Den gamla 8-Bitars eran är förbi,men minnena och spelen från den underbara tiden är inte det.

För inte så jätte länge sedan valde Capcom att skapa ett nytt Mega man spel, jag tänker förstås på Mega man 9 till xbox 360, Playstation 3 och Wii, ett genialt drag att använda 8bits grafik visade sig vara en succé, om Capcom har fler planer för den lille blå hjälten kan jag inte svara på, vad jag däremot vet är att Mega man inte är död och att fans runtomkring i världen skriker efter mer onda robotar som ska tas i speciell ordning. Så därför blir jag fruktansvärt glad när killar som Peter Sjöstrand slänger ihop en sån här cool film:

Ni som tittat på den här (vilket jag verkligen hoppas ni gör)
kanske tänker: äh vad e det som e så speciellt och what’s the big deal?

Jo det ska jag tala om!
Att göra något nyskapande av något fint och gammalt utan att förstöra det är en konstform, man kan inte bara ta och rita nåt i paint eller lägga in ny musik, det här är real shit!

Jag kontaktade genast Peter för en intervju med Ctrl Alt Elite och den kan du läsa nedan:

mm2_wallpaper2-gnhog1

Ctrl: Hur kommer man på en sån här ide?

Peter: I det här fallet så började det med att jag följde med en bekant till en spelbutik för att han skulle köpa en xbox360.
Medans jag väntade på honom så fick jag syn på en hög legobitar som låg utspridda på ett bord i närheten. Det verkade som ett dugligt ställe att vänta på så jag slog mig ner vid bordet.
(Ja jag vet hur fel det är med en vuxen människa som sitter och leker med lego mitt i ett köpcentrum).. Hursomhelst så fick jag för mig att jag skulle försöka använda legobitarna för att skapa små legoversioner av gamla spelkaraktärer.
Jag blev förvånad över hur pass roligt det var att försöka bygga dessa bit för bit. När jag sedan kom hem så drog jag igång 3D-programmet Maya där jag på liknande vis byggde upp karaktärer med hjälp utav kuber. Mega Man var ett självklart val att försöka gestalta iochmed att jag alltid varit ett stort fan av serien (särskilt Mega Man 2 och 3).
Efter en stunds byggande så fick jag till Mega Man så som han såg ut i de gamla spelen till Nes. Efter det så tänkte jag att det vore spännande att även försöka bygga upp lite miljöer, så jag satt en stund med det. När jag väl var färdig med det så blev jag sugen på att försöka få Mega Man att röra sig i miljön som jag hade byggt upp.
Efter varje sak jag gjorde så dök en ny ide upp och så fortsatte det tills dess att jag slutligen fick fram videon som nu ligger ute på nätet.

Ctrl: Är det här något som du vill arbeta med i framtiden?

Peter: För mig så vore det en dröm att kunna arbeta med spel. Ett problem med detta är att det främst är utveckling av 2D-spel som intresserar mig.
Jag känner att det fortfarande finns så oerhört mycket potential med 2D-spel som i dagsläget inte utnyttjas för att det ses som förlegat av många. Skulle jag jobba med spel så skulle det därför sannolikt vara som någon slags indie-developer för 2D-spel.

Ctrl: Hur lång tid tog filmen att göra?

Peter: Ungefär en månad.
Tanken från början var att videon skulle innehålla fler idéer som jag har för Mega Man 2.5D. Jag valde emellertid att släppa endast denna video till att börja med för att se om någon överhuvudtaget gillade det. Den positiva responsen har varit minst sagt överväldigande och därför så fortsätter jag nu arbetet med videon som jag hoppas kommer vara färdig inom 2 månader.
Denna video kommer att innehålla saker som jag själv anser är mer intressanta än vad jag har visat i den nuvarande videon.

Ctrl: Vilket, Vilka program använde du?

Peter: Adobe Photoshop, Adobe After Effects och Autodesk Maya. Photoshop användes mest för texturarbete.
Karaktärerna och miljöerna byggdes i Maya och sedan så användes After Effects för redigeringen.

Ctrl: Gillar du Mega man serien?

Peter: Absolut!, jag växte upp med Mega Man-spelen och det är därför som jag har försökt att göra denna hyllning till serien :)

Ctrl: Har du spelat Mega man 9?

Peter: Jag har spelat Mega Man 9 och för mig så var det utan tvivel årets spel 2008.
Jag blev helt klart förvånad över hur pass hög kvalitet spelet höll även om det inte nådde upp till 2an och 3an. Jag hoppas verkligen att vi får se fler snarlika projekt framöver, inte bara från Capcom men även från andra spelutvecklare.

Ctrl: Vilka konsoler äger du?

Peter: Wii, Psp, Ds, Dreamcast, Megadrive, Nes, Saturn, Playstation 2, Gamecube.

Ctrl: Vad har du för tips till folk som vill göra liknande saker?

Peter: Definitivt att sätta sig in ett 3D-program som Maya eller Max. Maya är ett otroligt kraftfullt verktyg som underlättar en hel del om man sysslar mycket med film och animation. Kan man utöver detta även lite Photoshop samt ett redigerings program (t.ex After Effects) så kan man göra väldigt roliga saker. MVH Peter