• Testad plattform: Xbox 360
  • Utvecklare: Vicarious Visions
  • Utgivare: Activision
  • Genre: Actionrollspel
  • Antal spelare: 1 – 4 Offline | 1 – 4 Online
  • Släpps: 2009-09-25

Jag vill börja med att säga att för dom som inte är inbitna superhjältar fans kan det vara bra med referenser till dom olika namnen jag tar upp, därför har jag valt att länka till dom hjältarna jag skriver om.

När jag först börjar spela Marvel Ultimate Alliance 2 slås jag direkt av att spelet inte är speciellt vackert, det här spelet kunde lika gärna vara ett Playstation 2 eller Xbox spel. Kontrollen kändes inte heller speciellt bra och det blir lätt rörigt och dessutom alldeles för mycket på skärmen samtidigt.

Men efter ungefär 30 min märker jag att alla saker jag klagade på ovan faktiskt inte är så farligt (förutom att det ibland är svårt att se vart man är på skärmen pga. alla fiender och explosioner) Storyn tar sin början när Nick Fury och 4 st superhjältar smyger sig in i Latveria, närmare bestämt till Doktor Dooms hem för att utföra ett uppdrag som heter Secret Wars,därefter fortsätter spelets handling med konsekvenserna secret war utlöste.

Mycket snart börjar kongressen prata om en lag som gör att alla super hjältar måste registrera sig hos regeringen, de som inte gör det blir stämplade som superskurkar och förrädare,Det är nu du får välja vilken sida du skall stå på, antingen som en superhjälte med lagen på sin sida eller en superhjälte med rätten på sin sida. Valet är ditt och eftersom man valt att göra spelet på detta sätt blir det mer återspelsvärde på det, vilket uppskattas.

Grafiken kan kännas lite obehaglig och full som stryk i början som jag nämnde, men det går över och man vänjer sig efter en liten stund(även om det är långt ifrån ett direkt vackert spel) explosioner och dylikt är härliga att titta på och när man använder en combo attack med hjälp av en av sina superhjältar är det total kaos på skärmen (en underbar sådan)

Ljudet är faktiskt det absolut bästa med det här spelet,musiken är riktigt bra och ljud effekterna sitter mycket bra. Det enda jag kan klaga på är kanske att varje superhjälte har ungefär 2-3 olika meningar dom tjatar sig igenom gång på gång, vilket kan bli ganska irriterande efter ett tag (då är det tur att man kan gå in i options och ta bort just det ljudet)

Gameplayen är mer eller mindre exakt den samma från det tidigare Marvel Ultimate Alliance spelet, tänk dig ett Baldurs Gate 2 Dark Alliance spel, Beat ‘em up typ av spel så vet du på ett ungefär vad du får för pengarna. Är du ett fan av Marvels karaktärer kommer du nog säkerligen inte att bli besviken på spelet då den gör alla karaktärer dom valt att lägga in i spelet rättvisa, det finns information, hemliga kostymer mm.

Mellan spelets uppdrag kan du gå in i training simulation och tjäna lite experience plus hemliga bonus prylar, det finns också ett kul minispel som heter Trivia där dina kunskaper om Marvel karaktärerna ställs på prov, det ligger även hemliga föremål överallt i spelet och att samla på sig dom är en bra ide då dom låser upp hemliga och fler karaktärer under spelets gång.

Kontrollen är en smula krånglig, men som många andra spel lär man sig den efter 5-10 min, du styr 4 st hjältar åt gången och det går alldeles utmärkt att byta ut vilken av dom fyra du vill till någon helt annan och på det sättet skapa din favorit uppsättning av hjältar, att byta mellan dom fyra är enkelt gjorde med styrkorset på kontrollen, dina karaktärer har lite olika attacker han/hon kan utföra plus en super attack som laddas upp när du slår fiender, denna attack varierar beroende på vem du väljer att kombinera dig med, och det är här det blir lite krångligt alla fyra knappar (i det här fallet Y, B, A, X) väljer en av dom resterande tre du spelar med och det är inte alltid det blir en bra attack  som löser situationen du är i. Men man vänjer sig och spelet går att spela upp till 4 st co-op både offline och online, vilket höjer värdet enormt,eftersom man ibland hellre spelar hemma med polare än över internet.

Marvel: Ultimate Alliance 2

8

7/10