• Testad plattform: Xbox 360
  • Utvecklare: Rocksteady Studios
  • Utgivare: Warner Bros. Games
  • Genre: Actionäventyr | Beat’em up | Smyga
  • Släpps: 2009-08-28

När jag tänker tillbaka på mitt första minne av Batman dyker läderlappen upp i mitt huvud, alltså serien från 60 talet med roliga ”POW” ”CHRASH” censuren i serien. Sedan kom det ut lång filmer som var jätte bra på den tiden för man var yngre och tyckte det var häftigt att se Batman lite hårdare utan ”POW” och censuren, efter det var det tyst ett tag och en ny ännu mörkare Batman gick upp på bion. Men superhjältar gör sig bäst i serie form (tycker jag i alla fall) och det har dom alltid gjort tills nu. Att Rocksteady studios bestämde sig för att just gå efter serie tidningen (eller ja plocka delar från den) visade sig vara ett genialiskt drag och ingen av filmerna kommer i närheten av storheten och mörkret detta spel levererar.

Storyn tar sin början när Batman har tillfångatagit Jokern och är på väg till Arkham Asylum för att låsa in honom, men Jokern gav upp lite för lätt och något står inte rätt till, ungefär 2 min efter Jokern tas om hand av vakterna på Arkham bryter han sig loss för att sedan med hjälp av Harley Quinn ta över hela Arkam och därmed låsa hela stället och passa på att släppa ut alla mentalt instabila bovar och super skurkar.

Grafiken i Batman Arkham Asylum är ganska mörk och det passar spelet perfekt, det är kul att man kan byta till detective mode och därmed få fram en slags röntgen syn av sin omgivning, det funkar bra men kan kännas som att man kanske använder den för mycket och därmed missar lite coola små sekvenser där skurkar får på käften (rekommenderas alltså att använda den med måtta)

Ljudet är superbt och att höra jokern (Mark Hamill) prata genom Arkhams alla högtalare skapar verkligen rätt stämning i spelet och utan det hade spelet förlorat mycket av den inlevelse som upplevs, även Batman (Kevin Conroy) gestaltas av en härlig röst som gör den mörka riddaren rättvisa. Musiken i spelet smälter in bra och lyssnar man så har man mycket att njuta av här.

Gameplayen är och blir aldrig tråkig, jag finner mig själv leva mig in i rollen som den mörke riddaren, att utforska Arkham Asylum och ön runt omkring är spännande och jag vill inte sluta spela. Jag kommer absolut att spela om det igen inom en snar framtid.

Batman Arkham City-7

Kontrollen är flytande och känns aldrig jobbig, freeflow system som det kallas fungerar verkligen bra och att bara peppra på knapparna funkar inte, taktik är det man får utöva, skulle det bli för hett om öronen för Batman kan man alltid svinga sig upp på en staty högre upp, att smyga genom spelet är mycket mer tillfredsställande än att bara springa fram utan att tänka sig för, och det resulterar ofta i att man dör.

Batman: Arkham Asylum

8

8/10