbox software skröt tidigt om att det skulle finnas cirka 1 miljon olika vapen i spelet, den siffran känns en smula överdriven, men det märks att mycket tid har lagts ner på en stor variation av olika vapen. Personligen hade jag velat att karaktärerna kunnat gå att ändra mer på än bara tre färger på kläderna, allt annat är perfekt och du kan göra fler val hur din karaktär utvecklas genom spelets gång.

Om dina polare drar åker svårighetsgraden ner så du inte blir slaktad, detta är något jag personligen tycker är väldigt bra och utmaningen förblir den samma även om du spelar ensam eller med polare, men att spela ensam är ganska trist så skippa det. Spelet påminner om fallout tre en hel del,fast bara det positiva av det och det i sig självt gör att spelet känns Mindre främmande för en hel del spelare. Detta är ett rpg/fps som mixar ihop det väldigt bra.

Kontrollen känns bra även om den tar en stund att lära sig, specialare och granater kan vara lite förvirrande ibland då dom använder RB och LB knapparna och meny systemet inne i spelet är inte alltid helt lätt. Du får också köra bil för att snabbare ta dig runt planeten och det är två plats per bil så två stycken bilar krävs för att fyra stycken spelare ska kunna glida runt med antingen machine guns eller rocket launchers på bilarna. Det hela bra och det är heller inget som drar ner spelets upplevelse även om jag som sagt hade haft en lite simplare meny.

Borderlands

9

9/10